I morgen er det verdenspremiere på den digitale kinoprosjektøren 4K under filmfestivalen i Trondheim. Kvaliteten på digital kinovisning gjør dermed et stort sprang framover. Men det gjenstår fortsatt mye før vi ser digitale prosjektører på norske kinoer, mener kinoekspert Rolv Gjestland
Når Sony i morgen presenterer sin nye 4K-prosjektør under Kosmorama filmfestival i Trondheim, representerer dette et sprang framover innen digital kinoteknologi. 4K har fire ganger så høy oppløsning som 2K som til nå har vært standard – det vil si 4000 piksler horisontalt. Forventningene er derfor store til prosjektøren. Kinoteknisk konsulent i Film&Kino Rolv Gjestland mener imidlertid at det fortsatt gjenstår mye før 4K blir hverdagskost i norske kinoer.
– Denne 4K-prosjektøren er ikke godkjent for å vise Hollywood-film ennå, sier han. – Det er ikke en kritikk av teknologien, men har å gjøre med ulike detaljer, som blant annet angår sikkerheten. 4K er en prototyp, og man har foreløpig ikke noe materiale å vise på den, kun demonstrasjonsmateriale. Det finnes ingen server i verden som kan håndtere 4K ennå.
Gjestland mener at det bare er et spørsmål om tid før digital kino blir gjennomført, men at teknologien byr på risikofylte investeringer.
– 4K har ligget i spesifikasjonene for den standarden man har tenkt seg utviklet, i lang tid. Den har alltid ligget der, som en mulighet i framtida. Det som har skjedd nå, er at man har gjort 4K til noe håndgripelig. Kinoene vil etter hvert gjerne ha 4K, for det er framtida og noe som kommer – men det er vanskelig å forholde seg til noe som ikke er ferdig. Dette dreier seg om store investeringer – når og hva skal man kjøpe? Det er dyrt med kinodrift, og utstyret man kjøper må kunne holde noen år. Skulle jeg kjøpt en prosjektør i dag, ville jeg kjøpt 2K, fordi det er vanskelig å si når 4K vil bli aktuelt, sier han.
– Jeg tror at innen fem år vil det skje noe. Det man kan håpe på er at bransjen i Norge står samlet, både når det gjelder valg av enhetlig system og hvordan regningen skal fordeles. Landet er for lite til parallell drift av ulike systemer. Hvis man først begynner, bør man ta alle, mener han.
Og han ser store muligheter for kinoene med den digitale teknologien.
– Istedenfor å vise en film hver dag helt til man må ta den av for å levere fra seg kopien, kan man programmere kinoen for sitt publikum spesielt. Kanskje kan man sette opp en film tre ganger i uka, istedenfor hver dag som nå, sier han. – De små kinoene vil kunne få filmene tidlig, kanskje samtidig som i de store byene. De mindre kinoene vil i det hele tatt få en vitalisering, og det er spennende å se hvordan det vil slå ut – vil publikum se andre typer film? Hollywood definerer premissene, men vi som bransjeorganisasjon tenker på muligheten for andre typer filmer. Digital kino åpner for eksempel for å lage en film som bare skal vises på én kino. Istedenfor lokalrevy kan man altså se for seg å lage en film på den lokale kinoen. Det er masse muligheter her som ennå ikke er tenkt. Kino vil nok fortsatt være kino, men kinoene kan også brukes til visninger av fotballkamper på småsteder, for å ta et eksempel.
For med 4Ks ankomst er ikke kvalitetsforskjellen lenger vesentlig.
– For publikum vil ikke digital visning endre opplevelsen. Digital prosjektør eller 35 mm, kvaliteten er nå tilnærmet like god, mener Gjestland.
Foto: Kinoaktuelle «Collateral» som er delvis skutt på det digitale HD-formatet, og dermed enklere vil kunne projiseres digitalt på kino.