The Golden Compass tar over verden

The Golden Compass-posterDu har sikkert sett både den første og andre traileren til New Line Cinemas storsatsing The Golden Compass. Filmen er en adaptasjon av første bok i Philip Pullmans noe ukjente fantasy-trilogi, og har blant annet blitt spilt inn på Vestlandet og Svalbard. Nicole Kidman, Daniel Craig, Sam Elliot og Eva Green er blant birollene, med debutant Dakota Blue Richards i hovedrollen og blant annet Ian McKellen og Kristin Scott Thomas som stemmene til to av titalls animerte vesener.

Ringenes Herre-trilogien var i sin sin tid en ganske så risikabel investering for da forholdsvis lille New Line, men suksessen etablerte studioet som et av de mer prestisjetunge. I årene etter har selskapet hatt en serie nedturer, og håper selvsagt at denne første filmen skal spane en ny innbringende franchise. I den anledning har de alliert seg med noen av verdens største merkevarer.

Og det på de aller fleste felter en film kan markere seg..
The Golden Compass

Coca Cola
, Burger King, shoppingsenterkjeden Wal-Mart, Sega, WWF, Barnes & Noble, Amazon, Best Buy, Toys R Us og magasinet Marie Claire er blant aktørene som har inngått avtaler med studioet. Hver på sin måte skal de sørge for at samtlige segmenter, målgrupper, personligheter og aldersgrupper får med seg jakten på det gyldne kompasset. Tilsammen har disse selskapene underskrevet på pr-kontrakterder de tilsammen skal investere rundt 250 millioner kroner, noe som hjelper på et budsjett på bortimot en milliard. Pr-verdien av dette anses derimot å være verdt bortimot det samme som filmens budsjett, noen mener atskillig mer.

Ringenes Herre-trilogien hadde lignende avtaler verdt rundt det samme, men da gjaldt det for alle tre filmene samlet. Mange av de samme produsenene skal også produsere og markedsføre produkter til filmen, totalt over 75 forskjellige leverandører innenfor alt fra leketøy til elektronisk utstyr, helse og hudpleie-produkter, samt selvsagt forskjellige spinoff-bøker.

The Golden Compass

Det kanskje mest interessante i denne lanseringen, er at New Line planlegger å bruke majoriteten av pengene på ikke-amerikansk jord. Det er en tendens som også sees i andre store produksjoner, som kan sees som et resultat av at amerikansk film nå tjener inn større andel av budsjettene sine utenfor USA. Kinoaktuelle Rottatouille er et veldig godt eksempel på nettopp dette.

Burger King vil lansere sine etterhvert så velkjente barnemenyer med bilder og leker fra filmen, men ikke i USA. Grunnen til dette, skal være at filmen har fått den noe strenge aldersgrensen PG-13 over there, og målgruppen for menyene er derfor ikke aktuelt kinopublikum. Coca Cola på sin side, vil delta i sin 4. satsing med Hollywood, og vil distribuere 12 milioner pappbeger til filmens premiere. I Japan vil Toyota lansere sin Noah Minivan på filmens premierehelg, mens australske og New Zealandske frokostblandinger vil være heldekket med snakkende dyr.

På toppen av det hele, vil kvinnemagasinet Marie Claire fronte Nicole Kidman som hovedfokus verden over i sin desemberutgave. Vogue og Elle ventes å gjøre det samme..

The Golden Compasq

Som en slags legitimering, vil World Wildlife Fund (WWF) lansere egne websider for de av filmens dyr som finnes på listene over verdens truede dyrearter. Isbjørner spiller en nøkkelrolle i Pullmans trilogi, og naturvernorganisasjonen håper på denne måten å få økt fokus om det snart ikke-eksisterende vesenet.

The Golden Compass har premiere på norske kinoer 5. desember, og er således først ute i verden. I løpet av to uker skal filmen ha premiere i hele verden, bortsett fra i Egypt og Japan. Filmen har sålangt veldig god buzz både i fan- og kritikermiljøer, trass i en del fans opprør over New Line og regissør Chris Weitz beslutning om å tone ned bøkenes noe anti-katolske budskap. Så spørs det da om Lyra & co faktisk makter å ta kontrollen over kinopublikummet i desember..

