USA-premiere på norsk Black Metal

Blogg hoved

I en tid da norske Black Metal-band er tatt inn i varmen, gjennom deltakelse i Melodi Grand Prix og Black Metal-musikal i Bergen, minner en ny film oss om de mer mørke sidene som har fått prege denne musikkscenen. Den amerikanske dokumentaren Until the Light Takes us hadde denne uken kinopremiere i USA. Filmens to regissører, Aaron Aites and Audrey Ewell, har valfartet til og fra Norge i et par år mens de har jobbet med filmen, som også har nordmenn i staben (en av filmfotografene er Odd Reinhardt Nicolaisen som bl.a har hatt foto på Vinterkyss og Sammen). Filmskaperne har fått innpass hos frontfigurene i det vesle norske black metal-miljøet, deriblant medlemmer av bandene Darkthrone, Mayhem og Satyricon. Dermed har de kunnet tegne et mer nyansert bilde av dette demoniserte miljøet som havnet i medias søkelys i forbindelse med en rekke kirkebranner på 1990-tallet og drapet på Øystein Aarseth.

Filmkritikeren Andrew O`Hehir skriver i sin anmeldelse på Salon.com at det har tatt et helt tiår for rockehistoriens mest demoniserte musikkscene å bli portrettert på en fair måte på film. Han mener filmen gir et nyansert bilde av den norske black metal-scenen, men stiller spørsmålet om Aarseths drapsmann Varg Vikernes ikke slipper for lett unna når han kan lire av seg sin tvilsomme ideologi uten å møte motstand:

«Do Aites and Ewell owe the viewership a clearer explication of Vikernes’ ties to white nationalist groups, his long record of troubling racial, sexual and religious rhetoric and his public flirtation with Nazi ideology? You won’t learn this in the film, for instance, but Vikernes is viewed as the philosophical father of the musical-political subgenre called «National Socialist black metal,» or NSBM.

Varg Vikernes

Or is it fairer to this disturbing and complicated figure to present him on his own terms, without recourse to prejudicial buzzwords? (For the record, Vikernes has not called himself a Nazi since the late ’90s, preferring the invented term «Odalism,» said to signify «paganism, traditional nationalism, racialism and environmentalism,» along with an opposition to modern civilization in all its forms”

Du kan se traileren for filmen her:

Du kan få vite mer om filmskapernes intensjoner i dette intervjuet:

USA-premiere på norsk Black Metal

Blogg hoved

I en tid da norske Black Metal-band er tatt inn i varmen, gjennom deltakelse i Melodi Grand Prix og Black Metal-musikal i Bergen, minner en ny film oss om de mer mørke sidene som har fått prege denne musikkscenen. Den amerikanske dokumentaren Until the Light Takes us hadde denne uken kinopremiere i USA. Filmens to regissører, Aaron Aites and Audrey Ewell, har valfartet til og fra Norge i et par år mens de har jobbet med filmen, som også har nordmenn i staben (en av filmfotografene er Odd Reinhardt Nicolaisen som bl.a har hatt foto på Vinterkyss og Sammen). Filmskaperne har fått innpass hos frontfigurene i det vesle norske black metal-miljøet, deriblant medlemmer av bandene Darkthrone, Mayhem og Satyricon. Dermed har de kunnet tegne et mer nyansert bilde av dette demoniserte miljøet som havnet i medias søkelys i forbindelse med en rekke kirkebranner på 1990-tallet og drapet på Øystein Aarseth.

Filmkritikeren Andrew O`Hehir skriver i sin anmeldelse på Salon.com at det har tatt et helt tiår for rockehistoriens mest demoniserte musikkscene å bli portrettert på en fair måte på film. Han mener filmen gir et nyansert bilde av den norske black metal-scenen, men stiller spørsmålet om Aarseths drapsmann Varg Vikernes ikke slipper for lett unna når han kan lire av seg sin tvilsomme ideologi uten å møte motstand:

«Do Aites and Ewell owe the viewership a clearer explication of Vikernes’ ties to white nationalist groups, his long record of troubling racial, sexual and religious rhetoric and his public flirtation with Nazi ideology? You won’t learn this in the film, for instance, but Vikernes is viewed as the philosophical father of the musical-political subgenre called «National Socialist black metal,» or NSBM.

Varg Vikernes

Or is it fairer to this disturbing and complicated figure to present him on his own terms, without recourse to prejudicial buzzwords? (For the record, Vikernes has not called himself a Nazi since the late ’90s, preferring the invented term «Odalism,» said to signify «paganism, traditional nationalism, racialism and environmentalism,» along with an opposition to modern civilization in all its forms”

Du kan se traileren for filmen her:

Du kan få vite mer om filmskapernes intensjoner i dette intervjuet:

MENY