Overfladisk sett er et format som Big Brother banalt, men de mange kulturelle, politiske og moralske spørsmålene det pisker opp på sin ferd over verdens tv-skjermer er det så definitivt ikke. Alex Iversen ser her nærmere på hvordan de nye tv-formatene dramatisk har endret vår måte å tenke og lage fjernsyn på.
På 1980-tallet var det vanlig blant europeiske kulturpolitikere å bekymre seg for at fjernsynet var i ferd med å utvikle seg til det de kalte wall-to-wall Dallas. Begrepet var hentet fra den daværende franske kulturministeren Jack Lang, men fikk stort gjennomslag i kulturdebatter langt utenfor Frankrike. Bak begrepet lå det en dyp bekymring for at nasjonale fjernsynskulturer ikke ville greie å overleve konkurransen med en flom av kommersiell, amerikanskprodusert TV-underholdning.
I dag, over tjue år etter, er det klart at de kulturpessimistiske spådommene om de nasjonale fjernsynskulturenes undergang var sterkt overdrevet. Den dominerende trenden er at der TV-seerne får valget mellom såpe fra Hollywood og lokalt produsert underholdning på eget språk, så velger de i overveldende grad det siste. I nesten alle TV-markeder har lokale produksjoner økt på bekostning av amerikansk importerte programmer, spesielt gjelder dette for ”prime time”. Samtidig er selvfølgelig globaliseringen en allestedsnærværende realitet, og siden 80-tallet har den brakt TV-systemer som tidligere var atskilt, så tett sammen at de i dag langt på vei utgjør et felles marked, drevet av de samme praksiser og mål.
Det fenomenet som fremfor noe annet uttrykker denne utviklingen, er den eksplosive økningen i kjøp og salg av TV-formater. I dag er situasjonen i følge medieforskeren Silvio Waisbord den at vi er på vei mot en tilstand preget av det han kaller wall-to-wall format. De samme lisensierte programformatene selges til en mengde land kloden rundt, der de produseres lokalt. Når man ser TV ”på hotellrom i utlandet”, er det i dag større sjanser for å komme over en indisk, australsk eller gresk versjon av Vil du bli millionær, som det på midten av 80-tallet var å komme over en dubbet episode av Dallas eller Dynastiet.
En interessant konsekvens av denne utviklingen er at produksjonsselskaper i Europa har kunnet utfordre Hollywoods dominans på det globale TV-markedet. Mange av de mest suksessrike programformatene på fjernsyn i dag er utviklet av europeiske selskaper som Pearson Television (Storbritannia), Strix (Sverge) og Endemol (Nederland). Who Wants to Be a Millionaire er for eksempel solgt til mer enn 100 land, og programmet er sannsynligvis den største kulturelle eksportartikkel fra England siden The Beatles. Britiske TV-formater står da også for flere timer på det internasjonale TV-markedet enn formater fra noe annet land. Britene kontrollerer 45 prosent av det internasjonale formatmarkedet målt i timer, og 49 prosent av det totale antall titler som vises på internasjonale tv-kanaler.
Vil du lese hele saken?
Tegn abonnement her: ABONNEMENT