Tallenes tale: uke 8, 2008

Filmene som regjerer på helgas topp 10 er en schizofren blanding av tøysete tullefilmer, kyniske studioproduksjoner fra både Europa og Hollywood, et par mesterverk av filmhistorisk klasse, samt en Stavangergutt med stor publikumsappell. Og selv om ekorntrioen i Alvin & Gjengen erobrer førsteplassen foran Mannen som Elsket Yngve, er det liten tvil om at det er sistevnte som er den store favoritten blant publikum om dagen.

1187263642.83510.jpg
Alvin og hans ekornvenner sanker inn 28.183 besøkende i sin tredje uke. Det gir en total på 154.403 solgte billetter, og en oppgang på 1% fra forrige uke. Sterke tall, uten tvil, men det er atskillig mer hyggelig å se at Yngve og hans venner bare faller 21% i sin andre uke. 21.580 kinogjengere så filmen, noe som pusher filmen til over 80.000 besøkende allerede. Kanskje er det ikke så rart. For til forskjell fra Lønsj som ligger på en 12. plass, har Mannen som Elsket Yngve blitt en aldri så liten snakkis: Alle i min nærmeste vennekrets har sett filmen, og alle enten liker den veldig godt eller simpelthen elsker den.Måtte den få et langt liv på kino!

SOS Svartskjær på en tredjeplass er også norsk, og enda en hjemlig produksjon vi gledelig kan konstatere har funnet sitt publikum. 20.597 besøkende; en oppgang på hele 20% fra forrige helg og et besøk som straks passerer 70.000.

Sweeney+Todd-plakat_uk_450x720.jpg

På helgas fjerdeplass ligger Tim Burtons kullsorte horror-splatter-tragedie Sweeney Todd. Filmen er blitt en stor suksess i hele Europa, mens den i USA har slitt noe med en feilslått markedsføringsstrategi. 13.881 løste billett til filmen i dens åpningshelg på 20 norske kinoer. Det gir listas overlegent beste besøkssnitt per sal, og bare understreker Burtons posisjon hos oss nordmenn. Det er fullt fortjent – Sweeney Todd er mannens beste film siden Ed Wood, uten tvil hans mest formfullendte, og i forhold til sine fans forventninger – den ubestridelig mest kompromissløse.

Jumper, Kautokeino-opprøret, The Kite Runner, Asterix på de Olympiske Leker og Biefilmen følger på de neste plassene. Egentlig ingenting spesielt med besøket på noen av dem, rent bortsett fra at Kautokeino holder uvanlig godt på sitt publikum. 271.142 besøkende betyr at filmen ihvertfall når vår forhåndsspådde total på 275.000. Med et ekstra markedspush, kan den kanskje nå 300.000?

solitarydaniel.jpg

Jeg vil ofre et avsnitt på Paul Thomas Andersons mesterlige epos There Will Be Blood som denne uken klatrer fra sin debut på 13. plass forrige helg, til en 10. plass. Etter den patetiske, latterlige og komplett uforståelige avgjørelsen om å plassere filmen på Saga 3 i Oslo, ble filmen gitt større boltreplass på Klingeberg 1 fra forrige fredag av. I resten av landet er filmen derimot fortsatt henvist til bortgjemte saler; rent bortsett fra en storsal i Bergen. 4.637 mennesker så allikevel filmen i helga, noe som gir listas nesthøyeste snitt per kinosal. Dette forteller meg at publikum vil se filmen, men at distributør Buena Vista og de respektive kinosjefene rett og slett er for korka til å innse hva de har mellom hendene.

La oss håpe UIP vet bedre når de neste fredag lanserer Coen-brødrenes No Country for Old Men!

Tallenes tale: uke 8, 2008

Filmene som regjerer på helgas topp 10 er en schizofren blanding av tøysete tullefilmer, kyniske studioproduksjoner fra både Europa og Hollywood, et par mesterverk av filmhistorisk klasse, samt en Stavangergutt med stor publikumsappell. Og selv om ekorntrioen i Alvin & Gjengen erobrer førsteplassen foran Mannen som Elsket Yngve, er det liten tvil om at det er sistevnte som er den store favoritten blant publikum om dagen.

1187263642.83510.jpg
Alvin og hans ekornvenner sanker inn 28.183 besøkende i sin tredje uke. Det gir en total på 154.403 solgte billetter, og en oppgang på 1% fra forrige uke. Sterke tall, uten tvil, men det er atskillig mer hyggelig å se at Yngve og hans venner bare faller 21% i sin andre uke. 21.580 kinogjengere så filmen, noe som pusher filmen til over 80.000 besøkende allerede. Kanskje er det ikke så rart. For til forskjell fra Lønsj som ligger på en 12. plass, har Mannen som Elsket Yngve blitt en aldri så liten snakkis: Alle i min nærmeste vennekrets har sett filmen, og alle enten liker den veldig godt eller simpelthen elsker den.Måtte den få et langt liv på kino!

SOS Svartskjær på en tredjeplass er også norsk, og enda en hjemlig produksjon vi gledelig kan konstatere har funnet sitt publikum. 20.597 besøkende; en oppgang på hele 20% fra forrige helg og et besøk som straks passerer 70.000.

Sweeney+Todd-plakat_uk_450x720.jpg

På helgas fjerdeplass ligger Tim Burtons kullsorte horror-splatter-tragedie Sweeney Todd. Filmen er blitt en stor suksess i hele Europa, mens den i USA har slitt noe med en feilslått markedsføringsstrategi. 13.881 løste billett til filmen i dens åpningshelg på 20 norske kinoer. Det gir listas overlegent beste besøkssnitt per sal, og bare understreker Burtons posisjon hos oss nordmenn. Det er fullt fortjent – Sweeney Todd er mannens beste film siden Ed Wood, uten tvil hans mest formfullendte, og i forhold til sine fans forventninger – den ubestridelig mest kompromissløse.

Jumper, Kautokeino-opprøret, The Kite Runner, Asterix på de Olympiske Leker og Biefilmen følger på de neste plassene. Egentlig ingenting spesielt med besøket på noen av dem, rent bortsett fra at Kautokeino holder uvanlig godt på sitt publikum. 271.142 besøkende betyr at filmen ihvertfall når vår forhåndsspådde total på 275.000. Med et ekstra markedspush, kan den kanskje nå 300.000?

solitarydaniel.jpg

Jeg vil ofre et avsnitt på Paul Thomas Andersons mesterlige epos There Will Be Blood som denne uken klatrer fra sin debut på 13. plass forrige helg, til en 10. plass. Etter den patetiske, latterlige og komplett uforståelige avgjørelsen om å plassere filmen på Saga 3 i Oslo, ble filmen gitt større boltreplass på Klingeberg 1 fra forrige fredag av. I resten av landet er filmen derimot fortsatt henvist til bortgjemte saler; rent bortsett fra en storsal i Bergen. 4.637 mennesker så allikevel filmen i helga, noe som gir listas nesthøyeste snitt per kinosal. Dette forteller meg at publikum vil se filmen, men at distributør Buena Vista og de respektive kinosjefene rett og slett er for korka til å innse hva de har mellom hendene.

La oss håpe UIP vet bedre når de neste fredag lanserer Coen-brødrenes No Country for Old Men!

MENY