Lavbudsjett som våpen

Europeisk animasjon kan nå lenger på lavere budsjetter enn som store co-produksjoner, hevder produsent Eric Vogel. Neste torsdag på Filmens Hus kan du høre hans rapport fra Cartoon Master Feature 2004.

Europeisk animasjon kan nå lenger på lavere budsjetter enn som store co-produksjoner, hevder produsent Eric Vogel. Neste torsdag på Filmens Hus kan du høre hans rapport fra Cartoon Master Feature 2004.

– Min påstand er at store, komplekse co-produksjoner fører til utvanning av innholdet når det skal tilpasses så mange, sier Eric Vogel.
– Da får man veldig lett europudding-følelsen, også i animasjon. Når man prøver å konkurrere på samme banehalvdel, på høybudsjetts animasjon, så taper man.

Torsdag 17. mars er han invitert av Norsk Filmutvikling for å sammenfatte sine inntrykk fra seminaret Cartoon Master Feature 2004, som fant sted i München i oktober i fjor.

– Det ble presentert statistikk der, som gir et interessant bilde av animasjonsbransjen i Europa: Det er de små, egenartede produksjonene som når utover sine hjemland og tjener gode penger, forteller Vogel.
– De store, tunge co-produksjonene der millioner av euro puttes inn, som for eksempel skal distribueres både i Tyskland og Frankrike, sliter med lønnsomheten. Mens det er små produksjoner med relativt lav risiko som når ut, som ”Trillingene fra Belleville” og ”Terkel i knibe” (se foto). ”Kirikou og trollkvinnen” var også en liten independent-film som tok helt av.

Eric Vogel er produsent i Tordenfilm AS og utdannet ved Den norske filmskolen. Han har laget animasjons- og live-action kortfilmer, og jobber for tiden med forarbeid til sin første live-action spillefilm ”Sønner”. Et animert langfilmprosjekt er også underveis.

Torsdag 17. mars kl 14-16 i kino Lillebil, Filmens Hus i Oslo.
Bindende påmelding til [email protected] senest 15. mars.
Entre kr 200 betales ved inngangen og inkluderer en enkel lunsj.

Les også vår tidligere sak: Dogme animasjonsfilm

Lavbudsjett som våpen

Europeisk animasjon kan nå lenger på lavere budsjetter enn som store co-produksjoner, hevder produsent Eric Vogel. Neste torsdag på Filmens Hus kan du høre hans rapport fra Cartoon Master Feature 2004.

Europeisk animasjon kan nå lenger på lavere budsjetter enn som store co-produksjoner, hevder produsent Eric Vogel. Neste torsdag på Filmens Hus kan du høre hans rapport fra Cartoon Master Feature 2004.

– Min påstand er at store, komplekse co-produksjoner fører til utvanning av innholdet når det skal tilpasses så mange, sier Eric Vogel.
– Da får man veldig lett europudding-følelsen, også i animasjon. Når man prøver å konkurrere på samme banehalvdel, på høybudsjetts animasjon, så taper man.

Torsdag 17. mars er han invitert av Norsk Filmutvikling for å sammenfatte sine inntrykk fra seminaret Cartoon Master Feature 2004, som fant sted i München i oktober i fjor.

– Det ble presentert statistikk der, som gir et interessant bilde av animasjonsbransjen i Europa: Det er de små, egenartede produksjonene som når utover sine hjemland og tjener gode penger, forteller Vogel.
– De store, tunge co-produksjonene der millioner av euro puttes inn, som for eksempel skal distribueres både i Tyskland og Frankrike, sliter med lønnsomheten. Mens det er små produksjoner med relativt lav risiko som når ut, som ”Trillingene fra Belleville” og ”Terkel i knibe” (se foto). ”Kirikou og trollkvinnen” var også en liten independent-film som tok helt av.

Eric Vogel er produsent i Tordenfilm AS og utdannet ved Den norske filmskolen. Han har laget animasjons- og live-action kortfilmer, og jobber for tiden med forarbeid til sin første live-action spillefilm ”Sønner”. Et animert langfilmprosjekt er også underveis.

Torsdag 17. mars kl 14-16 i kino Lillebil, Filmens Hus i Oslo.
Bindende påmelding til [email protected] senest 15. mars.
Entre kr 200 betales ved inngangen og inkluderer en enkel lunsj.

Les også vår tidligere sak: Dogme animasjonsfilm

MENY