Det kommer ikke som noen bombe akkurat, men det er greit å få våre mistanker bekreftet gjennom konkrete undersøkelser: En ny studie viser nemlig at omtale på sosiale medier av filmer og tv-serier kan generere millioner i gratis reklame for innspillingssteder og omliggende reisedestinasjoner.
Undersøkelsen er utført av EuroScreen, som er et interregionalt europeisk initiativ ”to capitalise on the major economic and cultural opportunities afforded by ‘screen tourism’”, som det heter i en pressemelding.
Richard Curtis romantiske komedie Notting Hill skal ha generert nesten 20 millioner pund i gratisreklame for London som reisedestinasjon, mens Harry Potter-filmene resulterte i 10 millioner pund. I Norden var tv-serien om Wallander svært innbringende, med nær 18 millioner pund i gratisreklame for Ystad.
Men også områder som ikke har vært hovedlocation for filmer og tv-serier har profitert: Game og Thrones genererte 1 million pund for Malta, selv om få knytter øya til serien som for det meste er spilt inn andre steder.
Adrian Wootton, direktør for British Film Commission, er selvsagt såre fornøyd med undersøkelsen:
“This research shows that productions don’t just sell cinema tickets and box sets, they also sell the places where they’re made. Quite simply, this is free advertising, and emphasises the power of screen productions as a tourism driver.”
Det var selskapet Human Digital, som spesialiserer seg på undersøkelser rundt effekten av sosiale medier, som har gjennomført undersøkelsen. Selskapet har gått gjennom 35 millioner kommentarer og interaksjoner på blant annet Twitter, Facebook, Reddit og Pinterest, med utgangspunkt i fire aktuelle europeiske locations og filmer og tv-serier som er spilt inn der: London, Ystad, Apulia (Italia) og Malta.
Dette er den første undersøkelsen der denne typen metode er anvendt på turistindustrien. Resultatene ble annonsert i dag under konferansen Seen on Screen: Capitalising on Screen Tourism.
Her er tallene for de aktuelle locations.
London
Harry Potter (film franchise, 2001-11) £10.4m (€13.3m)
Notting Hill (film, 1999) £19.5m (€24.9m)
Sherlock (TV series, 2010-present) £10.8m (€13.7m)
Ystad (Sweden)
Wallander £17.9m (€22.8m)
Kyuss mig (film, 2011) £32,100 (€40,900)
Maria Larssons eviga ögonblick (film, 2008) £205,000 (€260,800)
Apulia (Italy)
Braccialetti rossi (TV series, 2014) £6.9m (€8.8m)
Che bella giornata (film, 2011) £860,000 (€1.1m)
Mine vaganti (film, 2010) £1.3m (€1.7m)
Malta
Game of Thrones (TV series, 2011) £1m (€1.3m)
Gladiator (film, 2000) £860,000 (€1.1m)
Popeye (film, 1980) £9.6m (€12.2m)