TV2 overtar Amanda-showet etter at NRK trakk seg ut. – Det gir oss en gylden anledning til å tenke litt nytt, sier festivaldirektør Gunnar Johan Løvvik.

TV2 overtar Amanda-showet etter at NRK trakk seg ut. – Det gir oss en gylden anledning til å tenke litt nytt, sier festivaldirektør Gunnar Johan Løvvik.
I 20 år produserte NRK den årlige Amanda-prisutdelingen under filmfestivalen i Haugesund. Men etter årets show takket tv-kanalen for seg, og det har pågått en diskusjon internt i bransjen og innad i Amandakomiteen om showets framtid. Blant annet kom det sterk kritikk av showets utforming i siste utgave av RUSHPRINT.
I går kunne festivaldirektør Gunnar Johan Løvvik fortelle til Haugesunds avis at TV2 blir showets nye samarbeidspartner. Men TV2 blir ingen billigere partner for Amandashowet – snarere tvert imot. Arrangementet har kostet et sted mellom 2,5 og 2,7 millioner, hvor halvparten er betalt av filmfestivalen og sponsorer, og halvparten av NRK med sponsorer.
– Filmfestivalen og Amanda-lauget må betale betydelig mer enn vi har gjort, forteller Løvvik til Aftenposten. – Vi håper imidlertid det er mulig å gjøre showet billigere, samtidig som vi også arbeider for å få inn flere sponsorer.
Det er Nordisk Film som har tatt utfordringen med å lage årets tv-show. Kanskje vil den nye eksterne produsenten kunne stilne kritikken mot showet, som bransjen ganske samstemt har oppfattet som venstrehåndsarbeid. – NRK har nedprioritert det TV-messig, uttalte Sverre Pedersen, medlem av Amandakomiteen, nylig til RUSHPRINT. – Med en ny produsent får man en total gjennomgang og nytenkning.
Neste års filmfestival i Haugesund vil finne sted fra 18. til 24.august. Men i motsetning til tidligere år vil selve prisutdelingen åpne festivalen.
– Ved å la Amanda-prisutdelingen åpne festivalen, gjør vi oss ferdig med siste års filmer før festivalen kan knytte oppmerksomheten til de nye filmene. Endel av kritikken har dreid seg om at Amanda-utdelingen på slutten av festivalen har fjernet oppmerksomheten fra nye norske filmer, sier Løvvik.
TV2 overtar Amanda-showet etter at NRK trakk seg ut. – Det gir oss en gylden anledning til å tenke litt nytt, sier festivaldirektør Gunnar Johan Løvvik.
I 20 år produserte NRK den årlige Amanda-prisutdelingen under filmfestivalen i Haugesund. Men etter årets show takket tv-kanalen for seg, og det har pågått en diskusjon internt i bransjen og innad i Amandakomiteen om showets framtid. Blant annet kom det sterk kritikk av showets utforming i siste utgave av RUSHPRINT.
I går kunne festivaldirektør Gunnar Johan Løvvik fortelle til Haugesunds avis at TV2 blir showets nye samarbeidspartner. Men TV2 blir ingen billigere partner for Amandashowet – snarere tvert imot. Arrangementet har kostet et sted mellom 2,5 og 2,7 millioner, hvor halvparten er betalt av filmfestivalen og sponsorer, og halvparten av NRK med sponsorer.
– Filmfestivalen og Amanda-lauget må betale betydelig mer enn vi har gjort, forteller Løvvik til Aftenposten. – Vi håper imidlertid det er mulig å gjøre showet billigere, samtidig som vi også arbeider for å få inn flere sponsorer.
Det er Nordisk Film som har tatt utfordringen med å lage årets tv-show. Kanskje vil den nye eksterne produsenten kunne stilne kritikken mot showet, som bransjen ganske samstemt har oppfattet som venstrehåndsarbeid. – NRK har nedprioritert det TV-messig, uttalte Sverre Pedersen, medlem av Amandakomiteen, nylig til RUSHPRINT. – Med en ny produsent får man en total gjennomgang og nytenkning.
Neste års filmfestival i Haugesund vil finne sted fra 18. til 24.august. Men i motsetning til tidligere år vil selve prisutdelingen åpne festivalen.
– Ved å la Amanda-prisutdelingen åpne festivalen, gjør vi oss ferdig med siste års filmer før festivalen kan knytte oppmerksomheten til de nye filmene. Endel av kritikken har dreid seg om at Amanda-utdelingen på slutten av festivalen har fjernet oppmerksomheten fra nye norske filmer, sier Løvvik.