En dramatisk synergi

Det foregår for tiden en liten eksplosjon i filmatiseringer og tv-dramatiseringer av norske bøker – som blant annet av Varg Veum-bøkene. For en forfatter kan filmatisering innebære en revitalisering av forfatterskapet, for filmskaperne en effektiv snarvei til et stort publikum.

Det foregår for tiden en liten eksplosjon i filmatiseringer og tv-dramatiseringer av norske bøker – som blant annet av Varg Veum-bøkene. For en forfatter kan filmatisering innebære en revitalisering av forfatterskapet, for filmskaperne en effektiv snarvei til et stort publikum.

Med Oscarnominasjon til Elling, braksuksessen til Gymnaslærer Pedersen, store seertall på tv-seriene med Konrad Sejer og barnebokadaptasjonene Svein og rotta og Pitbullterje som går for fulle hus, kan vi slå fast at filmer basert på kjente norske bøker gir gode sjanser for suksess. Langt flere opsjoner tas ut på bøker nå enn for bare 4-5 år siden.

Synnøve Hørsdal er produsent i Maipo, som blant annet har stått for filmatiseringen av Elling-bøkene til Ingvar Ambjørnsen, Lars Saabye Christensens novelle ”Min misunnelige frisør”, og har Marit Nicolaysens velkjente barneserie ”Svein og rotta” på kino nå. Hun bekrefter at det er en klar trend at filmbransjen er hetere på grøten når det gjelder opsjoner på bøker enn for kun få år siden:

– På de filmene basert på bøker vi har produsert hittil har vi vært alene om å ta ut opsjon på hver enkelt bok. I det siste har det imidlertid hendt flere ganger at vi har møtt på andre som også viser interesse.

Også bokbransjen har på sin side blitt mer offensive:

– Det hender nå at forlagene sender oss bøker de tror vi kan være interessert i.

Et godt forhold til forfatteren er viktig for prosessen, men fra filmprodusentens side er det en absolutt fordel at forfatteren gir dem frie tøyler, forteller Hørsdal:

– Filmskaperne bak Gymnaslærer Pedersen har hatt god kontakt med Dag Solstad, men han har ikke vært involvert i prosessen med å gjøre bok til film. Selvfølgelig er det annerledes hvis du jobber med en forfatter som har mye erfaring fra film, som Lars Saabye Christensen. Han skrev selv manuset til novellen sin, ”Min misunnelige frisør”, men er jo en dyktig forfatter i begge format. Ellers er det en fordel at forfatteren respekterer at filmskaperne er de som kan dette best.

I hvilken grad forlaget og filmprodusenten/distributøren samarbeider om filmlanseringen varierer fra gang til gang. Mens Cappelen valgte å ikke trykke opp en ny utgave av Sejer-serien til Karin Fossum med tv-omslag fordi en slik raskt blir utdatert, har Oktober forlag hatt stor suksess med filmutgaven av Solstads roman om gymnaslærer Pedersen, forteller markedssjef Elisabeth Steen:

– Vi er snart utsolgt for det første opplaget på 16 000, noe som må karakteriseres som formidabelt. Nå trykker vi opp 8000 til. Men så har det jo gått over all forventning bra med filmen, med rekordantall besøkende. Det er ikke alltid vi har hatt like gode erfaringer med slike filmutgaver.

Steen forteller at de har samarbeidet om markedsføringen underveis:

– Vi timet en felles kampanje opp mot premieren, hvor vi lanserte filmutgaven i forbindelse med premieren, vi sendte ut filmplakater til bokhandlere og spleiset på noen effekter. Filmbransjen har jo større budsjetter enn det vi har, men vi har bidratt med våre nettverk og kanaler for å unytte effekten best mulig.

Vil du lese hele artikkelen?
Tegn abonnement og få bladet tilsendt: ABONNEMENT

En dramatisk synergi

Det foregår for tiden en liten eksplosjon i filmatiseringer og tv-dramatiseringer av norske bøker – som blant annet av Varg Veum-bøkene. For en forfatter kan filmatisering innebære en revitalisering av forfatterskapet, for filmskaperne en effektiv snarvei til et stort publikum.

Det foregår for tiden en liten eksplosjon i filmatiseringer og tv-dramatiseringer av norske bøker – som blant annet av Varg Veum-bøkene. For en forfatter kan filmatisering innebære en revitalisering av forfatterskapet, for filmskaperne en effektiv snarvei til et stort publikum.

Med Oscarnominasjon til Elling, braksuksessen til Gymnaslærer Pedersen, store seertall på tv-seriene med Konrad Sejer og barnebokadaptasjonene Svein og rotta og Pitbullterje som går for fulle hus, kan vi slå fast at filmer basert på kjente norske bøker gir gode sjanser for suksess. Langt flere opsjoner tas ut på bøker nå enn for bare 4-5 år siden.

Synnøve Hørsdal er produsent i Maipo, som blant annet har stått for filmatiseringen av Elling-bøkene til Ingvar Ambjørnsen, Lars Saabye Christensens novelle ”Min misunnelige frisør”, og har Marit Nicolaysens velkjente barneserie ”Svein og rotta” på kino nå. Hun bekrefter at det er en klar trend at filmbransjen er hetere på grøten når det gjelder opsjoner på bøker enn for kun få år siden:

– På de filmene basert på bøker vi har produsert hittil har vi vært alene om å ta ut opsjon på hver enkelt bok. I det siste har det imidlertid hendt flere ganger at vi har møtt på andre som også viser interesse.

Også bokbransjen har på sin side blitt mer offensive:

– Det hender nå at forlagene sender oss bøker de tror vi kan være interessert i.

Et godt forhold til forfatteren er viktig for prosessen, men fra filmprodusentens side er det en absolutt fordel at forfatteren gir dem frie tøyler, forteller Hørsdal:

– Filmskaperne bak Gymnaslærer Pedersen har hatt god kontakt med Dag Solstad, men han har ikke vært involvert i prosessen med å gjøre bok til film. Selvfølgelig er det annerledes hvis du jobber med en forfatter som har mye erfaring fra film, som Lars Saabye Christensen. Han skrev selv manuset til novellen sin, ”Min misunnelige frisør”, men er jo en dyktig forfatter i begge format. Ellers er det en fordel at forfatteren respekterer at filmskaperne er de som kan dette best.

I hvilken grad forlaget og filmprodusenten/distributøren samarbeider om filmlanseringen varierer fra gang til gang. Mens Cappelen valgte å ikke trykke opp en ny utgave av Sejer-serien til Karin Fossum med tv-omslag fordi en slik raskt blir utdatert, har Oktober forlag hatt stor suksess med filmutgaven av Solstads roman om gymnaslærer Pedersen, forteller markedssjef Elisabeth Steen:

– Vi er snart utsolgt for det første opplaget på 16 000, noe som må karakteriseres som formidabelt. Nå trykker vi opp 8000 til. Men så har det jo gått over all forventning bra med filmen, med rekordantall besøkende. Det er ikke alltid vi har hatt like gode erfaringer med slike filmutgaver.

Steen forteller at de har samarbeidet om markedsføringen underveis:

– Vi timet en felles kampanje opp mot premieren, hvor vi lanserte filmutgaven i forbindelse med premieren, vi sendte ut filmplakater til bokhandlere og spleiset på noen effekter. Filmbransjen har jo større budsjetter enn det vi har, men vi har bidratt med våre nettverk og kanaler for å unytte effekten best mulig.

Vil du lese hele artikkelen?
Tegn abonnement og få bladet tilsendt: ABONNEMENT

MENY