Aldri tidligere har en norsk film fått så bred distribusjon globalt som nazizombiesplatteren Død snø 2, melder Aftenposten. Visningsrettighetene omfatter nå hele 137 land og landområder.
– Dette overgår alt vi har opplevd tidligere. Samtidig er prisene vi har fått for filmen svært gode, sier produsent Kjetil Omberg i Tappeluft Pictures.
Han bekrefter at salgene har gitt i overkant av 13 millioner kroner i inntekter – like mye som den første Død snø-filmen fra 2009 kostet å lage – i form av såkalte minimumsgarantier fra de utenlandske distributørene.
Akkurat nå mangler stort sett bare store filmland som Mexico, Italia og Japan på listen.
Etter det Aftenposten forstår er det kun Norges Oscar-nominerte storfilm Kon-Tiki som har generert mer penger fra salg av distribusjonsrettigheter i utlandet.
– Vi fikk mer enn de summene Omberg opererer med for Kon-Tiki. Bare for USA og Storbritannia alene var vi nesten i nærheten av nivået for Død snø 2, men uansett er det bare å gratulere gjengen i Tappeluft Pictures med en fantastisk suksess. Dette blir virkelig lagt merke til internasjonalt, sier produsent Aage Aaberge.
Kon-Tiki ble solgt til 90 rettighetsområder. Til sammenliking er den nyeste suksessen, Sabeltann-filmen, alt solgt til 73 rettighetsterritorier.
Etter gode anmeldelser hos toneangivende publikasjoner som New York Times, Los Angeles Times og Entertainment Weekly har Død snø 2 nå en kritikerscore på solide 86 av 100 poeng på nettstedet Rotten Tomatoes.
Denne helgen hadde den norske filmen kinopremiere i USA, med visninger på 24 ulike steder. De neste dagene fortsetter distributøren Well Go USA en begrenset lansering av horrorfilmen i ytterligere fem amerikanske byer.
Produksjonsbudsjettet var på ca. 43 millioner kroner, men tross den formidable utenlandssuksessen blir dette et begrenset økonomisk eventyr for Tappeluft Pictures og investorene.
– Filmen går nå nesten i null, opplyser produsent Omberg.
Han understreker at produksjonen ville vært umulig å gjennomføre uten etterhåndstøtten.
– Det er den aller viktigste filmstøtten vi har, mener han.
Kilde: Aftenposten