Alle de norske Cannes-deltakerne har nå salgsagenter. Det kan komme godt med når filmene skal kjempe om oppmerksomheten i Cannes.
Alle de norske Cannes-deltakerne har nå salgsagenter. Det kan komme godt med når filmene skal kjempe om oppmerksomheten i Cannes.
Denne uken ble det klart at Slipp Jimmy fri er knyttet til et av USAs største agentfirmaer, William Morris Agency. Nyheten kommer samtidig med at filmen også er tatt ut til å vises som utekino i Cannes – i tillegg til å avslutte Kritikeruken på festivalen.
Dermed har alle de norske langfilmene som deltar i Cannes fått en salgsagent. Det var Den brysomme mannen som skaffet seg agent først gjennom tyske Bavaria Films, som i april var på lynvisitt i Oslo og fikk se den norske filmen. For et par uker siden inngikk produsentene bak Uro en avtale med franske Rezo Film International. Stefan Faldbakkens debutfilm vil bli distribuert i Norden av Sandrew Metronome (Norges-premiere i august), mens Rezo vil distribuere filmen i Frankrike.
Av de norske filmene er det bare Slipp Jimmy fri som sikter seg mot det amerikanske markedet. Det var independent-avdelingen i William Morris Agency som sikret seg «Slipp Jimmy fri» etter en intern visning av den engelske versjonen, ifølge nettavisen Side 2.
– Det morsomme var at de lo på akkurat de samme stedene som folk gjør her hjemme, og kalte det «edgy stuff», sier «Jimmy»-produsent Lars Hellebust.
Uten å avsløre for mye så kan produsenten fortelle at amerikanerne hadde noen forslag til ny slutt på filmen. Og det finnes en annen slutt på filmen enn den man ser på norske kinoer for tiden.
Nå starter arbeidet med å tilrettelegge Jimmy for det amerikanske markedet. Blant annet så må filmen dubbes om før den sendes ut. Årsaken er at filmens «trøndere» i den engelske versjonen er skotter. Og den dialekten forstår ikke amerikanerne.
Tidligere har det vært kjent at de berømte Weinstein-brødrene er ute etter Jimmy, men også andre filmstudioer er inne i bildet. Men det er lite trolig at det skjer noe før etter Cannes-festivalen.
Alle de norske Cannes-deltakerne har nå salgsagenter. Det kan komme godt med når filmene skal kjempe om oppmerksomheten i Cannes.
Denne uken ble det klart at Slipp Jimmy fri er knyttet til et av USAs største agentfirmaer, William Morris Agency. Nyheten kommer samtidig med at filmen også er tatt ut til å vises som utekino i Cannes – i tillegg til å avslutte Kritikeruken på festivalen.
Dermed har alle de norske langfilmene som deltar i Cannes fått en salgsagent. Det var Den brysomme mannen som skaffet seg agent først gjennom tyske Bavaria Films, som i april var på lynvisitt i Oslo og fikk se den norske filmen. For et par uker siden inngikk produsentene bak Uro en avtale med franske Rezo Film International. Stefan Faldbakkens debutfilm vil bli distribuert i Norden av Sandrew Metronome (Norges-premiere i august), mens Rezo vil distribuere filmen i Frankrike.
Av de norske filmene er det bare Slipp Jimmy fri som sikter seg mot det amerikanske markedet. Det var independent-avdelingen i William Morris Agency som sikret seg «Slipp Jimmy fri» etter en intern visning av den engelske versjonen, ifølge nettavisen Side 2.
– Det morsomme var at de lo på akkurat de samme stedene som folk gjør her hjemme, og kalte det «edgy stuff», sier «Jimmy»-produsent Lars Hellebust.
Uten å avsløre for mye så kan produsenten fortelle at amerikanerne hadde noen forslag til ny slutt på filmen. Og det finnes en annen slutt på filmen enn den man ser på norske kinoer for tiden.
Nå starter arbeidet med å tilrettelegge Jimmy for det amerikanske markedet. Blant annet så må filmen dubbes om før den sendes ut. Årsaken er at filmens «trøndere» i den engelske versjonen er skotter. Og den dialekten forstår ikke amerikanerne.
Tidligere har det vært kjent at de berømte Weinstein-brødrene er ute etter Jimmy, men også andre filmstudioer er inne i bildet. Men det er lite trolig at det skjer noe før etter Cannes-festivalen.