Mange har ventet på dette: YouTube, som forhåpentligvis ikke trenger noen nærmere introduksjon, annonserte i går på World Economic Forum at de planlegger å begynne å dele sine inntekter med sine innholdsprodusenter – altså sine brukere. Dette vil si at om du lager en original video, laster den opp på YouTube, og blir sett av hundrevis, tusenvis, kanskje millioner av brukere rundt om i verden, står du i posisjon til å tjene penger på dette. Kanskje ikke mye, men noe. Lasse Gjertsen vil kunne leve av det.
Videonettsiden Revver, en mindre kjent konkurrent av YouTube, har allerede tilbudt en lignende tjeneste – hvert klipp på siden etterfølges av en liten reklamesnutt, og så utbetales inntjeningen i forhold til hvor mange som har sett klippet innholdsprodusenten har lastet opp. For Eepybird, produsentene av sidens ekstremt populære video av Coca-Cola tilsatt Mentos, betød det en inntjening på $33.000 (215.000 kroner).
Også relatert: Google, som nå eier YouTube, skrev denne uka om framtidsutsiktene for videotjenestene. Interessant lesning, om hvordan de strategisk skal legge opp løpet med to videotjenester i sin portefølje; Google Video og YouTube.