Tallenes tale: Uke 50

Kompass 1

Er det ingen som liker meg, Lyra?

Så var katta ute av sekken. Det Gylne Kompasset hadde forhåndspremiere allerede på onsdag, og våre tall er derfor hentet fra en en langweekend. Med Norges overlegent største distributør; SF Norge, i ryggen og solid markedsføring håper sikkert både landets kinosjefer og SF at dette skal bli årets store kinosuksess. En ny Ringenes Herre er kanskje å ta for mye i, men i det minste en ny pengemaskin à la Narnia eller Harry Potter. Som jeg skrev om i går, var åpningsbesøket i Statene mildt sagt skuffende, og i amerikansk media er mastodontproduksjonen allerede stemplet som flopp. Så hvordan gikk det i lille Norge?
61.899 kinogjengere valgte å løse billett til historien om Lyra og hennes fantastiske kompass; 44.902 av dem i perioden fredag til lørdag, fordelt på 84 saler rundt om. Tallet er hverken fantastisk eller skuffende. Men det er ganske solid, spesielt med tanke på hva filmen gjorde i hjemlandet. Det speiler forøvrig godt besøket i åpningshelgen ellers i Europa, der filmen totalt hentet inn i overkant av 50 millioner dollar i 25 land. Dét er et bra tall! Ja, faktisk så bra at filmen sannsynligvis blir en aldri så liten suksess her i Europa. Den bør også greie å holde seg på topp i et par uker til, spesielt her hjemme der den ikke møter særlig konkurranse før 2. dag jul.

Nummer to på helgas lister er derimot en film som uten tvil må kalles en positiv overraskelse. Ridley Scotts American Gangster har dominert kinolistene alle steder den har hatt premiere, og det betyr nok mye for en regissør som har hatt problemer med å dra publikum til sine siste filmer. 10.490 valgte å se filmen med et totalbesøk sålangt på 73.524. Sannsynligvis makter filmen å klatre over 100.000-grensen før julefilmene tar over. Det gjelder også neste film; Surf’s Up, som ble sett av 6.159.

Beowulf

Robert Zemeckis Beowulf passerte denne helga 150 milloner inntjente dollars verden over. Summen er den samme som filmens rapporterte budsjett, noe som understreker den noe skuffende mottakelsen denne filmen har fått. På samme måte som hans forrige animasjonseventyr; Polarekspressen, er ikke dette blitt den publikumsmagneten Zemeckis & co nok hadde håpet på. Selv om sistnevnte faktisk etterhvert greide å karre til seg nok penger til å gå i overskudd. Her til lands vil filmen passere 50.000 solgte billetter i løpet av denne uka; forholdsvis lavt for sjangeren. Beowulf er animasjon for voksne, men kanskje har ikke dette kommet godt nok frem i markedsføringen? Eller er det bare fordi produksjonen, trass i all verdens fancy motion-capture i 3D, dessverre er like heslig som Shrek?

Den siste plassen på topp 5 innehas av Switch: Filmen som sammen med Tatt av Kvinnen, vel har reddet det norske filmåret. Om et par dager har 200.000 sett den, mens Kvinnen nede på en 29. plass kanskje kommer seg over 170.000. I mellom dem ligger de to barnefilmene Titanics Ti Liv og Radiopiratene, med henholdsvis snaue 55.000 og 40.000 besøkende. Listas to nykommere foruten Kompasset, er så langt fra hverandre i sjanger som film bare kan komme. Horrorfilmen 30 Days of Night debuterer 1.191 interesserte, mens Wong Kar-Wais My Blueberry Nights hentet 475 mennesker til salene. Begge filmene fikk heller laber mottakelse i pressen, og personlig hadde jeg ikke en gang fått med meg at de kom på kino denne helga.

På fredag kommer Julie Taymors (Frida) siste film; Across the Universe. En film som trass i en trøblete postproduksjon, fort kan bli en av årets store positive overraskelse. Traileren lover en både orginal, tankevekkende og flott film, samtidig som Taymor ser ut til å videreutvikle sitt underfundige univers. Jeg gleder meg!

