På samme måte som Fritt Vilt tok tak i noe erkenorsk ved å plassere den sjangerkonsekvente handlingen på en øde fjellhytte langt til fjells, har Switch på mange måter gjort det samme. Tross klar, noen vil si overtydelig, inspirasjon fra Karate Kid-filmene, blir settingen med snowboardmiljø i norsk bygdelandskap allikevel så norsk som noen. Det er kanskje å dra det for langt å tillegge filmenes suksess dette alene, men Switchs suksess viser at kinopublikummet gjerne ser sjangerfilm med norsk vri.
For Switch eier det norske kinopublikummet om dagen. Den beholder ledelsen i sin 3. uke, og selv om den faller forholdsvis brutale 59% fra forrige helg (merk at det da også var den store kinodagen), er 19.065 besøkende et bra tall på alle måter. I løpet av uka tipper filmen 150.000, og puster Tatt av Kvinnen i nakken i kappløpet om å bli årets mest sette norske produksjon.
En annen stor publikumsfrier; Superbad, debuterer på 2. plass. Den amerikanske komedien ble sett av 11.973 mennesker, fordelt på 20 saler, godt hjulpet av et pressekorps som ikke nølte med å slenge 5erne etter filmen. Den etterfølges av en mye omtalte rotte, som i sin 7. uke passerer 350.000 solgte billetter. Om Rottatouille skuffet i Statene, har den tatt det igjen til gangs hos oss. Den ligger på 1. plass Europa sett under ett, og det i sin 5. strake uke. Totalt har filmen sålangt solgt billetter for 375,1 millioner dollar utenfor USA.
Titanics Ti Liv debuterte til helt ålreite besøkstall forrige helg. En 4. plass denne helga, er heller ikke så ille, men filmen faller med hele 52% og det må sies å være illevarslende for distributør Nordisk. Filmen har også et av de laveste snittene per kinosal på lista, og er sett av 32.184. Riktignok kryper den innpå Radiopiratene som nå har et besøk på litt under 40.000, men noen suksess er ingen av de.
Robert Redford er tilbake med film for første gang på 7 år, og har fått ganske så kjedelig mottakelse for ensemblefilmen Løver for Lam. Her i Norge debuterer dramaet på en 5. plass, med 6.291 interesserte kinogjengere. Den etterfølges av We Own the Night og Elizabeth: The Golden Age, før nykommeren Mer Ståhai på en 8. plass.
George Clooney klatrer to plasser med sin Michael Clayton, og inntar ukens 9. plass med 3.170 besøkende. Kontrasten er stor til 10. plassen, der horror-franchisen Saw i fjerde utgave brutaliserer kinogjengerne. De to siste norske på listen; Tatt av Kvinnen og Varg Veum – Bitre Blomster, ligger tête à tête på plassene etter. Førstnevnte har nå passert Veum, og også 160.000 besøkende. SFs Veum har såvidt tippet 100.000, og skal man tro distributørens uttalelser, er de fornøyd med dét.
Blant kuriositeter denne uka, bør kanskje den italienske Den Nye Verden nevnes. Mesterverket passerer 10.000 besøkende denne uka, ja, den klatrer faktisk 6 plasser og har helgas høyeste snitt per kinosal. Lengre ned på lista, på en 22. plass, finner vi italiensk-norske Mann Kvinne Kaffe. 5 kinosaler landet over viser filmen, som møtte liten interesse i pressen, bortsett fra en 5er i Bergens Tidende. Og helt nede på en 43. plass residerer Edvard Munch, i sin 33 år forsinkede lansering.