– Ikke noe PR-stunt

Dogme-reglene for dokumentar er ikke noe PR-stunt, understreker Dogumentar-filmenes produsent Carsten Holst, men tvert imot et forsøk på å sette fokus på dokumentarens virkemidler.

Dogme-reglene for dokumentar er ikke noe PR-stunt, understreker Dogumentar-filmenes produsent Carsten Holst, men tvert imot et forsøk på å sette fokus på dokumentarens virkemidler.

Dogme 95 strippet filmen for unødvendig fiksfakseri for å fokusere på nærhet til skuespillerne og den gode historien.

Nå har Zentropa og Lars von Trier overført konseptet til dokumentaren. Den såkalte Dogumentaren, der Margreth Olins ”Ungdommens råskap” (se foto) er et av bidragene, får stor lansering under Copenhagen International Documentary Festival i november (norsk kinopremiere 19.november).

Carsten Holst, leder av Zentropas dokumentaravdeling, Zentropa Real, har utviklet konseptet sammen med Lars von Trier. Han mener det var helt naturlig å overføre dogme-konseptet til dokumentaren.

– Vi ønsker å søke forbi den tradisjonelle, journalistiske dokumentaren, som ofte behandler stoffet på en forutbestemt måte. Både Lars og jeg har store problemer med å forstå hensikten med å skulle vite på forhånd hva man vil ha. Og får man ikke det man vil ha, så klipper man det til senere. Vi mener det er viktig å vise publikum hva man gjør, dersom man for eksempel har klippet i et intervju. Et annet viktig perspektiv som ofte blir glemt, er intervjuobjektets perspektiv. Journalistiske dokumentarer har gjerne et ”offer” – noen som har gjort noe galt eller blitt utsatt for noe galt. Vi vil gi denne hovedpersonen, eller ”offeret”, muligheten til å presentere sitt syn, uredigert, i filmens to siste minutter.

Holst og Zentropa håper på denne måten å gjenopprette tilliten til dokumentarfilmen hos publikum, og vise verden usminket og ”uredigert”. Enkelte kritikere mener imidlertid at dette minner for mye om markedsføring og et forsøk på å profitere på Dogme 95s kommersielle suksess. Holst understreker at det ikke er ment som noe pr-stunt, og at det uansett ikke er store penger å tjene på dette for Zentropas vedkommende.

-Men vi håper jo at det skal bi kjent for folk, og at filmene skal komme i fokus, og ikke nødvendigvis Zentropa. Vi hadde egentlig tenkt å lage to-tre danske filmer, men så har det vokst litt etter hvert. Vi gjør det ikke for pengenes skyld, men fordi vi mener det er behov for å tenke nytt. Vi tror det vil komme noe nytt ut av det, og så får tiden vise om våre ord blir gjort til skamme.

Holst understreker også at Dogumentar-reglene er til fri benyttelse for alle som ønsker å bruke dem.

-Alle kan lage dogumentarfilm. Det blir spennende å se hvordan de ulike regissørene har løst oppgaven. De er svært ulike regissører. Margreth Olin er en dyktig og spennende stemme. Og så har vi svenske Pål Hollender som jo er en smule kontroversiell.

DOGUMENTARREGLENE

1. Location for ALLE filmens optagelser skal fremgå. (Dette gøres med en tekst indsat i billedet og udgør en undtagelse til regel nummer 5. Teksten skal være lesbar.)

2. Filmens start udgøres af instruktørens forklaring af mål og idé med filmen. (Denne vises osse til samtlige af filmens medvirkende før optagelser med disse.)

3. Filmens slut udgøres af minimum to minutters fri taletid til filmens «offer». «Offeret» ræder alene over indholdet og skal godkende denne del af den færdige film. Menes filmen ikke at stille sig i opposition til nogen medvirkende og således ikke har «offer» eller «ofre», indklippes til slut et skilt, der forklarer dette i stedet.

4. Alle klip markeres med 6-12 frames sort. (medmindre de ikke er klip i tid. D.v.s. direkte klip i en flerkameraoptagelse.)

5. Manipulationer med lyd og billede må ikke forekomme. Filtreringer, lyssætninger, optiske effekter og lignende er forbudt.

6. Lyden må aldrig produceres adskilt fra billedet eller omvendt. Det vil sige at ekstra lydspor som f. eks. musik eller speak ikke må mixes ind senere.

7. Rekonstruktion af handling og instruktion af medvirkende må ikke forekomme, såvel som scenografi (tilførte elementer) er forbudt.

