Cinemateket inviterer i helgen til storstilt test av de nye digitale visningsformater. Da skal man finne ut hvordan Powell & Pressburgers Black Narcissus og Antonionis klassiker Blow-Up tar seg ut i digital utgave.
Cinemateket inviterer i helgen til storstilt test av de nye digitale visningsformater. Da skal man finne ut hvordan Powell & Pressburgers Black Narcissus og Antonionis klassiker Blow-Up tar seg ut i digital utgave.
Allerede i kveld får Cinemateket besøk av noen av filmskaperne bak filmene Black Night og fjorårets kinosuksess Sin City. Black Night er en digital film som gjerne sammenlignes med David Lynch i den visuelle stilen – «…a world in which David Lynch or the Terry Gilliam of Brazil would feel at home.» (Variety)
Fotografen på Black Night vil introdusere visningen i kveld kl. 19.00, mens flere av de digitale effektmakerne på Sin City vil introdusere visningen kl. 21.00.
Men Cinematekets fokus på det digitale stanser ikke der. Denne helga gjøres noen digitale pilot-visninger på Cinemateket som skal utforske mulighetene innen digital filmprojisering. Da skal man finne ut hvordan Powell & Pressburgers Black Narcissus og Antonionis «swinging London»-klassiker Blow-Up tar seg ut i digital utgave. Førstnevnte film vant Oscar i 1948 nettopp for beste foto, mens Blow-Up ble belønnet med Gullpalmen i Cannes i 1967.
Begge disse filmene kan du se på Cinemateket nå i helga. Jan Langlo i Cinemateket lover sylskarpe bilder og strålende farger.
Foto: Roberto Rodriguez instruerer Bruce Willis foran en greenscreen under innspillingen av Sin City.
Cinemateket inviterer i helgen til storstilt test av de nye digitale visningsformater. Da skal man finne ut hvordan Powell & Pressburgers Black Narcissus og Antonionis klassiker Blow-Up tar seg ut i digital utgave.
Allerede i kveld får Cinemateket besøk av noen av filmskaperne bak filmene Black Night og fjorårets kinosuksess Sin City. Black Night er en digital film som gjerne sammenlignes med David Lynch i den visuelle stilen – «…a world in which David Lynch or the Terry Gilliam of Brazil would feel at home.» (Variety)
Fotografen på Black Night vil introdusere visningen i kveld kl. 19.00, mens flere av de digitale effektmakerne på Sin City vil introdusere visningen kl. 21.00.
Men Cinematekets fokus på det digitale stanser ikke der. Denne helga gjøres noen digitale pilot-visninger på Cinemateket som skal utforske mulighetene innen digital filmprojisering. Da skal man finne ut hvordan Powell & Pressburgers Black Narcissus og Antonionis «swinging London»-klassiker Blow-Up tar seg ut i digital utgave. Førstnevnte film vant Oscar i 1948 nettopp for beste foto, mens Blow-Up ble belønnet med Gullpalmen i Cannes i 1967.
Begge disse filmene kan du se på Cinemateket nå i helga. Jan Langlo i Cinemateket lover sylskarpe bilder og strålende farger.
Foto: Roberto Rodriguez instruerer Bruce Willis foran en greenscreen under innspillingen av Sin City.