Tre ord med Julie Delpy

Logo.jpgEFM (European Film Market) er en av de mer fascinerende opplevelsene man får som akkreditert på en festival så stor som Berlinalen. Saler stappfulle av pr-materiale, trailere og distributører desperate på å fange akkurat din oppmerksomhet. Som regissør og cinefil er dette en mulighet til å få med meg nye trender i filmbransjen, la meg inspirere eller irritere, se materiale for filmer jeg ser frem til eller oppdage prosjekter jeg ikke visste var i utvikling. 

Eller det kan innebære muligheten til å veksle tre, små ord med en vakker fransk skuespillerinne. Julie Delpy er på Berlinalen for å skaffe siste finansiere til sin film The Countess, og etter at disse kontraktene ble signert for et par dager siden, kan hun endelig slappe litt av. Ihvertfall frem til innspillingen begynner senere i februar. Jeg tok sjansen på å stille henne et par spørsmål, smått nervøs for å forstyrre henne i en sikkert sårt tiltrengt kaffepause.

(For mer om prosjektet, anbefaler jeg deg å lese min tidligere omtale her)
73282953.jpg

– Jeg tvilte egentlig aldri på at vi ville greie å skaffe pengene vi trengte, men jeg må innrømme at jeg en periode var nervøs for hva slags film vi ville ende opp med. De fleste ønsket å lage en blodig horrorfilm, mens mitt manus er noe helt annet. Elizabeth Báthorys liv er veldig fascinerende også utover den klassiske historien om jomfrudrap og bading i blod. Hun er en av historiens store kvinneskikkelser, og jeg ville aldri gå med på å redusere henne til bare en gal dame med mye makt og sære fetisjer.

Men med et så blodig bakteppe for handlingen, vil vel The Countess nødvendigvis inneholde en del makabre elementer?

– Jo, selvsagt, og vi har da også flere scener som nok kan kalles
gore. Men jeg forsøker å behandle mytene mer som et bakteppe enn som hovedfokus, selv om det nok blir både et og to blodige drap i løpet av filmen – Bathóry er jo mest berømt for nettopp dette, og jeg tror publikum ville bli skuffet om de ikke fikk noe i det hele tatt. Det er jo ikke til å legge skjult på at det er en fascinerende del av hennes historie!

Delpy var også på fjorårets Berlinale, da representert med komedien Two Days in Paris (les min omtale her) Hun både spiller i, skriver og regisserer sine egen filmer og har også markert som som musiker og model. Et talent på mange fronter, med andre ord. The Countess går altså inn i produksjon senere i februar, etter hva jeg forstår i Studio Babelsberg utenfor Berlin. Etter dette skal hun i gang med komedien World wars and other fun stuff to watch on the Evening News; en satire etter eget manus om USA under George W. Bush Jr.

Tre ord med Julie Delpy

Logo.jpgEFM (European Film Market) er en av de mer fascinerende opplevelsene man får som akkreditert på en festival så stor som Berlinalen. Saler stappfulle av pr-materiale, trailere og distributører desperate på å fange akkurat din oppmerksomhet. Som regissør og cinefil er dette en mulighet til å få med meg nye trender i filmbransjen, la meg inspirere eller irritere, se materiale for filmer jeg ser frem til eller oppdage prosjekter jeg ikke visste var i utvikling. 

Eller det kan innebære muligheten til å veksle tre, små ord med en vakker fransk skuespillerinne. Julie Delpy er på Berlinalen for å skaffe siste finansiere til sin film The Countess, og etter at disse kontraktene ble signert for et par dager siden, kan hun endelig slappe litt av. Ihvertfall frem til innspillingen begynner senere i februar. Jeg tok sjansen på å stille henne et par spørsmål, smått nervøs for å forstyrre henne i en sikkert sårt tiltrengt kaffepause.

(For mer om prosjektet, anbefaler jeg deg å lese min tidligere omtale her)
73282953.jpg

– Jeg tvilte egentlig aldri på at vi ville greie å skaffe pengene vi trengte, men jeg må innrømme at jeg en periode var nervøs for hva slags film vi ville ende opp med. De fleste ønsket å lage en blodig horrorfilm, mens mitt manus er noe helt annet. Elizabeth Báthorys liv er veldig fascinerende også utover den klassiske historien om jomfrudrap og bading i blod. Hun er en av historiens store kvinneskikkelser, og jeg ville aldri gå med på å redusere henne til bare en gal dame med mye makt og sære fetisjer.

Men med et så blodig bakteppe for handlingen, vil vel The Countess nødvendigvis inneholde en del makabre elementer?

– Jo, selvsagt, og vi har da også flere scener som nok kan kalles
gore. Men jeg forsøker å behandle mytene mer som et bakteppe enn som hovedfokus, selv om det nok blir både et og to blodige drap i løpet av filmen – Bathóry er jo mest berømt for nettopp dette, og jeg tror publikum ville bli skuffet om de ikke fikk noe i det hele tatt. Det er jo ikke til å legge skjult på at det er en fascinerende del av hennes historie!

Delpy var også på fjorårets Berlinale, da representert med komedien Two Days in Paris (les min omtale her) Hun både spiller i, skriver og regisserer sine egen filmer og har også markert som som musiker og model. Et talent på mange fronter, med andre ord. The Countess går altså inn i produksjon senere i februar, etter hva jeg forstår i Studio Babelsberg utenfor Berlin. Etter dette skal hun i gang med komedien World wars and other fun stuff to watch on the Evening News; en satire etter eget manus om USA under George W. Bush Jr.

MENY