Tallenes tale: uke 5, 2008

Asterix_og_de_olymp_122980c.jpgJeg skriver denne spalten i en kjeller i en forstad til Paris, ved siden av meg gjør klipperen min siste finpuss på en musikkvideo vi har laget her nede. Jeg forteller han at Asterix og de Olympiske Leker var helgas nestmest sette film på norske kinoer. Han grøsser, og slenger ut et Astérix, c’est de la merde, før han setter i gang et foredrag om hvor trist det er at fransk film er blitt lite annet enn overproduserte farser og sexfikserte drama. Og at vi lar oss lure til å se dem!

Og ganske riktig – 17.072 nordmenn løste billetter til den Asterix i helga, mens den i Frankrike tilsynelatende har satt ny publikumsrekord. Det irriterer filmarbeiderne i en nasjon der selv en høyt elsket tegneserie alle trodde var hellig, er blitt redusert til et bråkete CGI-spetakkel..
Så kanskje er det bedre tilstander for norsk film om dagen. For på førsteplass regjerer fortsatt Kautokeino-opprøret. 170.032 mennesker har sålangt løst billett til filmen, og med 22.089 besøkende denne helga, er det ganske så sannsynlig at filmen vil passere 250.000 solgte billetter totalt. Bra tall, men betyr det penger i kassa for produsentene i Rubicon?

Dragel_peren__norsk_122286c.jpgJeg hadde lyst til å hoppe bukk over den overproduserte og pretensiøse adaptasjonen av Khaled Hosseini roman Drageløperen, men når 16.121 mennesker har valgt å bruke en hundrelapp på å se filmen, fortjener den kanskje et par linjer allikevel. Filmen er er allerede sett av 55.489 nordmenn, og er i så måte blitt en aldri så liten publikumsmagnet. Men regissør Marc Forster hadde nok ventet mer når han satte seg i registolen for å gjøre filmen; de norske tallene er ganske så enestående sammenlignet med tallene i USA og ellers i Europa.

L_nsj_hovedplakat_122156c.jpgMens Kautokeino vel selger seg på den episke historien og lovnaden om et innblikk i noe ukjent i vår nasjonale historie, er ukas 4. plass Lønsj noe så sjeldent som en norsk stjernefilm. Pia Tjelta, Aksel Hennie og Ane Dahl Torp er det nærmeste vi kommer superstars her til lands, og en Hollywoodfilm med tilsvarende navn ville blitt imøtekommet med store forventninger. Med 15.158 besøkende i sin åpningshelg, og det nesthøyeste snittet blant alle filmene som går på norske kinoer, er da sannsynligvis også Nordisk og 4 1/2 godt fornøyd med oppmøtet. Spørsmålet blir snarere hvordan filmen holder seg fremover.

Charlie_Wilson_s_Wa_122198c.jpgResten av lista starter med britiske Om Forlatelse (Atonement) på en fjerdeplass – filmen fortsetter å trekke den voksne målgruppen bort fra TV-underholdningen på NRK og TV2, og 9.947 besøkende denne helga bidrar til en total som allerede har passert 100.000! Et par plasser lenger ned, debuterer Charlie Wilson’s War på en 9. plass med 6.416 solgte billetter på 15 saler. Veldig bra, det også, med et av listas høyeste snitt per sal. Arn og Rovdyr følger hverandre hakk i hæl, men begge faller utenfor topp 10. Førstnevnte kan se langt etter å kopiere suksessen filmen nyter i Sverige, men har tross alt blitt sett av 156.942 kinogjengere siden premieren 2. juledag. Rovdyr derimot har falt raskere enn man nok forventet etter sin knallåpning, og med et fall på 50% og 2.717 besøkende denne helga, vil nok filmen slite med å komme seg over 75.000.

Listas to siste nykommere; Gone Baby Gone og Antatt Skyldig havner på en henholdsvis 15. og 18. plass, og er nok borte fra topp 20 når vi skriver neste Tallenes tale.