Se hele tabellen her…

 

Tallenes tale: Uke 50

Kompass 1

Er det ingen som liker meg, Lyra?

Så var katta ute av sekken. Det Gylne Kompasset hadde forhåndspremiere allerede på onsdag, og våre tall er derfor hentet fra en en langweekend. Med Norges overlegent største distributør; SF Norge, i ryggen og solid markedsføring håper sikkert både landets kinosjefer og SF at dette skal bli årets store kinosuksess. En ny Ringenes Herre er kanskje å ta for mye i, men i det minste en ny pengemaskin à la Narnia eller Harry Potter. Som jeg skrev om i går, var åpningsbesøket i Statene mildt sagt skuffende, og i amerikansk media er mastodontproduksjonen allerede stemplet som flopp. Så hvordan gikk det i lille Norge?
61.899 kinogjengere valgte å løse billett til historien om Lyra og hennes fantastiske kompass; 44.902 av dem i perioden fredag til lørdag, fordelt på 84 saler rundt om. Tallet er hverken fantastisk eller skuffende. Men det er ganske solid, spesielt med tanke på hva filmen gjorde i hjemlandet. Det speiler forøvrig godt besøket i åpningshelgen ellers i Europa, der filmen totalt hentet inn i overkant av 50 millioner dollar i 25 land. Dét er et bra tall! Ja, faktisk så bra at filmen sannsynligvis blir en aldri så liten suksess her i Europa. Den bør også greie å holde seg på topp i et par uker til, spesielt her hjemme der den ikke møter særlig konkurranse før 2. dag jul.

Nummer to på helgas lister er derimot en film som uten tvil må kalles en positiv overraskelse. Ridley Scotts American Gangster har dominert kinolistene alle steder den har hatt premiere, og det betyr nok mye for en regissør som har hatt problemer med å dra publikum til sine siste filmer. 10.490 valgte å se filmen med et totalbesøk sålangt på 73.524. Sannsynligvis makter filmen å klatre over 100.000-grensen før julefilmene tar over. Det gjelder også neste film; Surf’s Up, som ble sett av 6.159.

Beowulf

Robert Zemeckis Beowulf passerte denne helga 150 milloner inntjente dollars verden over. Summen er den samme som filmens rapporterte budsjett, noe som understreker den noe skuffende mottakelsen denne filmen har fått. På samme måte som hans forrige animasjonseventyr; Polarekspressen, er ikke dette blitt den publikumsmagneten Zemeckis & co nok hadde håpet på. Selv om sistnevnte faktisk etterhvert greide å karre til seg nok penger til å gå i overskudd. Her til lands vil filmen passere 50.000 solgte billetter i løpet av denne uka; forholdsvis lavt for sjangeren. Beowulf er animasjon for voksne, men kanskje har ikke dette kommet godt nok frem i markedsføringen? Eller er det bare fordi produksjonen, trass i all verdens fancy motion-capture i 3D, dessverre er like heslig som Shrek?

Den siste plassen på topp 5 innehas av Switch: Filmen som sammen med Tatt av Kvinnen, vel har reddet det norske filmåret. Om et par dager har 200.000 sett den, mens Kvinnen nede på en 29. plass kanskje kommer seg over 170.000. I mellom dem ligger de to barnefilmene Titanics Ti Liv og Radiopiratene, med henholdsvis snaue 55.000 og 40.000 besøkende. Listas to nykommere foruten Kompasset, er så langt fra hverandre i sjanger som film bare kan komme. Horrorfilmen 30 Days of Night debuterer 1.191 interesserte, mens Wong Kar-Wais My Blueberry Nights hentet 475 mennesker til salene. Begge filmene fikk heller laber mottakelse i pressen, og personlig hadde jeg ikke en gang fått med meg at de kom på kino denne helga.

På fredag kommer Julie Taymors (Frida) siste film; Across the Universe. En film som trass i en trøblete postproduksjon, fort kan bli en av årets store positive overraskelse. Traileren lover en både orginal, tankevekkende og flott film, samtidig som Taymor ser ut til å videreutvikle sitt underfundige univers. Jeg gleder meg!

Se hele tabellen her…

 
MENY