Denne ukes besøkstall preges av store fall i forhold til forrige uke, som hadde Den store kinodagen som ekstra trekkplaster. Martin Scorseses The Departed fikk en knalldebut med dette arrangementet, og beholder førsteplassen også denne helgen med 21.610 besøkende. Filmen fikk tildels strålende mottakelse i norsk presse, med 6ere i Dagbladet og Dagsavisen og 5ere i de resterende, rent bortsett fra en 3er i Stavanger Aftenblad. Uansett kvalitet, så har filmen en markant fordel i kombinasjonen av stor underholdningsverdi med Scorseses raffinement. Filmen vil bli sett av både de krevende filmkjennerne og de som ser en film i måneden, noe som sannsynligvis vil gi filmen lang levetid og jevnt bra besøk frem mot jul.
På andreplass denne uka ligger siste film ut i animasjonssirkuset; Boog og Elliot – gutta på skauen med 16.891 publikummere. Filmen gjorde det helt greit på amerikanske kinoer, der den landet på litt i overkant av $85.000.000, noe som ikke er spesielt imponerende for sjangeren. Animasjonsfilm var tidligere begrenset til Disneys årlige julelanseringer og et og annet unntak, men med Pixars ankomst ble dette snudd på hodet. Et markant skille er også lanseringen av Dreamworks Prinsen av Egypt, som innebar et direkte frontalangrep på Disneys sjangermonopol. De siste årene har sjangeren eksplodert (snarere implodert om man skal være ærlig) hva angår lanseringer, og alle de store studioene spyr nå ut animasjonsfilm. Animasjonsfilm er blitt en like åpen sjanger som thriller eller drama, med like store variasjoner i kvalitet og innhold. Og sålangt tjener studioene fortsatt store penger på folks interesse, men hvor lenge? Boog og Elliot har akkurat like teit plot og patetiske karakterer som de siste animasjonsfilmene vi har sett, og man kan jo bare håpe at studioene vet å ta vare på folks interesse ved å lansere filmer som også fornyer sjangeren? Dessverre ser ikke en gang Pixars kommende filmer ut til å gå i den retning.
3. plass går til årets store, norske suksess; Fritt Vilt. Filmen har allerede fått mye omtale i denne spalten, og jeg nøyer meg med å glede meg over hvor fantastisk flott det er at norsk film kan lage upretensiøs film kun for underholdning, og at markedsføringen tillater seg å behandle publikum som om de er vant med at norsk film er nettopp dét. Filmen ble sett av 9427 nordmenn denne helga, og har et totaltbesøk sålangt på 219.465. Jeg ser med spenning frem til hvor stor økningen blir i antall overnattingsdøgn hos filmens hovedlocation; Leirvassbu!
De neste filmene på listen utgjøres hovedsakelig av premierefilmer, med Saw 3 på 4. plass og Forbannelsen 2 på 6. Altså igjen skrekkfilmsjangeren som den store vinneren. På plassen i mellom residerer Helen Mirrens stilsikre og fascinerende Dronning Elizabeth som trekkplaster i Stephen Frears The Queen med 8118 besøkende. Kalde Føtter faller ned til en 7. plass i sin 3. helg, og 6315 er et bra besøkstall. Filmen har allerede passert totalene til både Reprise og Sønner, og ligger nå på 46.892.
Helen Mirren er ikke alene blant middelaldrende skuespillerinner som drar folk på kino. Meryl Streeps innsats kan vel tillegges mesteparten av æren for at The Devil Wears Prada går så godt som den gjør. Filmen er blitt en av årets store suksesser internasjonalt, og i Norge er den sett av snart 127.000 mennesker, med 5114 besøkende på denne ukas 10. plass. Filmen etterfølges av norske Kunsten å Tenke Negativt som i sin andre uke blir besøkt av 4502 kinogjengere, et greit tall for en film som kanskje burde tillatt seg en tydeligere markedsføring? Den siste norske på lista er dokumentaren Ole Bull – Himmelstormeren. Filmen falt ut allerede etter sin første uke, men er nå tilbake på en 16. plass (24. sist helg) med 1114 besøkende.
Stikk innom Filmweb for å granske hele lista..