Det hersker uvitenhet rundt lisensiering av musikk i Norge, hevder Sarah-Chanderia. Og det kan fort bli kostbart. Nå tilbyr hun og Norsk Filmutvikling et lynkurs.
Det hersker uvitenhet rundt lisensiering av musikk i Norge, hevder Sarah-Chanderia. Og det kan fort bli kostbart. Nå tilbyr hun og Norsk Filmutvikling et lynkurs.
En voksende hodepine for film- og tv-produsenter har vært den stadig mer utstrakte bruken av musikk i filmer. Selv den billigste lavbudsjettfilm kan vise seg å bli riktig så kostbar om lydsporet er spekket med hitlåter. Det var det som førte til at lavbudsjett-miraklet ”Tarnation” (foto), som kostet 250 dollar å skyte og klippe, til slutt kostet flere millioner.
– Det er tydelig at det trengs opplæring på dette området. Hvis vi skal dømme etter spørsmålene vi får fra norske produsenter, er musikklisensiering et felt svært få kjenner godt nok, sier Sarah-Chanderia. Hun er president i Hacate Entertainment Group (HEG), et New York-basert musikkforlag og konsulentfirma med kontor i Oslo.
– Produsenter lar seg stadig sjokkere over hvor mye store internasjonale hits koster, hva det koster å hyre artister til å skrive musikk, og over hvor lang tid det tar å klarere rettigheter. Generelt vet man heller ikke hva slags musikk som trenger klarering. En innspilling som er gjort på 40-tallet for eksempel, er den ok å bruke uten klarering? Bare en karakter i filmen siterer ordene i en sangtekst, må faktisk rettighetene klareres først. Og det siste man ønsker er problemer i etterkant, derfor er en bevisstgjøring av dette nødvendig.
Torsdag 29. september inviterer Norsk Filmutvikling til seminar om lisensiering av musikk, med Sarah-Chanderia som kursleder. Målgruppen er personer som jobber innen både film-, tv- og reklameproduksjon.
– Kurset passer for alle som jobber med klarering av rettigheter, sier Sarah-Chanderia. – Ikke bare produsenter, men også postproduksjon og klippere har nytte av å kjenne til hva slags musikk som er lett å klarere. Ikke minst burde regissører, som ofte har et klart bilde i hodet sitt av hva slags musikk de ønsker å bruke, ha en forståelse helt fra begynnelsen av hva dette musikalske landskapet vil koste dem. Filmskapere ser gjerne for seg et spesifikt musikkuttrykk, og kan tenke seg å bygge en scene rundt for eksempel en bestemt U2-sang – uten å vite at den sangen alene vil koste dem mer enn filmens totalbudsjett. Det er mulig å ha med internasjonale hits, men da er det nødvendig å kjenne til hva som må gjøres. Man bør definitivt starte med klareringen der og da. Lisensieringen bør inn så tidlig som mulig i filmproduksjonen, for den kommer til å ta tid, understreker hun.
Under seminaret vil Sarah-Chanderia ta opp de ulike utfordringene rundt håndteringen av musikk i film- og tv-produksjon, og forklare hvordan man går fram rent praktisk for å løse disse.
– Det dreier seg om juridiske aspekter, om hvilke tidsperspektiver som er involvert, om prisnivåer og om hvem man skal kontakte. Jeg kommer til å gi en innføring i hva man konkret skal gjøre for å få den musikken man ønsker på lettest og billigst mulig måte, sier hun.
Seminaret ”Music Licensing – Why does it take so long and cost so much?” holdes av Norsk Filmutvikling torsdag 29. september kl 10-12 på Lillebil i Filmens Hus i Oslo. En egenandel på kr 100 inkluderer en enkel lunsj. Seminaret vil foregå på engelsk. Påmelding innen 22. september til [email protected]
Sarah-Chanderia er grunnlegger og president av Hacate Entertainment Group (HEG). Hun har bakgrunn som profesjonell musiker og låtskriver, har undervist i komposisjonslære og musikkbransje på the State University of New York, og har vært Head of Worldwide Marketing i BMG Interactive Entertainment.
HEG (New York og Oslo): Musikkforlag og konsulentfirma. Spesialiserer seg på å representere musikk innen alle sjangere og fra hele verden, med vekt på plassering av musikk i filmer, TV-programmer, reklame og videospill. Har en rekke norske artister i sin stall, som kan kontaktes gjennom firmaet.
