Bent Hamer og ”Factotum” har fått strålende mottakelse i Cannes. Vi gir deg kritikkene fra de mest toneangivende bransjebladene og avisene.
Bent Hamer og ”Factotum” har fått strålende mottakelse i Cannes. Vi gir deg kritikkene fra de mest toneangivende bransjebladene og avisene.
Bent Hamers ”Factotum” er en av de beste adaptasjonene av Charles Bukowskis litterære univers, mener Leslie Felperin i Variety. Hun fremhever at kombinasjonen mellom skandinavisk ”off beat” sensibilitet og det jordnære og erkeamerikanske miljøet som skildres, har vært svært vellykket.
”Bent Hamers timing og skuespillernes underspilte prestasjoner får fram både humoren og varmen fra undersiden av Bukowskis miserable univers”.
Felperin mener at Lili Taylor er superb, og at Matt Dillon nedtonede spill passer som hånd i hanske til filmens tone. Det gjør at selv de råeste scenene ikke oppleves som verken sexistiske eller støtende.
Kollega Peter Brunette i Screen fremhever også Dillons underspill som har åpnet for mer humor og varme. Han påpeker at siden Bukowski har en langt større tilhengerskare i Europa og særlig Frankrike, vil Bent Hamers trofaste adaptasjon ha størst potensiale der.
Skal vi dømme etter anmeldelsen i den franske storavisen Liberation, har Brunette et poeng. For i likhet med det franske kinopublikummet i Cannes, er anmelderen begeistret, og hyller filmen for å både ivareta Bukowskis litterære egenart og samtidig være en typisk Bent Hamer-film.
Eller som hoved-anmelder i New York Times, C.O. Scott skriver i sin anmeldelse:
”I became a fan of Charles Bukowski’s writing when I was around 15, and I’ve never outgrown my affection for his bracing, soulful tales and poems of sex, boozing and working crummy jobs. The movie adaptations of his work — including «Barfly» and «Tales of Ordinary Madness» — have never quite satisfied me: too overwrought, too sentimental, too self-conscious. But now a Norwegian director named Bent Hamer, whose wry, eccentric comedy «Kitchen Stories» was in the Directors’ Fortnight here a few years back, has gotten Bukowski right with «Factotum,» which is playing in the Fornight this year. Matt Dillon, who seems to be getting better with every film, plays Bukowski’s alter ego Henry Chinaski, rambling from job to job and woman to woman, writing his stories out longhand and consuming impressive quantities of liquor and tobacco. Lili Taylor and Marisa Tomei, both excellent, are the hard-luck women who share Henry’s life for a spell.Hamer constructs short, visually precise and acutely witty scenes, composing the film in a visual deadpan that perfectly matches Bukowski’s clean, graceful prose. He may not have been a great writer, but he remains a beloved one, and those who love him will surely appreciate this movie. It’s not great, but it made me feel pretty good.”
NB! Det er ingen linker til disse anmeldelsene da de kun kan fåes kjøpt som betalingstjenester.
Bent Hamer og ”Factotum” har fått strålende mottakelse i Cannes. Vi gir deg kritikkene fra de mest toneangivende bransjebladene og avisene.
Bent Hamers ”Factotum” er en av de beste adaptasjonene av Charles Bukowskis litterære univers, mener Leslie Felperin i Variety. Hun fremhever at kombinasjonen mellom skandinavisk ”off beat” sensibilitet og det jordnære og erkeamerikanske miljøet som skildres, har vært svært vellykket.
”Bent Hamers timing og skuespillernes underspilte prestasjoner får fram både humoren og varmen fra undersiden av Bukowskis miserable univers”.
Felperin mener at Lili Taylor er superb, og at Matt Dillon nedtonede spill passer som hånd i hanske til filmens tone. Det gjør at selv de råeste scenene ikke oppleves som verken sexistiske eller støtende.
Kollega Peter Brunette i Screen fremhever også Dillons underspill som har åpnet for mer humor og varme. Han påpeker at siden Bukowski har en langt større tilhengerskare i Europa og særlig Frankrike, vil Bent Hamers trofaste adaptasjon ha størst potensiale der.
Skal vi dømme etter anmeldelsen i den franske storavisen Liberation, har Brunette et poeng. For i likhet med det franske kinopublikummet i Cannes, er anmelderen begeistret, og hyller filmen for å både ivareta Bukowskis litterære egenart og samtidig være en typisk Bent Hamer-film.
Eller som hoved-anmelder i New York Times, C.O. Scott skriver i sin anmeldelse:
”I became a fan of Charles Bukowski’s writing when I was around 15, and I’ve never outgrown my affection for his bracing, soulful tales and poems of sex, boozing and working crummy jobs. The movie adaptations of his work — including «Barfly» and «Tales of Ordinary Madness» — have never quite satisfied me: too overwrought, too sentimental, too self-conscious. But now a Norwegian director named Bent Hamer, whose wry, eccentric comedy «Kitchen Stories» was in the Directors’ Fortnight here a few years back, has gotten Bukowski right with «Factotum,» which is playing in the Fornight this year. Matt Dillon, who seems to be getting better with every film, plays Bukowski’s alter ego Henry Chinaski, rambling from job to job and woman to woman, writing his stories out longhand and consuming impressive quantities of liquor and tobacco. Lili Taylor and Marisa Tomei, both excellent, are the hard-luck women who share Henry’s life for a spell.Hamer constructs short, visually precise and acutely witty scenes, composing the film in a visual deadpan that perfectly matches Bukowski’s clean, graceful prose. He may not have been a great writer, but he remains a beloved one, and those who love him will surely appreciate this movie. It’s not great, but it made me feel pretty good.”
NB! Det er ingen linker til disse anmeldelsene da de kun kan fåes kjøpt som betalingstjenester.