Jeg skrev for et par dager siden en sak om hvor avhengig Hollywood er av filmbloggere og fans sin goodwill i markedsføringen og lanseringen av sine storsatsinger. Da brukte jeg eksempler fra tegneserieadaptasjonenes massive univers, men jeg kunne vel så gjerne snakket om andre sjangre. Bryan Singer og Tom Cruises megabudsjetterte Valkyrie for eksempel.
Opprinnelig ble dette prosjektet ansett som en soleklar Oscar-favoritt til 2009 og en sikker publikumssuksess for MGM/20th Century Fox. Men sakte har statusen falmet. Filmbloggere har ledd av Cruise i rollen som Oberst Graf Schenk von Stauffenberg – hvor latterlig han ser ut i sin altfor store uniform eksempelvis. Og slik har prosjektet sakte mistet sin posisjon, noe som kulminerte når produsentene tidligere i uka annonserte at hele filmen er utsatt til President’s Day i februar’09. En dato som mange anser som en dumpingplass for mislykkede Hollywoodprosjekter.
Så kanskje var det ikke tilfeldig at det bare få dager senere blir sluppet en trailer for filmen. Det er ihvertfall lett å lese dette som et forsøk på å bygge opp igjen interessen for filmen. Om de lykkes, gjenstår å se. Jeg synes det ser ganske så kjedelig ut..