Oppdatert: Empire har akkurat lagt ut filmens nye karakterbanner…

The Golden Compass tar over verden

The Golden Compass-posterDu har sikkert sett både den første og andre traileren til New Line Cinemas storsatsing The Golden Compass. Filmen er en adaptasjon av første bok i Philip Pullmans noe ukjente fantasy-trilogi, og har blant annet blitt spilt inn på Vestlandet og Svalbard. Nicole Kidman, Daniel Craig, Sam Elliot og Eva Green er blant birollene, med debutant Dakota Blue Richards i hovedrollen og blant annet Ian McKellen og Kristin Scott Thomas som stemmene til to av titalls animerte vesener.

Ringenes Herre-trilogien var i sin sin tid en ganske så risikabel investering for da forholdsvis lille New Line, men suksessen etablerte studioet som et av de mer prestisjetunge. I årene etter har selskapet hatt en serie nedturer, og håper selvsagt at denne første filmen skal spane en ny innbringende franchise. I den anledning har de alliert seg med noen av verdens største merkevarer.

Og det på de aller fleste felter en film kan markere seg..
The Golden Compass

Coca Cola
, Burger King, shoppingsenterkjeden Wal-Mart, Sega, WWF, Barnes & Noble, Amazon, Best Buy, Toys R Us og magasinet Marie Claire er blant aktørene som har inngått avtaler med studioet. Hver på sin måte skal de sørge for at samtlige segmenter, målgrupper, personligheter og aldersgrupper får med seg jakten på det gyldne kompasset. Tilsammen har disse selskapene underskrevet på pr-kontrakterder de tilsammen skal investere rundt 250 millioner kroner, noe som hjelper på et budsjett på bortimot en milliard. Pr-verdien av dette anses derimot å være verdt bortimot det samme som filmens budsjett, noen mener atskillig mer.

Ringenes Herre-trilogien hadde lignende avtaler verdt rundt det samme, men da gjaldt det for alle tre filmene samlet. Mange av de samme produsenene skal også produsere og markedsføre produkter til filmen, totalt over 75 forskjellige leverandører innenfor alt fra leketøy til elektronisk utstyr, helse og hudpleie-produkter, samt selvsagt forskjellige spinoff-bøker.

The Golden Compass

Det kanskje mest interessante i denne lanseringen, er at New Line planlegger å bruke majoriteten av pengene på ikke-amerikansk jord. Det er en tendens som også sees i andre store produksjoner, som kan sees som et resultat av at amerikansk film nå tjener inn større andel av budsjettene sine utenfor USA. Kinoaktuelle Rottatouille er et veldig godt eksempel på nettopp dette.

Burger King vil lansere sine etterhvert så velkjente barnemenyer med bilder og leker fra filmen, men ikke i USA. Grunnen til dette, skal være at filmen har fått den noe strenge aldersgrensen PG-13 over there, og målgruppen for menyene er derfor ikke aktuelt kinopublikum. Coca Cola på sin side, vil delta i sin 4. satsing med Hollywood, og vil distribuere 12 milioner pappbeger til filmens premiere. I Japan vil Toyota lansere sin Noah Minivan på filmens premierehelg, mens australske og New Zealandske frokostblandinger vil være heldekket med snakkende dyr.

På toppen av det hele, vil kvinnemagasinet Marie Claire fronte Nicole Kidman som hovedfokus verden over i sin desemberutgave. Vogue og Elle ventes å gjøre det samme..

The Golden Compasq

Som en slags legitimering, vil World Wildlife Fund (WWF) lansere egne websider for de av filmens dyr som finnes på listene over verdens truede dyrearter. Isbjørner spiller en nøkkelrolle i Pullmans trilogi, og naturvernorganisasjonen håper på denne måten å få økt fokus om det snart ikke-eksisterende vesenet.

The Golden Compass har premiere på norske kinoer 5. desember, og er således først ute i verden. I løpet av to uker skal filmen ha premiere i hele verden, bortsett fra i Egypt og Japan. Filmen har sålangt veldig god buzz både i fan- og kritikermiljøer, trass i en del fans opprør over New Line og regissør Chris Weitz beslutning om å tone ned bøkenes noe anti-katolske budskap. Så spørs det da om Lyra & co faktisk makter å ta kontrollen over kinopublikummet i desember..

Oppdatert: Empire har akkurat lagt ut filmens nye karakterbanner…

MENY