Norske filmskapere har avsagt dom over norske filmanmeldere. Her de de «beste og de verste». Vedlagt bilde er forøvrig av Jon Selås i VG som en gang poserte selvironisk for Rush Print som «slakter».

Norske filmskapere har avsagt dom over norske filmanmeldere. Her de de «beste og de verste». Vedlagt bilde er forøvrig av Jon Selås i VG som en gang poserte selvironisk for Rush Print som «slakter».
Norske filmskapere har avsagt dom over norske filmanmeldere. Her de de «beste og de verste». Vedlagt bilde er forøvrig av Jon Selås i VG som en gang poserte selvironisk for Rush Print som «slakter».
Rush Print inviterte 300 av filmbransjens aktører, med et flertall regissører, til å stemme over hvilke kritikere de oppfatter som mest og minst givende å lese.
Resultatet ble ganske entydig hva angår plasseringene. Mens Aftenpostens Per Haddal og Dagsavisens Harald Kolstad ble kåret til de beste norske filmanmelderne, ble Dagbladets Liv Jørgensen og Dagsavisens Brita Møystad Engseth kåret til de verste.
Det var Haddal som fikk flest stemmer og lovord. Særlig hans kunnskapsnivå gjør at bransjen stoler på ham som lesere. Kolstad ble på sin side fremhevet for sin subjektivitet og fordi han «aldri er kjedelig». Jørgensen og Engseth fikk imidlertid gjennomgå: Førstnevnte for «dårlig begrunnet synsing», sistnevnte for «elendig kunnskapsnivå» og fordi anmeldelsene «handler mest om henne selv».
Norske filmskapere har avsagt dom over norske filmanmeldere. Her de de «beste og de verste». Vedlagt bilde er forøvrig av Jon Selås i VG som en gang poserte selvironisk for Rush Print som «slakter».
Norske filmskapere har avsagt dom over norske filmanmeldere. Her de de «beste og de verste». Vedlagt bilde er forøvrig av Jon Selås i VG som en gang poserte selvironisk for Rush Print som «slakter».
Rush Print inviterte 300 av filmbransjens aktører, med et flertall regissører, til å stemme over hvilke kritikere de oppfatter som mest og minst givende å lese.
Resultatet ble ganske entydig hva angår plasseringene. Mens Aftenpostens Per Haddal og Dagsavisens Harald Kolstad ble kåret til de beste norske filmanmelderne, ble Dagbladets Liv Jørgensen og Dagsavisens Brita Møystad Engseth kåret til de verste.
Det var Haddal som fikk flest stemmer og lovord. Særlig hans kunnskapsnivå gjør at bransjen stoler på ham som lesere. Kolstad ble på sin side fremhevet for sin subjektivitet og fordi han «aldri er kjedelig». Jørgensen og Engseth fikk imidlertid gjennomgå: Førstnevnte for «dårlig begrunnet synsing», sistnevnte for «elendig kunnskapsnivå» og fordi anmeldelsene «handler mest om henne selv».