Hans Petter Moland mottar i kveld Edith Carlmar-prisen for ”sin integritet og vilje til å bygge ned fordommer og flytte grenser”.
Hans Petter Moland mottar i kveld Edith Carlmar-prisen for ”sin integritet og vilje til å bygge ned fordommer og flytte grenser”.
Det er andre gang Norsk filminstitutt deler ut sin Carlmarpris: den første gikk i 2003 til produsenten og regissøren Sigve Andresen og hans filmselskap Motlys. Prisen ble opprettet for å hedre norske filmskapere som gjennom sine arbeider viser sterk integritet og vilje til å bygge ned fordommer og flytte grenser – i Edith Carlmars ånd, skriver Aftenposten.
Nettopp det mener Carlmar-juryen at Moland har gjort gjennom sine filmer, som spenner fra Secondløitnanten via Kjærlighetens kjøtere og Aberdeen til fjorårets norskamerikanske Vietnam-historie, The Beautiful Country.
Å bli omfavnet av statutter som «sterk integritet» og «bygge ned fordommer og flytte grenser» tar Moland som en kompliment.
– Det har ikke vært noen bevisst ambisjon, kanskje med unntak av Aberdeen, men at det oppleves på den måten er veldig hyggelig. Man lager film ut fra det en er opptatt av som menneske. Enhver utforsking av et tema vil bidra til at den som ser, får et mer nyansert bilde.
«Prisvinneren er internasjonal i sin orientering både når det gjelder filmspråk og samarbeidspartnere, og er lett tilgjengelig som historieforteller, men aldri likegyldig eller banal,» sier juryen om Moland, samtidig som den fremhever hans evne som personinstruktør og karakterskildrer og evnen til å mestre både det historiske dramaet og samtidsfilmens særlige utfordringer, både kammerspill og det store formatet.
Hans Petter Moland mottar i kveld Edith Carlmar-prisen for ”sin integritet og vilje til å bygge ned fordommer og flytte grenser”.
Det er andre gang Norsk filminstitutt deler ut sin Carlmarpris: den første gikk i 2003 til produsenten og regissøren Sigve Andresen og hans filmselskap Motlys. Prisen ble opprettet for å hedre norske filmskapere som gjennom sine arbeider viser sterk integritet og vilje til å bygge ned fordommer og flytte grenser – i Edith Carlmars ånd, skriver Aftenposten.
Nettopp det mener Carlmar-juryen at Moland har gjort gjennom sine filmer, som spenner fra Secondløitnanten via Kjærlighetens kjøtere og Aberdeen til fjorårets norskamerikanske Vietnam-historie, The Beautiful Country.
Å bli omfavnet av statutter som «sterk integritet» og «bygge ned fordommer og flytte grenser» tar Moland som en kompliment.
– Det har ikke vært noen bevisst ambisjon, kanskje med unntak av Aberdeen, men at det oppleves på den måten er veldig hyggelig. Man lager film ut fra det en er opptatt av som menneske. Enhver utforsking av et tema vil bidra til at den som ser, får et mer nyansert bilde.
«Prisvinneren er internasjonal i sin orientering både når det gjelder filmspråk og samarbeidspartnere, og er lett tilgjengelig som historieforteller, men aldri likegyldig eller banal,» sier juryen om Moland, samtidig som den fremhever hans evne som personinstruktør og karakterskildrer og evnen til å mestre både det historiske dramaet og samtidsfilmens særlige utfordringer, både kammerspill og det store formatet.