Den kollektive filmskaping

Den polske fotografen og regissøren Slawomir Idziak mener at forfatterskapet til en film ikke tilhører regissøren, men til gruppen av filmarbeidere som en helhet. Hans filmverksted Film Spring, som Norsk filmutvikling nå inviterer til, er den praktiske implementeringen av denne ideen.

Den polske fotografen og regissøren Slawomir Idziak mener at forfatterskapet til en film ikke tilhører regissøren, men til gruppen av filmarbeidere som en helhet. Hans filmverksted Film Spring, som Norsk filmutvikling nå inviterer til, er den praktiske implementeringen av denne ideen.

Musikere, selv om de møtes for første gang, setter seg ned og spiller musikk, de improviserer. Filmskapere derimot, starter møtene med å krangle om hvem som skal være sjefen

Gjennom sin 35 år lange karriere har den kjente polske fotografen og regissøren Slawomir Idziak opplevd dette gang på gang. Idziak mener at en god film er et resultat av en kollektiv og kreativ innstats. I motsetning til den tradisjonelle modellen, tror han at forfatterskapet til en film ikke tilhører regissøren, men til gruppen av filmarbeidere som en helhet. Film Spring er den praktiske implementeringen av denne ideen.

Kölner Filmhaus (Tyskland), FOCAL (Sveits), UIAH (Finland) og Norsk filmutvikling lanserer den andre runden av filmverkstedet Film Spring under ledelsen til Slawomir Idziak.

Etter å ha utviklet et manus via et internettforum, vil deltakerne fra Film Spring 2006 møtes i Polen for en 3-ukers workshop og produksjon av en 45 minutters film. Gruppen vil bestå av 14 unge regissører og kameramenn fra Tyskland, Sveits, Finland og Norge.

Om Slawomir Idziak
Han har jobbet som fotograf på mange av Kieslowskis profilerte filmer (The Double Life of Veronica, Three Colours) samt Hollywoodfilmer som Gattaca, Black Hawk Down og King Arthur. Han har i mange år holdt sitt Camera-Drama-Decoupage seminar i byer over hele Europa. Hans initiativ har alltid vært vellykket i den forstand at det har skapt en meget profesjonell kreativ prosess mellom filmskapere. Film Spring er således den logiske utviklingsprosessen av Idziaks opplæringsekspertise.

Les mer om verkstedet og søknadsfrister: NORSK FILMUTVIKLING

Søknad med mini-CV må sendes [email protected] innen 25.mars.

Den kollektive filmskaping

Den polske fotografen og regissøren Slawomir Idziak mener at forfatterskapet til en film ikke tilhører regissøren, men til gruppen av filmarbeidere som en helhet. Hans filmverksted Film Spring, som Norsk filmutvikling nå inviterer til, er den praktiske implementeringen av denne ideen.

Den polske fotografen og regissøren Slawomir Idziak mener at forfatterskapet til en film ikke tilhører regissøren, men til gruppen av filmarbeidere som en helhet. Hans filmverksted Film Spring, som Norsk filmutvikling nå inviterer til, er den praktiske implementeringen av denne ideen.

Musikere, selv om de møtes for første gang, setter seg ned og spiller musikk, de improviserer. Filmskapere derimot, starter møtene med å krangle om hvem som skal være sjefen

Gjennom sin 35 år lange karriere har den kjente polske fotografen og regissøren Slawomir Idziak opplevd dette gang på gang. Idziak mener at en god film er et resultat av en kollektiv og kreativ innstats. I motsetning til den tradisjonelle modellen, tror han at forfatterskapet til en film ikke tilhører regissøren, men til gruppen av filmarbeidere som en helhet. Film Spring er den praktiske implementeringen av denne ideen.

Kölner Filmhaus (Tyskland), FOCAL (Sveits), UIAH (Finland) og Norsk filmutvikling lanserer den andre runden av filmverkstedet Film Spring under ledelsen til Slawomir Idziak.

Etter å ha utviklet et manus via et internettforum, vil deltakerne fra Film Spring 2006 møtes i Polen for en 3-ukers workshop og produksjon av en 45 minutters film. Gruppen vil bestå av 14 unge regissører og kameramenn fra Tyskland, Sveits, Finland og Norge.

Om Slawomir Idziak
Han har jobbet som fotograf på mange av Kieslowskis profilerte filmer (The Double Life of Veronica, Three Colours) samt Hollywoodfilmer som Gattaca, Black Hawk Down og King Arthur. Han har i mange år holdt sitt Camera-Drama-Decoupage seminar i byer over hele Europa. Hans initiativ har alltid vært vellykket i den forstand at det har skapt en meget profesjonell kreativ prosess mellom filmskapere. Film Spring er således den logiske utviklingsprosessen av Idziaks opplæringsekspertise.

Les mer om verkstedet og søknadsfrister: NORSK FILMUTVIKLING

Søknad med mini-CV må sendes [email protected] innen 25.mars.

MENY