Erlend Loes avskjed

I siste nummer av Rush Print gjør Erlend Loe opp status etter sine tre og et halvt år som filmkonsulent: Vi skriver dårlige manus, er lite sjenerøse og mangler evnen til å forme langvarige samarbeidsrelasjoner, er blant annet dommen han kommer med.

I siste nummer av Rush Print gjør Erlend Loe opp status etter sine tre og et halvt år som filmkonsulent: Vi skriver dårlige manus, er lite sjenerøse og mangler evnen til å forme langvarige samarbeidsrelasjoner, er blant annet dommen han kommer med.

Det er i neste utgave av Rush Print – som lanseres i morgen under kortfilmfestivalen i Grimstad – at Erlend Loe gjør opp status for sin periode som konsulent i Norsk Filmfond. Han synes det på enkelte måter har vært en utakknemlig og vanskelig jobb og omtaler perioden som en slags ”verneplikt” for filmen.

– Jeg er godt fornøyd med United, Hawaii Oslo, Monstertorsdag, Gunnar Goes Comfortable – og at jeg ga penger slik at Ungdommens råskap kom på kino. Andre filmer jeg støtta har også vært i orden, mange av dem er på vei et godt sted – men ingen er så gode som de burde og kunne ha vært. Det gjelder nesten alle de norske filmene som har blitt laget mens jeg har vært her. Det gjelder hele filmskapinga her hjemme for tiden. Vi har noe bra på gang, men er ikke kommet helt dit vi skal.

På spørsmål om hva som er det svakeste ledd i norsk filmbransje, svarer Loe som han gjorde før han tok konsulentjobben:

– Jeg vil fortsatt si det er manuset. Vi har en god del regissører som har åpenbart talent og særegne stemmer. De lager filmer som med bedre manus kunne vært kjempegode filmer. Men både regissører, produsenter og forfatterne selv er altfor ofte manusanalfabeter. De er ikke nødvendigvis i stand til å se hva som skiller et godt fra et mindre godt manus.

Tegn ABONNEMENT og les hele artikkelen i siste utgave av Rush Print.

Erlend Loes avskjed

I siste nummer av Rush Print gjør Erlend Loe opp status etter sine tre og et halvt år som filmkonsulent: Vi skriver dårlige manus, er lite sjenerøse og mangler evnen til å forme langvarige samarbeidsrelasjoner, er blant annet dommen han kommer med.

I siste nummer av Rush Print gjør Erlend Loe opp status etter sine tre og et halvt år som filmkonsulent: Vi skriver dårlige manus, er lite sjenerøse og mangler evnen til å forme langvarige samarbeidsrelasjoner, er blant annet dommen han kommer med.

Det er i neste utgave av Rush Print – som lanseres i morgen under kortfilmfestivalen i Grimstad – at Erlend Loe gjør opp status for sin periode som konsulent i Norsk Filmfond. Han synes det på enkelte måter har vært en utakknemlig og vanskelig jobb og omtaler perioden som en slags ”verneplikt” for filmen.

– Jeg er godt fornøyd med United, Hawaii Oslo, Monstertorsdag, Gunnar Goes Comfortable – og at jeg ga penger slik at Ungdommens råskap kom på kino. Andre filmer jeg støtta har også vært i orden, mange av dem er på vei et godt sted – men ingen er så gode som de burde og kunne ha vært. Det gjelder nesten alle de norske filmene som har blitt laget mens jeg har vært her. Det gjelder hele filmskapinga her hjemme for tiden. Vi har noe bra på gang, men er ikke kommet helt dit vi skal.

På spørsmål om hva som er det svakeste ledd i norsk filmbransje, svarer Loe som han gjorde før han tok konsulentjobben:

– Jeg vil fortsatt si det er manuset. Vi har en god del regissører som har åpenbart talent og særegne stemmer. De lager filmer som med bedre manus kunne vært kjempegode filmer. Men både regissører, produsenter og forfatterne selv er altfor ofte manusanalfabeter. De er ikke nødvendigvis i stand til å se hva som skiller et godt fra et mindre godt manus.

Tegn ABONNEMENT og les hele artikkelen i siste utgave av Rush Print.

MENY