Jon Andreas Andersen er tildelt Kodakprisen for sitt filmfoto på Naboer.
Jon Andreas Andersen er tildelt Kodakprisen for sitt filmfoto på Naboer.
Der var under Blått Lerret på Parkteatret lørdag at Jon Andreas Andersen fikk prisen av Tore Koppseng i Kodak Norge. Andresen benyttet anledningen til å takke regissør Pål Sletaune og filmteamet han jobbet med på Naboer (se foto). Han fremhevet det spesielle studioarbeidet på Naboer som en spennende erfaring som bidro til å gi filmen en bestemt visuell stil. Andersen har tidligere hatt foto på Buddy, Uno og Den som frykter ulven, i tillegg til lang erfaring innen reklamefilm.
Kodakprisen 2005 – juryens begrunnelse:
Årets vinner av Kodakprisen har gjennom flere filmer de siste årene vist at han kan kombinere høy håndverksmessig profesjonalitet med en velutviklet filmatisk sensibilitet. Og i årets vinnerfilm kommer dette ekstra godt til uttrykk. Det er en film som berører kompliserte psykologiske mekanismer og hvor nærbilder og reaksjonsbilder står sentralt for det filmatiske uttrykket. Å lage en psykologisk thriller i Norge i dag er en formidabel utfordring, fordi kinopublikummet blir stadig mer kresent og kan velge på øverste hylle av det beste fra utenlandsk importvare. Årets fotograf viser sammen med skuespillerne, regissøren og scenografen at det er mulig å skape et univers med en egen atmosfære og logikk, der det lekes intelligent med både vår og hovedrollens forestillingsverden. Filmen er dessuten noe så sjeldent som en studiobasert film, der fotografen på en forbilledlig måte har bidratt til et sofistikert uttrykk. I en norsk filmhverdag preget av lave budsjetter og tradisjonell filmrealisme er dette noe juryen har satt ekstra stor pris på.
Juryen har bestått av Ingrid Rommetveit (Z), Kalle Løchen (Film & Kino) og Kjetil Lismoen (Rushprint).
Jon Andreas Andersen er tildelt Kodakprisen for sitt filmfoto på Naboer.
Der var under Blått Lerret på Parkteatret lørdag at Jon Andreas Andersen fikk prisen av Tore Koppseng i Kodak Norge. Andresen benyttet anledningen til å takke regissør Pål Sletaune og filmteamet han jobbet med på Naboer (se foto). Han fremhevet det spesielle studioarbeidet på Naboer som en spennende erfaring som bidro til å gi filmen en bestemt visuell stil. Andersen har tidligere hatt foto på Buddy, Uno og Den som frykter ulven, i tillegg til lang erfaring innen reklamefilm.
Kodakprisen 2005 – juryens begrunnelse:
Årets vinner av Kodakprisen har gjennom flere filmer de siste årene vist at han kan kombinere høy håndverksmessig profesjonalitet med en velutviklet filmatisk sensibilitet. Og i årets vinnerfilm kommer dette ekstra godt til uttrykk. Det er en film som berører kompliserte psykologiske mekanismer og hvor nærbilder og reaksjonsbilder står sentralt for det filmatiske uttrykket. Å lage en psykologisk thriller i Norge i dag er en formidabel utfordring, fordi kinopublikummet blir stadig mer kresent og kan velge på øverste hylle av det beste fra utenlandsk importvare. Årets fotograf viser sammen med skuespillerne, regissøren og scenografen at det er mulig å skape et univers med en egen atmosfære og logikk, der det lekes intelligent med både vår og hovedrollens forestillingsverden. Filmen er dessuten noe så sjeldent som en studiobasert film, der fotografen på en forbilledlig måte har bidratt til et sofistikert uttrykk. I en norsk filmhverdag preget av lave budsjetter og tradisjonell filmrealisme er dette noe juryen har satt ekstra stor pris på.
Juryen har bestått av Ingrid Rommetveit (Z), Kalle Løchen (Film & Kino) og Kjetil Lismoen (Rushprint).