Den verdenskjente regissøren Theo Angelopoulos er sparket fra stillingen som president for den anerkjente filmfestivalen Thessaloniki Film Festival. Reaksjonene fra det internasjonale filmmiljøet er sterke, og en kampanje er igangsatt.

Den verdenskjente regissøren Theo Angelopoulos er sparket fra stillingen som president for den anerkjente filmfestivalen Thessaloniki Film Festival. Reaksjonene fra det internasjonale filmmiljøet er sterke, og en kampanje er igangsatt.
Theo Angelopoulus, som nylig var kinoaktuell med «Den gråtende engen» (se foto), er ikke bare prisbelønt og anerkjent som en av vår tids store filmskapere.
Som president for Thessaloniki Film Festival har han bidratt til å skape en internasjonalt orientert festival som har markert seg som en viktig innfallsport til filmkultur på Balkan og Øst-Europa.
Filmfestivalen i Thessaloniki er i dag anerkjent som en festival i absolutt verdensklasse, og sammen med festivalsjef Michel Demopoulos har Angelopoulos i løpet av 13 år etablert en viktig arena for film fra ”Europas bakgård”.
Derfor var det svært overraskende at greske kulturmyndigheter i forrige uke ga de to sparken med umiddelbar virkning.
Ifølge greske kulturmyndigheters engelskspråklige hjemmeside inngår avskjedigelsene i en større endring av gresk filmpolitikk.
Greske filmmyndigheter ønsker å endre festivalens profil – fra å være en internasjonal festival til et lanseringssted for nye greske filmer. Det kommer også fram at Angelpoupolus ikke en gang ble informert om den umiddelbare avskjedeligelsen, men leste om den i avisene.
Protestene fra det internasjonale filmmiljøet har ikke latt vente på seg. På en nyopprettet webside (www.angelopoulos-dismissed.fr.st) tar en koalisjon av kolleger fra hele verden oppgjør med det de mener er en destruktiv og uakseptabel behandling av en høyt verdsatt filmfestival. De frykter nå at det greske kulturministeriet under den nye konservative regjeringen vil ødelegge festivalen. I oppropet står det:
”Thessaloniki ble (under Demopoulos og Angelopoulos) et fristed for den internasjonale og innovative unge filmen og et møtested for alle de lokale filmindustriene på Balkan. Denne handlingen er et tilbakeslag, ikke et framskritt, og en ideologisk endring som er ekstremt farlig for europeisk film”.
Den verdenskjente regissøren Theo Angelopoulos er sparket fra stillingen som president for den anerkjente filmfestivalen Thessaloniki Film Festival. Reaksjonene fra det internasjonale filmmiljøet er sterke, og en kampanje er igangsatt.
Theo Angelopoulus, som nylig var kinoaktuell med «Den gråtende engen» (se foto), er ikke bare prisbelønt og anerkjent som en av vår tids store filmskapere.
Som president for Thessaloniki Film Festival har han bidratt til å skape en internasjonalt orientert festival som har markert seg som en viktig innfallsport til filmkultur på Balkan og Øst-Europa.
Filmfestivalen i Thessaloniki er i dag anerkjent som en festival i absolutt verdensklasse, og sammen med festivalsjef Michel Demopoulos har Angelopoulos i løpet av 13 år etablert en viktig arena for film fra ”Europas bakgård”.
Derfor var det svært overraskende at greske kulturmyndigheter i forrige uke ga de to sparken med umiddelbar virkning.
Ifølge greske kulturmyndigheters engelskspråklige hjemmeside inngår avskjedigelsene i en større endring av gresk filmpolitikk.
Greske filmmyndigheter ønsker å endre festivalens profil – fra å være en internasjonal festival til et lanseringssted for nye greske filmer. Det kommer også fram at Angelpoupolus ikke en gang ble informert om den umiddelbare avskjedeligelsen, men leste om den i avisene.
Protestene fra det internasjonale filmmiljøet har ikke latt vente på seg. På en nyopprettet webside (www.angelopoulos-dismissed.fr.st) tar en koalisjon av kolleger fra hele verden oppgjør med det de mener er en destruktiv og uakseptabel behandling av en høyt verdsatt filmfestival. De frykter nå at det greske kulturministeriet under den nye konservative regjeringen vil ødelegge festivalen. I oppropet står det:
”Thessaloniki ble (under Demopoulos og Angelopoulos) et fristed for den internasjonale og innovative unge filmen og et møtested for alle de lokale filmindustriene på Balkan. Denne handlingen er et tilbakeslag, ikke et framskritt, og en ideologisk endring som er ekstremt farlig for europeisk film”.