Kortfilmen nyter en stigende respekt. De største filmfestivalene verden over er mer aktive enn noensinne i sin jakt på nytt kortfilmtalent, både Cannes og Venezia har etablert egne kortfilmmarked og internett har selvsagt bidratt kraftig til økt tilgang og nye distribusjonskanaler. I Norge har vi fortsatt et noe forkrøplet og stemoderlig forhold til kortfilmen, både hva angår støtteordninger og status. I fjor skrev vi flere saker om dette, blant annet foreslo Karsten på et tidspunkt at Kortfilmfestivalen i Grimstad burde inngå samarbeid med iTunes for online distribuering av titlene i programmet. Jeg på min side ønsket et enda mer aktivt Filminstitutt, med større forståelse for kortfilmens nye virkelighet.
Sundance Institute har fått til begge deler. I fjor la de samtlige titler i kortfilmprogrammet ut på iTunes, der man for en veldig rimelig penge kunne laste titlene ned i høy oppløsning. I år har de gjort det samme, og samtidig videreutviklet konseptet. Riktignok er tjenesten fortsatt bare tilgjegnelig for folk med amerikansk kredittkort, men en kikk på sidene burde være nyttig inspirasjon for våre hjemlige aktører. Nytt av året, er at Sundance også har gått sammen med Netflix og XBox, og dermed skapt en enda større platform og tilgjenglighet for interesserte. Oppsettet er genialt enkelt, informativt og salgbart. Kortfilmprogrammet til Sundance gis forøvrig mye av æren til oppstarten av karrieren til store regissører som Wes Anderson, Alexander Payne og ikke minst Paul Thomas Anderson.