8. Al brug af skjult kamera er forbudt.

9. Der må ikke benyttes arkivbilleder eller optagelser, der er lavet til andre programmer.

Lars von Trier,

Zentropa Real, oktober 2001

– Ikke noe PR-stunt

Dogme-reglene for dokumentar er ikke noe PR-stunt, understreker Dogumentar-filmenes produsent Carsten Holst, men tvert imot et forsøk på å sette fokus på dokumentarens virkemidler.

Dogme-reglene for dokumentar er ikke noe PR-stunt, understreker Dogumentar-filmenes produsent Carsten Holst, men tvert imot et forsøk på å sette fokus på dokumentarens virkemidler.

Dogme 95 strippet filmen for unødvendig fiksfakseri for å fokusere på nærhet til skuespillerne og den gode historien.

Nå har Zentropa og Lars von Trier overført konseptet til dokumentaren. Den såkalte Dogumentaren, der Margreth Olins ”Ungdommens råskap” (se foto) er et av bidragene, får stor lansering under Copenhagen International Documentary Festival i november (norsk kinopremiere 19.november).

Carsten Holst, leder av Zentropas dokumentaravdeling, Zentropa Real, har utviklet konseptet sammen med Lars von Trier. Han mener det var helt naturlig å overføre dogme-konseptet til dokumentaren.

– Vi ønsker å søke forbi den tradisjonelle, journalistiske dokumentaren, som ofte behandler stoffet på en forutbestemt måte. Både Lars og jeg har store problemer med å forstå hensikten med å skulle vite på forhånd hva man vil ha. Og får man ikke det man vil ha, så klipper man det til senere. Vi mener det er viktig å vise publikum hva man gjør, dersom man for eksempel har klippet i et intervju. Et annet viktig perspektiv som ofte blir glemt, er intervjuobjektets perspektiv. Journalistiske dokumentarer har gjerne et ”offer” – noen som har gjort noe galt eller blitt utsatt for noe galt. Vi vil gi denne hovedpersonen, eller ”offeret”, muligheten til å presentere sitt syn, uredigert, i filmens to siste minutter.

Holst og Zentropa håper på denne måten å gjenopprette tilliten til dokumentarfilmen hos publikum, og vise verden usminket og ”uredigert”. Enkelte kritikere mener imidlertid at dette minner for mye om markedsføring og et forsøk på å profitere på Dogme 95s kommersielle suksess. Holst understreker at det ikke er ment som noe pr-stunt, og at det uansett ikke er store penger å tjene på dette for Zentropas vedkommende.

-Men vi håper jo at det skal bi kjent for folk, og at filmene skal komme i fokus, og ikke nødvendigvis Zentropa. Vi hadde egentlig tenkt å lage to-tre danske filmer, men så har det vokst litt etter hvert. Vi gjør det ikke for pengenes skyld, men fordi vi mener det er behov for å tenke nytt. Vi tror det vil komme noe nytt ut av det, og så får tiden vise om våre ord blir gjort til skamme.

Holst understreker også at Dogumentar-reglene er til fri benyttelse for alle som ønsker å bruke dem.

-Alle kan lage dogumentarfilm. Det blir spennende å se hvordan de ulike regissørene har løst oppgaven. De er svært ulike regissører. Margreth Olin er en dyktig og spennende stemme. Og så har vi svenske Pål Hollender som jo er en smule kontroversiell.

DOGUMENTARREGLENE

1. Location for ALLE filmens optagelser skal fremgå. (Dette gøres med en tekst indsat i billedet og udgør en undtagelse til regel nummer 5. Teksten skal være lesbar.)

2. Filmens start udgøres af instruktørens forklaring af mål og idé med filmen. (Denne vises osse til samtlige af filmens medvirkende før optagelser med disse.)

3. Filmens slut udgøres af minimum to minutters fri taletid til filmens «offer». «Offeret» ræder alene over indholdet og skal godkende denne del af den færdige film. Menes filmen ikke at stille sig i opposition til nogen medvirkende og således ikke har «offer» eller «ofre», indklippes til slut et skilt, der forklarer dette i stedet.

4. Alle klip markeres med 6-12 frames sort. (medmindre de ikke er klip i tid. D.v.s. direkte klip i en flerkameraoptagelse.)

5. Manipulationer med lyd og billede må ikke forekomme. Filtreringer, lyssætninger, optiske effekter og lignende er forbudt.

6. Lyden må aldrig produceres adskilt fra billedet eller omvendt. Det vil sige at ekstra lydspor som f. eks. musik eller speak ikke må mixes ind senere.

7. Rekonstruktion af handling og instruktion af medvirkende må ikke forekomme, såvel som scenografi (tilførte elementer) er forbudt.

8. Al brug af skjult kamera er forbudt.

9. Der må ikke benyttes arkivbilleder eller optagelser, der er lavet til andre programmer.

Lars von Trier,

Zentropa Real, oktober 2001

MENY