Den anerkjente israelske filmskaperen Amos Gitai kommer til Kortfilmfestivalen i Grimstad for å se og kommentere norsk dokumentar og kortfilm.
Den anerkjente israelske filmskaperen Amos Gitai kommer til Kortfilmfestivalen i Grimstad for å se og kommentere norsk dokumentar og kortfilm.
Hvert år inviterer kortfilmfestivalen i Grimstad en utenlandsk filmskaper eller filmviter til å vurdere de norske filmene og holde en oppsummering av sine inntrykk. De fleste ender vanligvis med å undre seg over hvor konfliktløst og harmonisk det norske samfunnet fortoner seg gjennom filmene, langt fra verdens elendighet av fattigdom og krig.
Når Amos Gitai kommer til Grimstad i midten av juni vil han helt sikkert bli slått av den norske filmens mangel på store konflikter. For ingen annen filmskaper har som Gitai de siste 20 årene skildret undertrykkelse i religionens og politikkens navn i Midtøsten, og hvordan dette har påvirket israelsk identitet. Han har skildret undertrykte kvinner i tradisjonell religion (Kadosh, 1999), den eksistensielle opplevelsen av krig (Kippur, 2000) og den israelske sexindustrien (Promised Land, 2004). Gitai er kontroversiell i sitt hjemland, og bodde en lengre periode i selvvalgt eksil i Frankrike. Men han er samtidig en av Israels viktigste filmskapere.
Som årets oppsummerer vil Gitai holde et foredrag om de norske filmene i konkurranse. Han vil også presentere sin nyeste dokumentar News from Home/News from House (2006). Med denne filmen fullfører han en trilogi om et gammelt hus i Jerusalem og menneskene som bor der. Gitai utforsker forholdet mellom husets beboere, mellom fortid og nåtid, mellom israelere og palestinere.
Den anerkjente israelske filmskaperen Amos Gitai kommer til Kortfilmfestivalen i Grimstad for å se og kommentere norsk dokumentar og kortfilm.
Hvert år inviterer kortfilmfestivalen i Grimstad en utenlandsk filmskaper eller filmviter til å vurdere de norske filmene og holde en oppsummering av sine inntrykk. De fleste ender vanligvis med å undre seg over hvor konfliktløst og harmonisk det norske samfunnet fortoner seg gjennom filmene, langt fra verdens elendighet av fattigdom og krig.
Når Amos Gitai kommer til Grimstad i midten av juni vil han helt sikkert bli slått av den norske filmens mangel på store konflikter. For ingen annen filmskaper har som Gitai de siste 20 årene skildret undertrykkelse i religionens og politikkens navn i Midtøsten, og hvordan dette har påvirket israelsk identitet. Han har skildret undertrykte kvinner i tradisjonell religion (Kadosh, 1999), den eksistensielle opplevelsen av krig (Kippur, 2000) og den israelske sexindustrien (Promised Land, 2004). Gitai er kontroversiell i sitt hjemland, og bodde en lengre periode i selvvalgt eksil i Frankrike. Men han er samtidig en av Israels viktigste filmskapere.
Som årets oppsummerer vil Gitai holde et foredrag om de norske filmene i konkurranse. Han vil også presentere sin nyeste dokumentar News from Home/News from House (2006). Med denne filmen fullfører han en trilogi om et gammelt hus i Jerusalem og menneskene som bor der. Gitai utforsker forholdet mellom husets beboere, mellom fortid og nåtid, mellom israelere og palestinere.