Velkommen til en ny, fast artikkelserie her på Rushblogg. «Tallenes tale» er navnet på vår nye billettsalgsanalyse, som vi skal publisere hver mandag. Den skal være en gjennomgang av besøkstallene på norske kinoer i helgen som gikk. Altså det som i engelske termer omtales som ‘boxoffice’. De amerikanske kinobesøkstallene analyseres og diskuteres notorisk, og flere nettsider er ene og alene tilegnet boxoffice-statistikk, analyse og kommentarer (BoxOfficeMojo, BoxOfficeProphets og BoxOfficeGuru er noen. Alle med nesten religiøst betonede navn.) Så, i forbindelse med at Rushblogg skal øke sin aktivitet, og at det er kommet inn flere skribenter, lanserer vi herved den første faste kinobesøkstallanalysen for det norske markedet. Hver mandag publiserer Filmweb besøktallene for helgen, og hver fredag oppdaterer de med tallene for helgen og uken inkludert. Filmwebs besøkstalloversikt blir basisen for våre ukentlige kommentarartikler.
Så vi starter ganske naturlig med helgen som akkurat passerte. Forrige helg var det en del presse på kinobesøket til Fritt vilt. Filmen ble sett av 55.000, og smadret etter all sannsynlighet den forrige norske besøksrekorden for en åpningshelg. Ingen har i alle fall hittil kommet opp med statistikk fra fortiden som viser at en annen norsk film har hatt lignende besøkstall i åpningshelgen. Så denne helgen knyttet det seg naturligvis forventninger til om filmens billettsalg ville falle dramatisk, eller om det skulle kunne holde seg høyt.
Fritt vilt er nok en gang den mest sette filmen på kino i Norge, for andre helg på rad. Med drøyt 39.000 besøkende denne helgen, falt bare besøkstallet med 29 prosent. I amerikansk sammenheng ville dette vært historisk gode tall for en skrekkfilm. Sjangeren er nemlig kjent for frontloaded, altså at de som vil se den kommer premierehelgen – men at frafallet deretter er dramatisk. Med Fritt vilt ser det altså ut som om filmen treffer bredt, og samtidig klarer å hanke inn nye publikummere. Imponerende. Etter 10 dager på kino har den nå et totalbesøk på nesten 121.000, og vi kan allerede fastslå at dette blir den mest sette norske filmen i 2006 – men hvor mange solgte billetter totalt kan man håpe på? 350.000? 400.000? Ukene som kommer vil vise om filmen klarer å holde på publikummet når de store kinosalene overlates til nye filmer, og Fritt vilt går på færre saler. (Les forøvrig på Dagbladet.no om hvorfor filmen ikke fikk rikslanseringsstøtte fra Film&Kino.)
På andreplass finner vi den nye animasjonsfilmen fra Disney, Villdyr («The Wild»). Da filmen hadde premiere i USA tidligere i år gikk den på en skikkelig økonomisk smell, i tillegg til at den var hatet av kritikerne. Med et budsjett på $80 mill., klarte den bare i løpet av sin tid på kino å spille inn $37 mill., noe som ble regnet som katastrofalt. Internasjonalt har den hittil tjent $50 mill., og i sin første helg på kino i Norge solgte den 23.715 billetter, nok til å flytte de andre animasjonsfilmene Over hekken og Maurbølla videre nedover listene. Men Over hekken følger Villdyr tett på tredjeplass, med 16.951 solgte billetter. Og Over hekken har vært kino i 5 uker!
Av andre nye filmer etterlot hverken The Guardian med Kevin Costner eller Scoop av Woody Allen særlig nedslagsfelt. Førstnevnte redningsdykkerhelefilm inntok en femteplass med 7262 solgte billetter, og journalist/magiker/tarotkort-komedien til den aldrende Woody Allen måtte ta til takke med åttendeplass og kun 3380 solgte billetter. Nå skal det tas med i betraktningen at The Guardian gikk på 17 saler rundt om i landet, og Scoop var kun å oppdrive på 7 steder. Scoop har dermed 483 solgte billetter per visningssal, sammenlignet med The Guardian sitt 427 bill./visn.-gjennomsnitt.
Av andre norske filmer på kino for tiden kan det bemerkes at barnefilmen Trigger av Gunnar Vikene holder stand på 13.plass, med 1335 solgte billetter denne helgen. Filmen har nå totalt solgt 93.511 billetter, og bør ha en mulighet til å nå det magiske 100.000-tallet. Uro og Reprise ligger på henholdsvis 16. og 17.plass, og Reprise vil etter all sannsynlighet passere Uro neste helg, siden filmen med Oscar-fokus har generelt bedre hold på sitt publikum en politithrilleren. Sønner er nå ute av Topp 20-oversikten som Filmweb publiserer, men dokumentaren It’s Hard to be a Rock’n Roller var denne helgen på 20. plass, etter å ha vært nede på 29. plass forrige helg. Rockedokumentaren er nå sett av nesten 18.000 på kino.
Den komplette oversikten over helgens besøkstall finner du som sagt hos Filmweb.
Tallenes tale vil publiseres hver mandag. Vi setter pris på tanker og ideer i kommentarfeltet.