TinTin i limbo

tintin.jpgDet høres unektelig merkelig ut, men Steven Spielberg og Peter Jacksons TinTin-prosjekt ble før helga avvist av Universal. Selskapet trakk seg rett og slett ut av hele greia, og tok med det bort prosjektets økonomiske fundament. Regissørparet skal ha forelagt produsentene et budsjett på 130 millioner dollar for første film, og med en trilogi allerede under manusbearbeidelse, tilsier det at Universal måtte lagt ut rundt 400 millioner for å få prosjektet gjennomført.

Det er allikevel vanskelig å tro at det var selve budsjettet som var årsaken til avgjørelsen, for dét alene er ikke spesielt stort i dagens Hollywood. Isteden tyder mye på at det var selve kontrakten som avgjorde, der Spielberg og Jackson skal ha forlangt 30% av seriens inntjeninger. I følge Empire betyr det at første film må spille inn 425 millioner for å i det hele tatt gi noe inntjening til Universal. Risikoen er med andre ord altfor stor. To medvirkende faktorer skal også ha vært at Hergés tegneserie er lite kjent i Statene, noe som ikke akkurat lover godt for publikumsbesøket. Sist, men ikke minst, har lignende motion-capture baserte filmer som Beowulf ikke møtt særlig interesse hos oss billettkjøpere. Merkelig forsåvidt at det skal være et argument, nå som Disney nettopp har gitt grønt lys til Tim Burton to nye filmer – Alice i Eventyrland og langfilmversjonen av hans novellefilm Frankenweenie. Begge skal lages akkurat som TinTin.

Spielberg skulle egentlig i gang med å regissere første film i starten av oktober, og Weta har allerede jobbet to år med effektene. Sannsynligvis hører vi nok allerede i neste uke at et annet selskap har slengt dollarene på bordet. Dette er tross alt et av de mer omtalte prosjektene de senere år.

TinTin i limbo

tintin.jpgDet høres unektelig merkelig ut, men Steven Spielberg og Peter Jacksons TinTin-prosjekt ble før helga avvist av Universal. Selskapet trakk seg rett og slett ut av hele greia, og tok med det bort prosjektets økonomiske fundament. Regissørparet skal ha forelagt produsentene et budsjett på 130 millioner dollar for første film, og med en trilogi allerede under manusbearbeidelse, tilsier det at Universal måtte lagt ut rundt 400 millioner for å få prosjektet gjennomført.

Det er allikevel vanskelig å tro at det var selve budsjettet som var årsaken til avgjørelsen, for dét alene er ikke spesielt stort i dagens Hollywood. Isteden tyder mye på at det var selve kontrakten som avgjorde, der Spielberg og Jackson skal ha forlangt 30% av seriens inntjeninger. I følge Empire betyr det at første film må spille inn 425 millioner for å i det hele tatt gi noe inntjening til Universal. Risikoen er med andre ord altfor stor. To medvirkende faktorer skal også ha vært at Hergés tegneserie er lite kjent i Statene, noe som ikke akkurat lover godt for publikumsbesøket. Sist, men ikke minst, har lignende motion-capture baserte filmer som Beowulf ikke møtt særlig interesse hos oss billettkjøpere. Merkelig forsåvidt at det skal være et argument, nå som Disney nettopp har gitt grønt lys til Tim Burton to nye filmer – Alice i Eventyrland og langfilmversjonen av hans novellefilm Frankenweenie. Begge skal lages akkurat som TinTin.

Spielberg skulle egentlig i gang med å regissere første film i starten av oktober, og Weta har allerede jobbet to år med effektene. Sannsynligvis hører vi nok allerede i neste uke at et annet selskap har slengt dollarene på bordet. Dette er tross alt et av de mer omtalte prosjektene de senere år.

MENY