Warner legger ned sine to indie-avdelinger

Picturehouse og WIP.Studioet Warner Bros. sine to distribusjonsenheter for smalere, uavhengige filmer – Warner Independent Pictures og Picturehouse – ble i går besluttet nedlagt, med umiddelbar virkning (her er Varietys fyldige dekning). Det har rumlet lenge i Hollywood om at det de kaller "the specialty film business", altså markedet for smalere kvalitetsfilm, er en business det ikke kan tjenes penger på. En sannhet med modifikasjoner, naturligvis, i og med at selskaper som Fox Searchlight og Paramount Vantage med filmer som Juno og Babel, åpenbart får det til (og bygger en stolt filmarv i tillegg).

Vel, Warner har ganske enkelt bestemt seg for at dette er noe de ikke er interessert i å drive med. Så istedenfor å føye WIP og Picturehouse inn i sin struktur (slik de nå gjør med New Line Cinema), legges begge selskapene isteden ned og de ansatte mister jobben. Anne Thompson kommenterer til dette, noe også Jeffrey Wells gjør – med bitende formuleringer. Diskusjonen rundt forholdene for uavhengig produsert kvalitetsfilm i Hollywood er en het potet for tiden – aldri har produksjonen vært større, og inntektspotensialet lavere. Og et sted i fremtiden lurer den uvisse digitale distribusjonsfremtid – som ingen helt vet hvordan man skal tjene penger på. Ennå. Og penger styrer som kjent… alt.

Warner legger ned sine to indie-avdelinger

Picturehouse og WIP.Studioet Warner Bros. sine to distribusjonsenheter for smalere, uavhengige filmer – Warner Independent Pictures og Picturehouse – ble i går besluttet nedlagt, med umiddelbar virkning (her er Varietys fyldige dekning). Det har rumlet lenge i Hollywood om at det de kaller "the specialty film business", altså markedet for smalere kvalitetsfilm, er en business det ikke kan tjenes penger på. En sannhet med modifikasjoner, naturligvis, i og med at selskaper som Fox Searchlight og Paramount Vantage med filmer som Juno og Babel, åpenbart får det til (og bygger en stolt filmarv i tillegg).

Vel, Warner har ganske enkelt bestemt seg for at dette er noe de ikke er interessert i å drive med. Så istedenfor å føye WIP og Picturehouse inn i sin struktur (slik de nå gjør med New Line Cinema), legges begge selskapene isteden ned og de ansatte mister jobben. Anne Thompson kommenterer til dette, noe også Jeffrey Wells gjør – med bitende formuleringer. Diskusjonen rundt forholdene for uavhengig produsert kvalitetsfilm i Hollywood er en het potet for tiden – aldri har produksjonen vært større, og inntektspotensialet lavere. Og et sted i fremtiden lurer den uvisse digitale distribusjonsfremtid – som ingen helt vet hvordan man skal tjene penger på. Ennå. Og penger styrer som kjent… alt.

MENY