Revolusjonen er her!

Om tre til fem år vil 90 prosent av alle filmer bli skutt på videoformatet High Definition, mener produsenten bak Mors Elling og Bare Bea.

Om tre til fem år vil 90 prosent av alle filmer bli skutt på videoformatet High Definition, mener produsenten bak Mors Elling og Bare Bea.

– HD-formatet er framtiden og Maipo vil ligge i forkant av denne utviklingen, forteller Dag Alveberg i Maipo i siste utgave av Rush Print. Han spår at om tre til fem år vil 90 prosent av alle filmer bli skutt digitalt.

Høsten 2002 gjorde Maipo tester på DV, DigiBeta, HD, 16mm og 35mm-film, for å se hvordan videoformatene kunne matche analog film. Da fant de ifølge Alveberg ut at HD kunne matche Super 16mm-film. Og det var god nok kvalitet for de tre filmene de ville i gang med å produsere: Mors Elling, Bare Bea (se foto) og Den misunnelige frisør.

– Det er bare tull å skyte urbane historier på 35mm-film når man har HD. Men til store epos er det fortsatt 35mm som gjelder.

Alveberg tror at kravet til effektivisering vil bli sterkere framover og at skillet i billedkvalitet mellom HD og 35mm gradvis vil bli hvisket ut.

– Teknikken blir stadig lettere og enklere å bruke, slik at også staben kan bli mindre. Når etterarbeidet etter hvert blir mer standardisert vil det bli penger å spare der også. Det er viktig å jobbe med teknologien, ikke mot den.

Tegn abonnement og les hele saken i siste nummer av Rush Print.

Revolusjonen er her!

Om tre til fem år vil 90 prosent av alle filmer bli skutt på videoformatet High Definition, mener produsenten bak Mors Elling og Bare Bea.

Om tre til fem år vil 90 prosent av alle filmer bli skutt på videoformatet High Definition, mener produsenten bak Mors Elling og Bare Bea.

– HD-formatet er framtiden og Maipo vil ligge i forkant av denne utviklingen, forteller Dag Alveberg i Maipo i siste utgave av Rush Print. Han spår at om tre til fem år vil 90 prosent av alle filmer bli skutt digitalt.

Høsten 2002 gjorde Maipo tester på DV, DigiBeta, HD, 16mm og 35mm-film, for å se hvordan videoformatene kunne matche analog film. Da fant de ifølge Alveberg ut at HD kunne matche Super 16mm-film. Og det var god nok kvalitet for de tre filmene de ville i gang med å produsere: Mors Elling, Bare Bea (se foto) og Den misunnelige frisør.

– Det er bare tull å skyte urbane historier på 35mm-film når man har HD. Men til store epos er det fortsatt 35mm som gjelder.

Alveberg tror at kravet til effektivisering vil bli sterkere framover og at skillet i billedkvalitet mellom HD og 35mm gradvis vil bli hvisket ut.

– Teknikken blir stadig lettere og enklere å bruke, slik at også staben kan bli mindre. Når etterarbeidet etter hvert blir mer standardisert vil det bli penger å spare der også. Det er viktig å jobbe med teknologien, ikke mot den.

Tegn abonnement og les hele saken i siste nummer av Rush Print.

MENY