Det kommer kanskje ikke som noen overraskelse. Etter å ha mottatt massiv støtte fra verdens største filmprodusenter og regissører, opplever nå 3D-formatet et aldri så lite tilbakeslag. Det handler hovedsakelig om to ting:
Filmhistorisk har formatet sjelden eller aldri resultert i spesielt banebrytende produksjoner. Isteden er det beryktet som et fenomen som dukker opp hver gang Hollywood går tom for idéer, eller verre – som et siste desperate forsøk på å vekke et siste hint av interesse for filmer i sjangre som publikum har gått lei; ofte b-produksjoner innen horrorsjangeren. Når så formatet nå skulle få sin renessanse, var det derfor mange som etterlyste en satsing også fra de mer respekterte regissørene. Den har de fått, men enda ikke med det resultat man håpet på. Zemeckis Beowulf spilte aldri inn budsjettet sitt og det er fortsatt usikkert om Spielberg & Jacksons TinTin-trilogi faktisk blir produsert i 3D. Førstnevnte ville ikke en gang at Indy 4 skulle slippes på digitale kinoer.
Et lyspunkt er selvsagt Camerons Avatar, men det er ser ut til å være det eneste.
Isteden er det nettopp b-produksjoner som nå ser ut til å omfavne teknikken. Variety rapporterer at to britiske horrorfilmer på ultralavbudsjett skal skytes i 3D. Først ut er Dark Country, deretter følger The Mortician og som fagbladet selv sier – The arrival of low-budget 3-D indies could undermine efforts to position 3-D as a premium format that can command higher ticket prices. Disse to titlene har riktignok ikke budsjett til en massiv markedsføring, og vil lite sannsynlig nå ut til et publikum stort nok til å velte hele renessansen. Men det er et tydelig varsel, og ihvertfall ikke et skritt i riktig retning.
Så hjelper det kanskje ikke så mye at den andre store satsingen er animasjon. For selv om sjangeren har fått større respekt også blant det voksne kinopublikum, er dette fortsatt en sjanger uten den store pondusen. Kanskje vil det endre seg når Pixar lanserer sin Toy Story-trilogi i 3D? Det vil ihvertfall sannsynligvis medføre en større utnyttelse av formatets potensiale – noe annet er lite sannsynlig fra et animasjonsstudio kjent for sin perfeksjonisme og videreutvikling.
Det andre tilbakeslaget er atskillig mer konkret, og handler rett og slett om andelen digitale og dermed 3D-kompatible kinoer verden over. For selv om vi i Norge har ambisjoner om å ha samtlige saler digitalisert innen 2011, er dette langt foran resten av planeten. Utover i Europa går det riktignok fremover, men ikke så raskt som man hadde håpet. I USA går det tilsynelatende enda tregere, noe Dreamworks animasjonsoverhode Jeffrey Katzenberg sa følgende om:
t’s ongoing as we speak literally now, but in terms of getting the three big exhibitors Regal, Cinemark and AMC on board and actively moving forward, I feel as though things have dragged along, and it’s been pretty disappointing.
Og kanskje er det ikke så rart han er stressa. Produksjonsselskapet hans slipper animasjonsfilmen Monsters vs. Aliens i 3D i mars neste år, og produsenten har hele tiden hatt et optimistisk anslag om å ihvertfall ha 5,000 saler 3D-klare til lanseringen. Per i dag; et år før, finnes det ikke så mange som 1,000 en gang. Totalt ellers i landet er 4,700 av 37,000 saler digitalisert. Mer om USAs digitalisering kan du lese hos Variety her.
2009 er uansett alfa og omega for formatet. Da kommer nevnte Avatar, og innspillingen starter på det som kan bli 3D-flaggskipene TinTin-trilogi og Hobbiten-filmer. En serie animasjonsfilmer kommer også, samt den første av de nevnte horrorfilmene. Om 2010 skal være like innholdsrikt, må flere enn Cameron vise sin tillit til formatet.
Hvis ikke blir 3D-bølgen igjen et skvulp av minimal størrelse.