Det hersker uvitenhet rundt lisensiering av musikk i Norge, hevder Sarah-Chanderia. Og det kan fort bli kostbart. Nå tilbyr hun og Norsk Filmutvikling et lynkurs.
En voksende hodepine for film- og tv-produsenter har vært den stadig mer utstrakte bruken av musikk i filmer. Selv den billigste lavbudsjettfilm kan vise seg å bli riktig så kostbar om lydsporet er spekket med hitlåter. Det var det som førte til at lavbudsjett-miraklet ”Tarnation” (foto), som kostet 250 dollar å skyte og klippe, til slutt kostet flere millioner.
– Det er tydelig at det trengs opplæring på dette området. Hvis vi skal dømme etter spørsmålene vi får fra norske produsenter, er musikklisensiering et felt svært få kjenner godt nok, sier Sarah-Chanderia. Hun er president i Hacate Entertainment Group (HEG), et New York-basert musikkforlag og konsulentfirma med kontor i Oslo.
– Produsenter lar seg stadig sjokkere over hvor mye store internasjonale hits koster, hva det koster å hyre artister til å skrive musikk, og over hvor lang tid det tar å klarere rettigheter. Generelt vet man heller ikke hva slags musikk som trenger klarering. En innspilling som er gjort på 40-tallet for eksempel, er den ok å bruke uten klarering? Bare en karakter i filmen siterer ordene i en sangtekst, må faktisk rettighetene klareres først. Og det siste man ønsker er problemer i etterkant, derfor er en bevisstgjøring av dette nødvendig.
Torsdag 29. september inviterer Norsk Filmutvikling til seminar om lisensiering av musikk, med Sarah-Chanderia som kursleder. Målgruppen er personer som jobber innen både film-, tv- og reklameproduksjon.
– Kurset passer for alle som jobber med klarering av rettigheter, sier Sarah-Chanderia. – Ikke bare produsenter, men også postproduksjon og klippere har nytte av å kjenne til hva slags musikk som er lett å klarere. Ikke minst burde regissører, som ofte har et klart bilde i hodet sitt av hva slags musikk de ønsker å bruke, ha en forståelse helt fra begynnelsen av hva dette musikalske landskapet vil koste dem. Filmskapere ser gjerne for seg et spesifikt musikkuttrykk, og kan tenke seg å bygge en scene rundt for eksempel en bestemt U2-sang – uten å vite at den sangen alene vil koste dem mer enn filmens totalbudsjett. Det er mulig å ha med internasjonale hits, men da er det nødvendig å kjenne til hva som må gjøres. Man bør definitivt starte med klareringen der og da. Lisensieringen bør inn så tidlig som mulig i filmproduksjonen, for den kommer til å ta tid, understreker hun.
Under seminaret vil Sarah-Chanderia ta opp de ulike utfordringene rundt håndteringen av musikk i film- og tv-produksjon, og forklare hvordan man går fram rent praktisk for å løse disse.
– Det dreier seg om juridiske aspekter, om hvilke tidsperspektiver som er involvert, om prisnivåer og om hvem man skal kontakte. Jeg kommer til å gi en innføring i hva man konkret skal gjøre for å få den musikken man ønsker på lettest og billigst mulig måte, sier hun.
Seminaret ”Music Licensing – Why does it take so long and cost so much?” holdes av Norsk Filmutvikling torsdag 29. september kl 10-12 på Lillebil i Filmens Hus i Oslo. En egenandel på kr 100 inkluderer en enkel lunsj. Seminaret vil foregå på engelsk. Påmelding innen 22. september til [email protected]
Sarah-Chanderia er grunnlegger og president av Hacate Entertainment Group (HEG). Hun har bakgrunn som profesjonell musiker og låtskriver, har undervist i komposisjonslære og musikkbransje på the State University of New York, og har vært Head of Worldwide Marketing i BMG Interactive Entertainment.
HEG (New York og Oslo): Musikkforlag og konsulentfirma. Spesialiserer seg på å representere musikk innen alle sjangere og fra hele verden, med vekt på plassering av musikk i filmer, TV-programmer, reklame og videospill. Har en rekke norske artister i sin stall, som kan kontaktes gjennom firmaet.