TV-bransjens Philip Marlowe

Vidar Nordli-Mathisen fikk nasjonens oppmerksomhet rettet mot seg da han nektet å produsere reality-verstingen Big Brother. I dag, fire år senere, mener han at reality-bølgen har stått for en sensasjonell fornying av fjernsynsmediet.

Vidar Nordli-Mathisen fikk nasjonens oppmerksomhet rettet mot seg da han nektet å produsere reality-verstingen Big Brother. I dag, fire år senere, mener han at reality-bølgen har stått for en sensasjonell fornying av fjernsynsmediet.

For tv-seere flest er Vidar Nordli-Mathisen en ukjent mann. Men jeg kan garantere at hver eneste trofast sofapotet i dette landet på et eller annet tidspunkt har latt seg underholde av et eller flere av hans underholdningsprogrammer. Siden begynnelsen av 1990-tallet har Vidar Nordli-Mathisen vært en av norsk mediebransjes mest produktive, suksessrike og anerkjente produsenter.

”Han er som en okse i brunsttiden; en testosteronbombe fra nord. Han lukter suksess på lang avstand”, hevdet Synnøve Svabø begeistret i 1997. Den gangen hadde Mathisen stått bak seermagneter som Rondo, Wiese og Baluba (NRK). Siden den gangen har han ikke gjort Svabøs ord til skamme, tvert i mot. Bare i løpet av de siste par årene har Nordli-Mathisen bl.a. vært ansvarlig for suksess-serier som Sommerøya og Fox Grønland på TV2, og dokusåpene Campingliv og Sydenliv, og ikke minst den geriatriske reality-hitten Eldrebølgen på NRK. I dag arbeider Vidar Nordli-Mathisen som produsent i kjendisreklamebyrået Dinamo. Hans siste tv-suksess er Livet på Svalbard, en storslagen dokumentarserie i 13 deler om livet på Svalbard (Vises søndagskvelder på NRK1).

Mest offentlig ”baluba” rundt sin egen person skapte imidlertid Vidar Nordli-Mathisen da han høsten 1999 rykket knallhardt ut mot TVNorges planer om å produsere en norsk versjon av det nederlandske reality-konseptet Big Brother. Mathisen kom til å legge mye av premissene i den første fasen av Big Brother-debatten. Ikke minst fordi han i motsetning til de fleste andre med sterke meninger om Big Brother på dette tidspunktet faktisk visste hva han snakket om.

Vil du lese hele saken?

Tegn et abonnement og få bladet tilsendt i posten.

(foto: Jorunn Rike)

TV-bransjens Philip Marlowe

Vidar Nordli-Mathisen fikk nasjonens oppmerksomhet rettet mot seg da han nektet å produsere reality-verstingen Big Brother. I dag, fire år senere, mener han at reality-bølgen har stått for en sensasjonell fornying av fjernsynsmediet.

Vidar Nordli-Mathisen fikk nasjonens oppmerksomhet rettet mot seg da han nektet å produsere reality-verstingen Big Brother. I dag, fire år senere, mener han at reality-bølgen har stått for en sensasjonell fornying av fjernsynsmediet.

For tv-seere flest er Vidar Nordli-Mathisen en ukjent mann. Men jeg kan garantere at hver eneste trofast sofapotet i dette landet på et eller annet tidspunkt har latt seg underholde av et eller flere av hans underholdningsprogrammer. Siden begynnelsen av 1990-tallet har Vidar Nordli-Mathisen vært en av norsk mediebransjes mest produktive, suksessrike og anerkjente produsenter.

”Han er som en okse i brunsttiden; en testosteronbombe fra nord. Han lukter suksess på lang avstand”, hevdet Synnøve Svabø begeistret i 1997. Den gangen hadde Mathisen stått bak seermagneter som Rondo, Wiese og Baluba (NRK). Siden den gangen har han ikke gjort Svabøs ord til skamme, tvert i mot. Bare i løpet av de siste par årene har Nordli-Mathisen bl.a. vært ansvarlig for suksess-serier som Sommerøya og Fox Grønland på TV2, og dokusåpene Campingliv og Sydenliv, og ikke minst den geriatriske reality-hitten Eldrebølgen på NRK. I dag arbeider Vidar Nordli-Mathisen som produsent i kjendisreklamebyrået Dinamo. Hans siste tv-suksess er Livet på Svalbard, en storslagen dokumentarserie i 13 deler om livet på Svalbard (Vises søndagskvelder på NRK1).

Mest offentlig ”baluba” rundt sin egen person skapte imidlertid Vidar Nordli-Mathisen da han høsten 1999 rykket knallhardt ut mot TVNorges planer om å produsere en norsk versjon av det nederlandske reality-konseptet Big Brother. Mathisen kom til å legge mye av premissene i den første fasen av Big Brother-debatten. Ikke minst fordi han i motsetning til de fleste andre med sterke meninger om Big Brother på dette tidspunktet faktisk visste hva han snakket om.

Vil du lese hele saken?

Tegn et abonnement og få bladet tilsendt i posten.

(foto: Jorunn Rike)

MENY