Tallenes tale: uke 5, 2008

Asterix_og_de_olymp_122980c.jpgJeg skriver denne spalten i en kjeller i en forstad til Paris, ved siden av meg gjør klipperen min siste finpuss på en musikkvideo vi har laget her nede. Jeg forteller han at Asterix og de Olympiske Leker var helgas nestmest sette film på norske kinoer. Han grøsser, og slenger ut et Astérix, c’est de la merde, før han setter i gang et foredrag om hvor trist det er at fransk film er blitt lite annet enn overproduserte farser og sexfikserte drama. Og at vi lar oss lure til å se dem!

Og ganske riktig – 17.072 nordmenn løste billetter til den Asterix i helga, mens den i Frankrike tilsynelatende har satt ny publikumsrekord. Det irriterer filmarbeiderne i en nasjon der selv en høyt elsket tegneserie alle trodde var hellig, er blitt redusert til et bråkete CGI-spetakkel..
Så kanskje er det bedre tilstander for norsk film om dagen. For på førsteplass regjerer fortsatt Kautokeino-opprøret. 170.032 mennesker har sålangt løst billett til filmen, og med 22.089 besøkende denne helga, er det ganske så sannsynlig at filmen vil passere 250.000 solgte billetter totalt. Bra tall, men betyr det penger i kassa for produsentene i Rubicon?

Dragel_peren__norsk_122286c.jpgJeg hadde lyst til å hoppe bukk over den overproduserte og pretensiøse adaptasjonen av Khaled Hosseini roman Drageløperen, men når 16.121 mennesker har valgt å bruke en hundrelapp på å se filmen, fortjener den kanskje et par linjer allikevel. Filmen er er allerede sett av 55.489 nordmenn, og er i så måte blitt en aldri så liten publikumsmagnet. Men regissør Marc Forster hadde nok ventet mer når han satte seg i registolen for å gjøre filmen; de norske tallene er ganske så enestående sammenlignet med tallene i USA og ellers i Europa.

L_nsj_hovedplakat_122156c.jpgMens Kautokeino vel selger seg på den episke historien og lovnaden om et innblikk i noe ukjent i vår nasjonale historie, er ukas 4. plass Lønsj noe så sjeldent som en norsk stjernefilm. Pia Tjelta, Aksel Hennie og Ane Dahl Torp er det nærmeste vi kommer superstars her til lands, og en Hollywoodfilm med tilsvarende navn ville blitt imøtekommet med store forventninger. Med 15.158 besøkende i sin åpningshelg, og det nesthøyeste snittet blant alle filmene som går på norske kinoer, er da sannsynligvis også Nordisk og 4 1/2 godt fornøyd med oppmøtet. Spørsmålet blir snarere hvordan filmen holder seg fremover.

Charlie_Wilson_s_Wa_122198c.jpgResten av lista starter med britiske Om Forlatelse (Atonement) på en fjerdeplass – filmen fortsetter å trekke den voksne målgruppen bort fra TV-underholdningen på NRK og TV2, og 9.947 besøkende denne helga bidrar til en total som allerede har passert 100.000! Et par plasser lenger ned, debuterer Charlie Wilson’s War på en 9. plass med 6.416 solgte billetter på 15 saler. Veldig bra, det også, med et av listas høyeste snitt per sal. Arn og Rovdyr følger hverandre hakk i hæl, men begge faller utenfor topp 10. Førstnevnte kan se langt etter å kopiere suksessen filmen nyter i Sverige, men har tross alt blitt sett av 156.942 kinogjengere siden premieren 2. juledag. Rovdyr derimot har falt raskere enn man nok forventet etter sin knallåpning, og med et fall på 50% og 2.717 besøkende denne helga, vil nok filmen slite med å komme seg over 75.000.

Listas to siste nykommere; Gone Baby Gone og Antatt Skyldig havner på en henholdsvis 15. og 18. plass, og er nok borte fra topp 20 når vi skriver neste Tallenes tale.

MENY