Danmarks nye Talentutvikling deler ut 25 millioner i året til risikable film- og tv- prosjekter. Er den norske bransjen moden for en tilsvarende ordning?

Danmarks nye Talentutvikling deler ut 25 millioner i året til risikable film- og tv- prosjekter. Er den norske bransjen moden for en tilsvarende ordning?
Danmarks nye Talentutvikling deler ut 25 millioner i året til risikable film- og tv- prosjekter. Er den norske bransjen moden for en tilsvarende ordning?
– Talentutvikling representerer en helt ny måte å angripe støtteordninger for film på, sier Vinca Wiedemann, kunstnerisk leder for Talentutvikling i Danmark.
– Vi er stadig i oppstarten, og det er hele tiden mange som både søker om støtte og som forhører seg om ordningen. Utfordringen ligger i at dette er en helt ny måte å tenke på for alle parter, forteller hun.
Støtteordningen Talentutvikling avløste 1. september i fjor novellefilmordningen i Danmark. Talentutvikling er en del av Filmavtalen, og det er i perioden 2003-2006 avsatt over 100 millioner danske kroner til ordningen. Det vil si over 25 millioner pr. år fordelt på cirka 16 filmer av ulik lengde. Tanken bak er å støtte og inspirere utviklingen av dansk films formspråk og fortelling, heter det i en pressemelding fra Det danske filminstituttet. Kulturdepartementet beskriver ordningen som en rugekasse for talenter, der både nyutdannede og mer erfarne filmskapere vil kunne prøve ut nye ideer. Målgruppen omfatter alle drivende krefter i en filmproduksjon, som regissører, produsenter, fotografer, manusforfattere med mer, og søkere som ”har noe på spill” oppfordres til å søke.
VEKSTFREMMENDE ORDNING
Både Norsk filmfond og den norske filmbransjen følger med på hva som skjer i Danmark, og liker det de ser.
– Vi er svært interessert i å få til en tilsvarende ordning i Norge, sier Kirsten Bryhni, leder for Norsk filmutvikling. – Det stilles store krav til originalitet og nyskapning i søknadene til Talentutvikling i Danmark, og en slik ordning kan føre til at vi blir dristigere både med form og innhold.
– Utgangspunktet for Talentutvikling i Danmark er veldig interessant, istemmer filmkonsulent Karin Julsrud. – Ordningen er ikke bare et sted for nye talenter, men også en mulighet for de etablerte til å prøve seg med annerledes prosjekter.
Nina Grünfeld, leder for Norske filmregissører, er også positiv til at ordningen inkluderer erfarne aktører.
– Hvis vi ikke ivaretar de kunnskapsrike kreftene som følger med erfaring og alder, graver vi vår egen grav, mener hun. – En statlig finansiering av konsumrettet ungdomskultur er en fallitterklæring fra bransjen. Da får vi en ren ungdomsbransje med sviktende troverdighet. En ordning som Talentutvikling kan være med på å motvirke denne tendensen, dersom den forvaltes på riktig måte. Man kan for så vidt kalle ordningen hva man vil, det som er spesielt positivt med dansk filmpolitikk er de konkrete spesifikasjonene av hva pengene skal gå til.
Vil du lese mer?
Danmarks nye Talentutvikling deler ut 25 millioner i året til risikable film- og tv- prosjekter. Er den norske bransjen moden for en tilsvarende ordning?
Danmarks nye Talentutvikling deler ut 25 millioner i året til risikable film- og tv- prosjekter. Er den norske bransjen moden for en tilsvarende ordning?
– Talentutvikling representerer en helt ny måte å angripe støtteordninger for film på, sier Vinca Wiedemann, kunstnerisk leder for Talentutvikling i Danmark.
– Vi er stadig i oppstarten, og det er hele tiden mange som både søker om støtte og som forhører seg om ordningen. Utfordringen ligger i at dette er en helt ny måte å tenke på for alle parter, forteller hun.
Støtteordningen Talentutvikling avløste 1. september i fjor novellefilmordningen i Danmark. Talentutvikling er en del av Filmavtalen, og det er i perioden 2003-2006 avsatt over 100 millioner danske kroner til ordningen. Det vil si over 25 millioner pr. år fordelt på cirka 16 filmer av ulik lengde. Tanken bak er å støtte og inspirere utviklingen av dansk films formspråk og fortelling, heter det i en pressemelding fra Det danske filminstituttet. Kulturdepartementet beskriver ordningen som en rugekasse for talenter, der både nyutdannede og mer erfarne filmskapere vil kunne prøve ut nye ideer. Målgruppen omfatter alle drivende krefter i en filmproduksjon, som regissører, produsenter, fotografer, manusforfattere med mer, og søkere som ”har noe på spill” oppfordres til å søke.
VEKSTFREMMENDE ORDNING
Både Norsk filmfond og den norske filmbransjen følger med på hva som skjer i Danmark, og liker det de ser.
– Vi er svært interessert i å få til en tilsvarende ordning i Norge, sier Kirsten Bryhni, leder for Norsk filmutvikling. – Det stilles store krav til originalitet og nyskapning i søknadene til Talentutvikling i Danmark, og en slik ordning kan føre til at vi blir dristigere både med form og innhold.
– Utgangspunktet for Talentutvikling i Danmark er veldig interessant, istemmer filmkonsulent Karin Julsrud. – Ordningen er ikke bare et sted for nye talenter, men også en mulighet for de etablerte til å prøve seg med annerledes prosjekter.
Nina Grünfeld, leder for Norske filmregissører, er også positiv til at ordningen inkluderer erfarne aktører.
– Hvis vi ikke ivaretar de kunnskapsrike kreftene som følger med erfaring og alder, graver vi vår egen grav, mener hun. – En statlig finansiering av konsumrettet ungdomskultur er en fallitterklæring fra bransjen. Da får vi en ren ungdomsbransje med sviktende troverdighet. En ordning som Talentutvikling kan være med på å motvirke denne tendensen, dersom den forvaltes på riktig måte. Man kan for så vidt kalle ordningen hva man vil, det som er spesielt positivt med dansk filmpolitikk er de konkrete spesifikasjonene av hva pengene skal gå til.
Vil du lese mer?