Vinterberg bekymret for dansk film

Submarino blogg

Thomas Vinterberg er tilbake med en film som mange mener er hans beste siden Festen. I min rapport fra Berlinalen 2010 skrev jeg blant annet følgende:

”Submarino er et sterkt drama om to brødre som blir neglisjert i oppveksten og som må kjempe for å holde hodet over vannet i voksen alder. Jakob Cedergren er ikke til å kjenne igjen fra rollen som kong Haakon i Harry og Charles og leverer en rå og naken tolkning av en eksistens på utsiden av det sosialdemokratiske velferdssamfunnet.”

I forbindelse med den danske premieren har Nordisk film og tv-fond gjort et lite intervju med Vinterberg (på engelsk), der han uttrykket bekymring over tingenes tilstand i dansk film:

”After having been very strong in the 90s, self sufficient, and even arrogant, Danish cinema is now in a vulnerable state. It’s always like that. My career is like that. But from where I am, it’s more interesting. You have good Danish filmmakers, fumbling a bit in the darkness, investigating, exploring and finding new ways to go. This is interesting, but this is also where we need support, where we feel weaker. Danish cinema is trying to re-define itself. ”

Det er ingen tvil om at Vinterberg med Submarino har omdefinert sin egen karriere – fra å framstå som Den danske filmens store håp (og derfor Den danske filmens store skuffelse) til å finne tilbake til den gløden vi kunne spore i novellefilmene hans og Festen. Det er Sandrew Metronome som har distribusjon på filmen i Norge, men det er uvisst når den settes opp på kino her hjemme.

Vinterberg bekymret for dansk film

Submarino blogg

Thomas Vinterberg er tilbake med en film som mange mener er hans beste siden Festen. I min rapport fra Berlinalen 2010 skrev jeg blant annet følgende:

”Submarino er et sterkt drama om to brødre som blir neglisjert i oppveksten og som må kjempe for å holde hodet over vannet i voksen alder. Jakob Cedergren er ikke til å kjenne igjen fra rollen som kong Haakon i Harry og Charles og leverer en rå og naken tolkning av en eksistens på utsiden av det sosialdemokratiske velferdssamfunnet.”

I forbindelse med den danske premieren har Nordisk film og tv-fond gjort et lite intervju med Vinterberg (på engelsk), der han uttrykket bekymring over tingenes tilstand i dansk film:

”After having been very strong in the 90s, self sufficient, and even arrogant, Danish cinema is now in a vulnerable state. It’s always like that. My career is like that. But from where I am, it’s more interesting. You have good Danish filmmakers, fumbling a bit in the darkness, investigating, exploring and finding new ways to go. This is interesting, but this is also where we need support, where we feel weaker. Danish cinema is trying to re-define itself. ”

Det er ingen tvil om at Vinterberg med Submarino har omdefinert sin egen karriere – fra å framstå som Den danske filmens store håp (og derfor Den danske filmens store skuffelse) til å finne tilbake til den gløden vi kunne spore i novellefilmene hans og Festen. Det er Sandrew Metronome som har distribusjon på filmen i Norge, men det er uvisst når den settes opp på kino her hjemme.

MENY