Bør norsk film få særbehandling på kino og er kritikerne for snille med de norske filmene? Det er utgangspunktet for to seminarer under filmfestival i Tromsø i januar.

Bør norsk film få særbehandling på kino og er kritikerne for snille med de norske filmene? Det er utgangspunktet for to seminarer under filmfestival i Tromsø i januar.
Bør norsk film få særbehandling på kino og er kritikerne for snille med de norske filmene? Det er utgangspunktet for to seminarer under filmfestival i Tromsø i januar.
Neste års filmfestival i Tromsø vil sette fokus på den norske filmen med to seminarer. Felles for seminarene er den behandlingen norsk film får, både på kinoene og i pressen.
Det er under det kinofaglige seminaret som finner sted torsdag 20.januar at den norske filmens status på våre kinoer settes under lupen. Bakgrunnen er at det nok en gang har oppstått debatt om programmeringen av de norske kinofilmene i kjølvannet av ”trafikkork” i høst.
I fjor advarte blant annet Oslo kinematografer om faren ved å slippe for mange norske filmer samtidig, men bare unntaksvis tok filmbransjen advarselen til seg, kanskje fordi de fleste norske filmene greide seg rimelig bra den høsten. Men i år har sannsynligvis flere norske filmer fått lide – som Salto, Salmiakk og kaffe (se foto), Monstertorsdag og Andreaskorset.
Flere norske filmskapere har uttrykt misnøye med at filmene deres er tatt av plakaten for fort, og etterspør en mer forpliktende holdning fra kinosjefene. Derfor stiller debattpanelet følgende spørsmål: Skal den norske filmen få særbehandling på de norske kinoene?
Noen vil vel nok mene at de norske filmene allerede får særbehandling. Men hvor langt skal kinosjefenes kulturelle forpliktelser strekke seg i en konkurransesituasjon som er beinhard og hvor det stilles stadig større krav til inntjening?
For det er vel kinopublikummet kinosjefene må stå til ansvar overfor, og da er det jo den gode kinoopplevelsen som er viktigst, ikke hvorvidt den er norskspråklig. Burde norske filmskapere av den grunn gjøre som Lene Løken nylig foreslo i DN – tilpasse seg markedet bedre?
Den norske filmens kamp mot de amerikanske gigantene diskuteres ofte. Men hva med den utenlandske importen av kvalitetsfilm som får lide når både den norske og den amerikanske filmen er så dominerende som de har vært på de norske kinoene de siste årene? Festivalen ønsker med dette også å sette fokus på alle de filmene som vises på festivalen hvert år, men som aldri finner veien til norske kinoer.
Paneldeltakerne på det kinofaglige seminaret: Regissør/produsent Thomas Robsham, Nina Grünfeld (Norske filmregissører), Christin Berg (Oslo Kinematografer), Lene Løken (Film& Kino), Silje Riise Næss (Arthaus). Ordstyrer: Kjetil Lismoen
Senere på dagen holder Norsk Filmkritikerlag sitt årlige Tromsø-seminar. Der skal man også diskutere om den norske filmen får særbehandling – med da av den norske anmelderstanden. Har de høye terningskastene ligget ekstra løst hos anmelderne i 2004?
Ordstyrer: Anne Hoff, NRK. Paneldelatkere: Anne Gjelsvik, Universitetslektor i filmvitenskap, NTNU, Per Haddal, Filmkritiker, Aftenposten, Anette Sjursen, Regissør (”Min misunnelige frisør”) og Petter Vennerød, kinosjef, regissør og produsent
Bør norsk film få særbehandling på kino og er kritikerne for snille med de norske filmene? Det er utgangspunktet for to seminarer under filmfestival i Tromsø i januar.
Bør norsk film få særbehandling på kino og er kritikerne for snille med de norske filmene? Det er utgangspunktet for to seminarer under filmfestival i Tromsø i januar.
Neste års filmfestival i Tromsø vil sette fokus på den norske filmen med to seminarer. Felles for seminarene er den behandlingen norsk film får, både på kinoene og i pressen.
Det er under det kinofaglige seminaret som finner sted torsdag 20.januar at den norske filmens status på våre kinoer settes under lupen. Bakgrunnen er at det nok en gang har oppstått debatt om programmeringen av de norske kinofilmene i kjølvannet av ”trafikkork” i høst.
I fjor advarte blant annet Oslo kinematografer om faren ved å slippe for mange norske filmer samtidig, men bare unntaksvis tok filmbransjen advarselen til seg, kanskje fordi de fleste norske filmene greide seg rimelig bra den høsten. Men i år har sannsynligvis flere norske filmer fått lide – som Salto, Salmiakk og kaffe (se foto), Monstertorsdag og Andreaskorset.
Flere norske filmskapere har uttrykt misnøye med at filmene deres er tatt av plakaten for fort, og etterspør en mer forpliktende holdning fra kinosjefene. Derfor stiller debattpanelet følgende spørsmål: Skal den norske filmen få særbehandling på de norske kinoene?
Noen vil vel nok mene at de norske filmene allerede får særbehandling. Men hvor langt skal kinosjefenes kulturelle forpliktelser strekke seg i en konkurransesituasjon som er beinhard og hvor det stilles stadig større krav til inntjening?
For det er vel kinopublikummet kinosjefene må stå til ansvar overfor, og da er det jo den gode kinoopplevelsen som er viktigst, ikke hvorvidt den er norskspråklig. Burde norske filmskapere av den grunn gjøre som Lene Løken nylig foreslo i DN – tilpasse seg markedet bedre?
Den norske filmens kamp mot de amerikanske gigantene diskuteres ofte. Men hva med den utenlandske importen av kvalitetsfilm som får lide når både den norske og den amerikanske filmen er så dominerende som de har vært på de norske kinoene de siste årene? Festivalen ønsker med dette også å sette fokus på alle de filmene som vises på festivalen hvert år, men som aldri finner veien til norske kinoer.
Paneldeltakerne på det kinofaglige seminaret: Regissør/produsent Thomas Robsham, Nina Grünfeld (Norske filmregissører), Christin Berg (Oslo Kinematografer), Lene Løken (Film& Kino), Silje Riise Næss (Arthaus). Ordstyrer: Kjetil Lismoen
Senere på dagen holder Norsk Filmkritikerlag sitt årlige Tromsø-seminar. Der skal man også diskutere om den norske filmen får særbehandling – med da av den norske anmelderstanden. Har de høye terningskastene ligget ekstra løst hos anmelderne i 2004?
Ordstyrer: Anne Hoff, NRK. Paneldelatkere: Anne Gjelsvik, Universitetslektor i filmvitenskap, NTNU, Per Haddal, Filmkritiker, Aftenposten, Anette Sjursen, Regissør (”Min misunnelige frisør”) og Petter Vennerød, kinosjef, regissør og produsent