Det digitale kompromiss

– Jeg blir skuffet og lei av å si nei til filmer som på forhånd er bestemt å skytes i HD – lenge før fotografen er valgt, sier fotograf John Christian Rosenlund. – Vi som filmskapere er forpliktet til å leverer en bildekvalitet som har levetid ut over premieredato

– Jeg blir skuffet og lei av å si nei til filmer som på forhånd er bestemt å skytes i HD – lenge før fotografen er valgt, sier fotograf John Christian Rosenlund. – Vi som filmskapere er forpliktet til å leverer en bildekvalitet som har levetid ut over premieredato

Før jul holdt Rosenlund et innlegg for kulturkomiteen på Stortinget om den digitale framtiden – og forskjellen på fascinasjon for nye duppeditter og reelle framskritt. I dag deltar filmfotografen, snart kinoaktuell med den særegent visuelle Den brysomme mannen, på et digitalt kinoseminar på Filmens hus i Oslo. Der vil han blant annet snakke om “The DOP’s control over ‘look’ and color management”. Og Rosenlund er fortsatt ikke tilfreds med de nye digitale opptaksformatene og vår bruk av dem.

– Jeg blir skuffet og ikke minst lei av å si nei til filmer som på forhånd er bestemt å skytes i HD, lenge før fotografen er valgt. Det er frustrerende når det ikke dreier seg om penger eller for meg sunn logikk – men fordi noen synes nye duppeditter er gøy. Vi som filmskapere er forpliktet til å leverer en bildekvalitet som har levetid ut over premieredato. Sett opp mot all annen form for visuell idrett, er spillefilm den aller dyreste. Og når Flåklypa (foto) restaureres for n-te gang, nå i optimal HD-kvalitet, og igjen blir julesalgets vinner, viser det hva et optimalt utgangspunkt betyr. En to år gammel film som er tatt opp på HD bærer allerede preg av å være to år gammel, rent visuelt-teknisk. Om ti år har ”alle” norske hjem en tv i 1080 HD-kvalitet. HD-filmene som skytes i dag vil om ti år ha samme kvalitet som framtidens Dagsrevyen, mens Flåklypa igjen blir restaurert, da i 4K-oppløsning, og vil igjen briljere med optimal visuell kvalitet, sier han

På seminaret i dag skal han være med å teste ut dagens fremste digitale opptakere.

– På seminaret skal man teste ut Dalsa 4K digitalt kamera og Arri D20 3K kamera, som begge i teorien er bedre enn super 16mm. Noen vil til og med si de går forbi 35mm. Men det er fremdeles masse de ikke har løst. Man må ha med en tape recorder og gjøre masse sårbar kabling mellom kamera og opptager. Og hva hvis det er minus 20 eller 30 pluss? Man kan ikke forvente at utstyret skal virke mer enn din egen bærbare mac. Men i teorien leverer de fantastiske bilder. Vi er på vei mot filmkvalitet innen de digitale formatene. På seminaret på Filmens hus får vi sett hva disse kameraene er gode for – og det er kjempespennende, sier han.

Vil du lese mer om hva Rosenlund mener om de digitale mulighetene? Tegn abonnement og få siste nummer av RUSHPRINT tilsendt: ABONNEMENT

Det digitale kompromiss

– Jeg blir skuffet og lei av å si nei til filmer som på forhånd er bestemt å skytes i HD – lenge før fotografen er valgt, sier fotograf John Christian Rosenlund. – Vi som filmskapere er forpliktet til å leverer en bildekvalitet som har levetid ut over premieredato

– Jeg blir skuffet og lei av å si nei til filmer som på forhånd er bestemt å skytes i HD – lenge før fotografen er valgt, sier fotograf John Christian Rosenlund. – Vi som filmskapere er forpliktet til å leverer en bildekvalitet som har levetid ut over premieredato

Før jul holdt Rosenlund et innlegg for kulturkomiteen på Stortinget om den digitale framtiden – og forskjellen på fascinasjon for nye duppeditter og reelle framskritt. I dag deltar filmfotografen, snart kinoaktuell med den særegent visuelle Den brysomme mannen, på et digitalt kinoseminar på Filmens hus i Oslo. Der vil han blant annet snakke om “The DOP’s control over ‘look’ and color management”. Og Rosenlund er fortsatt ikke tilfreds med de nye digitale opptaksformatene og vår bruk av dem.

– Jeg blir skuffet og ikke minst lei av å si nei til filmer som på forhånd er bestemt å skytes i HD, lenge før fotografen er valgt. Det er frustrerende når det ikke dreier seg om penger eller for meg sunn logikk – men fordi noen synes nye duppeditter er gøy. Vi som filmskapere er forpliktet til å leverer en bildekvalitet som har levetid ut over premieredato. Sett opp mot all annen form for visuell idrett, er spillefilm den aller dyreste. Og når Flåklypa (foto) restaureres for n-te gang, nå i optimal HD-kvalitet, og igjen blir julesalgets vinner, viser det hva et optimalt utgangspunkt betyr. En to år gammel film som er tatt opp på HD bærer allerede preg av å være to år gammel, rent visuelt-teknisk. Om ti år har ”alle” norske hjem en tv i 1080 HD-kvalitet. HD-filmene som skytes i dag vil om ti år ha samme kvalitet som framtidens Dagsrevyen, mens Flåklypa igjen blir restaurert, da i 4K-oppløsning, og vil igjen briljere med optimal visuell kvalitet, sier han

På seminaret i dag skal han være med å teste ut dagens fremste digitale opptakere.

– På seminaret skal man teste ut Dalsa 4K digitalt kamera og Arri D20 3K kamera, som begge i teorien er bedre enn super 16mm. Noen vil til og med si de går forbi 35mm. Men det er fremdeles masse de ikke har løst. Man må ha med en tape recorder og gjøre masse sårbar kabling mellom kamera og opptager. Og hva hvis det er minus 20 eller 30 pluss? Man kan ikke forvente at utstyret skal virke mer enn din egen bærbare mac. Men i teorien leverer de fantastiske bilder. Vi er på vei mot filmkvalitet innen de digitale formatene. På seminaret på Filmens hus får vi sett hva disse kameraene er gode for – og det er kjempespennende, sier han.

Vil du lese mer om hva Rosenlund mener om de digitale mulighetene? Tegn abonnement og få siste nummer av RUSHPRINT tilsendt: ABONNEMENT

MENY