Vi har glemt filmglamouren som var en så naturlig del av norsk film for femti år siden. Derfor inviterer filmbransjen til champagne, ballroomfølelse og en ny filmpris for å feire et historisk filmår.
Vi har glemt filmglamouren som var en så naturlig del av norsk film for femti år siden. Derfor inviterer filmbransjen til champagne, ballroomfølelse og en ny filmpris for å feire et historisk filmår.
Vi har glemt filmglamouren som var en så naturlig del av norsk film for femti år siden. Derfor inviterer filmbransjen til champagne, ballroomfølelse og en ny filmpris for å feire et historisk filmår.
Det er Norsk filminstitutt som står bak når bransjen 12. desember i år på ny kan trekke i finstasen og svinge seg på parketten. Det hele finner sted i Sonja Henie-salen på Hotel Plaza i Oslo, og hittil er det sendt ut 1000 invitasjoner. – Hvis noen føler seg forbigått, er det bare å ta kontakt, oppfordrer Vigdis Lian, direktør for Norsk filminstitutt.
– Dette er en feiring av norsk film som vi ønsker at flest mulig kan få være med på.
På programmet står blant annet polonese, kunstneriske overraskelser og utdeling av to priser: Arne Skouens ærespris og den flunkende nye Edith Carlmar-prisen.
– De andre filminstituttene har allerede sin egen pris, og dette er en god anledning til å introdusere vår, sier Lian.
– Carlmar-prisen går til en fremragende representant for norsk filmproduksjon, uavhengig av fagprofesjon. Det er det spesifikt kunstneriske bidraget til den norske filmen som vektlegges ved tildelingen av denne prisen.
Foruten det fastlagte programmet oppfordrer Filminstituttet til høy glamourfaktor med mye dansing og mingling. Idealet er fordums flotte filmball på Grand Hotel i Oslo, som var en årviss tradisjon på femtitallet. Glamouren har altså vært en større del av norsk filmbransje tidligere, noe som etter hvert har gått i glemmeboka. Etter at Norsk Films julefester av naturlige årsaker tok slutt, har det vært meget stille på glamourfronten. Det er nok noe litt unorsk over det, mener Vigdis Lian. – Vi nordmenn er så protestantiske i vår ryggrad. Nøysomheten sitter i oss, det skal ikke være for mye tant og fjas. Det er sørgelig, og jeg tror vi trenger å gjøre litt stas på oss selv i blant.
Gildet koster kr 650,- per pers, og dersom noen skulle ha behov for en oppfrisking av dansekunnskapene, arrangeres det minidansekurs i vals og polonese i Tancred på Filmens Hus tirsdag 18. november. Og hva skal man så ha på seg på filmball? – På invitasjonen står det pent antrekk. Vi stiller ingen krav, men vi håper jo at folk pynter seg ordentlig, sier Lian. – Vet du hva du skal ha på deg, lurer Rush Print. – Ja! Men det er hemmelig.
Har du husket å melde deg på filmballet? Fristen er 24. november, og påmelding gjøres til [email protected] Tel: 22 47 45 00
Vi har glemt filmglamouren som var en så naturlig del av norsk film for femti år siden. Derfor inviterer filmbransjen til champagne, ballroomfølelse og en ny filmpris for å feire et historisk filmår.
Vi har glemt filmglamouren som var en så naturlig del av norsk film for femti år siden. Derfor inviterer filmbransjen til champagne, ballroomfølelse og en ny filmpris for å feire et historisk filmår.
Det er Norsk filminstitutt som står bak når bransjen 12. desember i år på ny kan trekke i finstasen og svinge seg på parketten. Det hele finner sted i Sonja Henie-salen på Hotel Plaza i Oslo, og hittil er det sendt ut 1000 invitasjoner. – Hvis noen føler seg forbigått, er det bare å ta kontakt, oppfordrer Vigdis Lian, direktør for Norsk filminstitutt.
– Dette er en feiring av norsk film som vi ønsker at flest mulig kan få være med på.
På programmet står blant annet polonese, kunstneriske overraskelser og utdeling av to priser: Arne Skouens ærespris og den flunkende nye Edith Carlmar-prisen.
– De andre filminstituttene har allerede sin egen pris, og dette er en god anledning til å introdusere vår, sier Lian.
– Carlmar-prisen går til en fremragende representant for norsk filmproduksjon, uavhengig av fagprofesjon. Det er det spesifikt kunstneriske bidraget til den norske filmen som vektlegges ved tildelingen av denne prisen.
Foruten det fastlagte programmet oppfordrer Filminstituttet til høy glamourfaktor med mye dansing og mingling. Idealet er fordums flotte filmball på Grand Hotel i Oslo, som var en årviss tradisjon på femtitallet. Glamouren har altså vært en større del av norsk filmbransje tidligere, noe som etter hvert har gått i glemmeboka. Etter at Norsk Films julefester av naturlige årsaker tok slutt, har det vært meget stille på glamourfronten. Det er nok noe litt unorsk over det, mener Vigdis Lian. – Vi nordmenn er så protestantiske i vår ryggrad. Nøysomheten sitter i oss, det skal ikke være for mye tant og fjas. Det er sørgelig, og jeg tror vi trenger å gjøre litt stas på oss selv i blant.
Gildet koster kr 650,- per pers, og dersom noen skulle ha behov for en oppfrisking av dansekunnskapene, arrangeres det minidansekurs i vals og polonese i Tancred på Filmens Hus tirsdag 18. november. Og hva skal man så ha på seg på filmball? – På invitasjonen står det pent antrekk. Vi stiller ingen krav, men vi håper jo at folk pynter seg ordentlig, sier Lian. – Vet du hva du skal ha på deg, lurer Rush Print. – Ja! Men det er hemmelig.
Har du husket å melde deg på filmballet? Fristen er 24. november, og påmelding gjøres til [email protected] Tel: 22 47 45 00