Tjenesten UltraViolet er den amerikanske underholdningsindustriens forsøk på å gjøre film og tv-serier tilgjengelig når som helst, hvor som helst og helt plattform-uavhengig.
Det er lagt opp slik at du kan kjøpe innhold (filmer og serier) hvor du vil – enten det er fra en av de mange online-tjenestene eller fysisk i butikk. Så lenge leverandøren eller produktet er tilknyttet Ultraviolet kan det registreres på din profil, og blir tilgjengelig som streaming, nedlastet eller på mobilen. Ultraviolet tilbyr altså ikke innhold selv, men er kun en sky-tjeneste (online lagring) av ditt digitale bibliotek.
UltraViolet-alliansen består av en rekke tungtveiende aktører, men samtidig er verken Apple eller Disney med på kalaset.
Oppstarten har ikke vært smertefri, noe det sjelden er med teknologiske nyvinninger. Forbrukere har slitt med å skjønne hvordan konseptet fungerer, og hvordan ta det i bruk.
Den amerikanske megakjeden WalMart har tenkt å hjelpe til med dette. Fra og med 16. april kan forbrukere ta med seg sine DVD- eller Blu-ray-plater til en av de rundt 3500 WalMart-butikker og å få de konvertert til digitale versjoner, som blir tilgjengelig på WalMarts egen onlinetjeneste, Vudu. Disse kan igjen registreres i Ultraviolet, slik at de blir en del av ditt «altomfattende»-bibliotek.
Tjenesten er selvfølgelig ikke gratis. Det vil koste $2 og overføre en DVD, $5 for Blu-ray og $5 for å oppgradere en DVD til HD-format.
– Det vil oppfordre kunder til å fortsette å kjøpe fysiske kopier, sier John Aden fra WalMart.
Samtidig kan man forstå at dette kan føles som man betaler for samme vare to ganger – selv om prisen er «minimal». Dette poengterer bloggen Streamingmedia, og skriver at det koster rundt 2 cents å lagre en digital kopi av en film i skyen. Når «konverteringen» (gi tilgang til en digital kopi) koster $2, må man se filmen 50 ganger før studioet taper penger på den digitale utgaven. Og at det er dyrere generelt med HD-utgaver gjør at formatet for mange ikke er et alternativ på bakgrunn av pris. Dette er uheldig for alle parter, mener bloggen, og sier at studioer burde tilby brukerne det beste formatet uansett.
Kilder: Deadline, Streamingmedia.