Det er vekselvirkningen med filmbransjen som har gitt de danske tv-seriene sin egenart, forteller dramasjefen i Danmarks Radio, Ingolf Gabold. Nå skal kanalen rendyrke TV-dramaet etter Emmy-suksessene med ”Mordkommisjonen” og ”Nikolaj og Julie».
Det er vekselvirkningen med filmbransjen som har gitt de danske tv-seriene sin egenart, forteller dramasjefen i Danmarks Radio, Ingolf Gabold. Nå skal kanalen rendyrke TV-dramaet etter Emmy-suksessene med ”Mordkommisjonen” og ”Nikolaj og Julie».
Det er vekselvirkningen med filmbransjen som har gitt de danske tv-seriene sin egenart, forteller dramasjefen i Danmarks Radio, Ingolf Gabold. Nå skal kanalen rendyrke TV-dramaet etter Emmy-suksessene med ”Mordkommisjonen” og ”Nikolaj og Julie».
Mens norsk TV-drama sliter for å opprettholde volumet, har dansk TV-drama aldri vært bedre og mer variert. Nylig kunne den danske bransjen smykke seg med sin andre Emmy-pris på to år, for dramaserien «Nikolaj og Julie». Fra før av har danskene en solid drama-CV, spesielt med store suksesser som klassikeren «Matador», «Taxa» og deres første Emmy-vinner, «Mordkommisjonen».
Dramasjefen i Danmarks Radio, Ingolf Gabold, var invitert som foredragsholder under Den norske Mediefestivalen i Bergen i mai. Rush Print benyttet da muligheten til å høre mer om hva som ligger til grunn for den danske suksessen.
Det er spesielt tre ting Gabold trekker frem på direkte spørsmål om hva som har ført frem til de to Emmy-prisene: et kreativt produksjonsmiljø, en fruktbar ”crossover” med filmproduksjonsmiljøene og gode manusforfattere. De to førstnevnte henger nøye sammen, og det er spesielt ”crossoveren” med filmbransjen Gabold anser som sentral:
– All software som setter sitt preg på dramaproduksjonen henter vi fra filmbransjen. Her finner vi lyd- og lysmestere, fotografer, klippere – kort sagt de som setter sitt stempel på filmene. Det er kreative aktører som kommer inn med den erfaringen de har fått fra sin siste innspilling.
Gabold trekker frem «Taxa» og Lars von Triers «Riget» som TV-serier som har vært med på å gjøre det legitimt for filmskapere å jobbe med TV.
– For ti år siden var det en tendens til å se på TV som et litt laverestående medium, en holdning man ser lite til i dag. DR ønsker å bringe sammen erfarne TV-folk og yngre, kreative filmfolk for å kunne kombinere ungdommelig skaperkraft med et erfarent produksjonsapparat. På den måten kan vi skape TV-serier med et like godt og gjennomarbeidet uttrykk som filmen.
Har du lyst til å lese mer?
Tegn abonnement ved å klikke her: ABONNEMENT
Det er vekselvirkningen med filmbransjen som har gitt de danske tv-seriene sin egenart, forteller dramasjefen i Danmarks Radio, Ingolf Gabold. Nå skal kanalen rendyrke TV-dramaet etter Emmy-suksessene med ”Mordkommisjonen” og ”Nikolaj og Julie».
Det er vekselvirkningen med filmbransjen som har gitt de danske tv-seriene sin egenart, forteller dramasjefen i Danmarks Radio, Ingolf Gabold. Nå skal kanalen rendyrke TV-dramaet etter Emmy-suksessene med ”Mordkommisjonen” og ”Nikolaj og Julie».
Mens norsk TV-drama sliter for å opprettholde volumet, har dansk TV-drama aldri vært bedre og mer variert. Nylig kunne den danske bransjen smykke seg med sin andre Emmy-pris på to år, for dramaserien «Nikolaj og Julie». Fra før av har danskene en solid drama-CV, spesielt med store suksesser som klassikeren «Matador», «Taxa» og deres første Emmy-vinner, «Mordkommisjonen».
Dramasjefen i Danmarks Radio, Ingolf Gabold, var invitert som foredragsholder under Den norske Mediefestivalen i Bergen i mai. Rush Print benyttet da muligheten til å høre mer om hva som ligger til grunn for den danske suksessen.
Det er spesielt tre ting Gabold trekker frem på direkte spørsmål om hva som har ført frem til de to Emmy-prisene: et kreativt produksjonsmiljø, en fruktbar ”crossover” med filmproduksjonsmiljøene og gode manusforfattere. De to førstnevnte henger nøye sammen, og det er spesielt ”crossoveren” med filmbransjen Gabold anser som sentral:
– All software som setter sitt preg på dramaproduksjonen henter vi fra filmbransjen. Her finner vi lyd- og lysmestere, fotografer, klippere – kort sagt de som setter sitt stempel på filmene. Det er kreative aktører som kommer inn med den erfaringen de har fått fra sin siste innspilling.
Gabold trekker frem «Taxa» og Lars von Triers «Riget» som TV-serier som har vært med på å gjøre det legitimt for filmskapere å jobbe med TV.
– For ti år siden var det en tendens til å se på TV som et litt laverestående medium, en holdning man ser lite til i dag. DR ønsker å bringe sammen erfarne TV-folk og yngre, kreative filmfolk for å kunne kombinere ungdommelig skaperkraft med et erfarent produksjonsapparat. På den måten kan vi skape TV-serier med et like godt og gjennomarbeidet uttrykk som filmen.
Har du lyst til å lese mer?
Tegn abonnement ved å klikke her: ABONNEMENT