Tallenes tale: Uke 42

filmfestivalen i Karlovy Vary i juli så Eirik og jeg en glimrende italiensk film med tittelen Nuovomondo ("Den nye verden"), og Eirik skrev i sin anmeldelse: "[Filmens] andre akt innledes med en scene som er på nivå med de gamle italienske mesterregissørenes komposisjoner, og som samtidig understreker filmen som et verk av den sjeldne sorten: En stor folkemengde er samlet i klynge, delt i to på midten av amerikabåtens gelender. Sakte skilles gruppen fra hverandre, akkompagnert av båtens maskiner og piper i et rytmisk og intenst crescendo. Sekvensen dveler lenge før kamera forlater de gjenværende familiemedlemmer og venner på kaien til fordel for gruppen som er på vei mot den nye verden."

Den nye verden hadde norsk kinopremiere på én sal i Oslo denne helgen – og er den store positive saken i denne utgaven av Tallenes tale:

For selv om filmen inntok en nittendeplass på listen over helgens best besøkte kinofilmer, så ble den sett av 997 stykker på den ene salen den ble tildelt. Per Haddal elsket også filmen, og synligheten i Aftenposten gjorde nok Den nye verden til "filmen å se" denne helgen. I slik medvind synes jeg Oro film må være modige: Kjør ut flere kopier av denne nydelige filmen, så den kan nå et større publikum!

Øverst på listen, i en annen liga enn det italienske utvandrerdramaet, finner vi nok en gang Rottatoille. 47.390 stykker fikk appetitten vekket av Pixars CGI-magi, noe som er en publikumsøkning på 14 % fra forrige helg. Undertegnede var en av billettkjøperne, og jeg kan signere under på at Pixar nok en gang har produsert en underholdende sjarmbombe. Rottatoille blir på kino helt til jul!

Om Varg Veum blir å finne i norske kinosaler forbi advent er jeg mer usikker på. Men denne helgen fikk filmen en etterlengtet boost: Bitre blomster inntok andreplassen på listen (én plass opp fra forrige helg), med 10.737 betalende. Det er en liten nedgang på 19 %, og fører filmen opp i et totalbesøk på 73.076. Tja. Hva skal man si? Varg Veum som franchise har fått en knekk før den har kommet i gang, men som enkeltstående norsk kinolansering er den en middels vellykkethet. Den norske krimfilmen følges på tredjeplass av en ny tittel; terrorthrilleren The Kingdom, produsert av Michael Mann, som ble sett av 10.153 actionsultne, popcornknaskende Jamie Foxx-fans. Neida, filmen har sikkert sine gode sider – men makan til likegyldig mottagelse skal du lete etter (terningkast tre jevnt over).

Shrek den tredje beholder sitt grep om barna på fjerdeplass med 9.766 besøkende, tett fulgt av The Bourne Ultimatum som ble sett av 8.728 i sin femte uke. Deretter følger tre komedier; forglemmelige I gode og onde dager med 7.998 solgte, karikerte Tatt av kvinnen med 6.063 fans og så Hollywood-musikalen Hairspray, som økte sitt publikum med 16 % til 3.598 denne helgen, godt nok til en åttendeplass. På midten av listen merker vi oss at produsentene av mislykkede Radiopiratene mottar sine første gode nyheter; 22 % økning i besøket denne helgen ga 2.563 solgte billeter, og dermed en total på 29.115. Men barnefilmmarkedet er slukt av mastodontene fra Hollywood, og piratene må nok slukøret returnere uten gull denne høsten.

Til slutt kan vi kikke på bunnen av listen. Bak Den nye verdens knalltall, var det to andre premierefilmer som ankom kinoene denne helgen uten at noen så til å bry seg. Den uavhengige amerikanske produksjonen The Lookout innfant seg på syvogtyvendeplass med kun 524 interesserte, mens den svenske barnefilmen Hoppet i norsk regi (Petter Næss) krasjet fullstendig på niogtyvendeplass med 477 besøkende på seks saler. Ooops.

Tallenes tale: Uke 42

filmfestivalen i Karlovy Vary i juli så Eirik og jeg en glimrende italiensk film med tittelen Nuovomondo ("Den nye verden"), og Eirik skrev i sin anmeldelse: "[Filmens] andre akt innledes med en scene som er på nivå med de gamle italienske mesterregissørenes komposisjoner, og som samtidig understreker filmen som et verk av den sjeldne sorten: En stor folkemengde er samlet i klynge, delt i to på midten av amerikabåtens gelender. Sakte skilles gruppen fra hverandre, akkompagnert av båtens maskiner og piper i et rytmisk og intenst crescendo. Sekvensen dveler lenge før kamera forlater de gjenværende familiemedlemmer og venner på kaien til fordel for gruppen som er på vei mot den nye verden."

Den nye verden hadde norsk kinopremiere på én sal i Oslo denne helgen – og er den store positive saken i denne utgaven av Tallenes tale:

For selv om filmen inntok en nittendeplass på listen over helgens best besøkte kinofilmer, så ble den sett av 997 stykker på den ene salen den ble tildelt. Per Haddal elsket også filmen, og synligheten i Aftenposten gjorde nok Den nye verden til "filmen å se" denne helgen. I slik medvind synes jeg Oro film må være modige: Kjør ut flere kopier av denne nydelige filmen, så den kan nå et større publikum!

Øverst på listen, i en annen liga enn det italienske utvandrerdramaet, finner vi nok en gang Rottatoille. 47.390 stykker fikk appetitten vekket av Pixars CGI-magi, noe som er en publikumsøkning på 14 % fra forrige helg. Undertegnede var en av billettkjøperne, og jeg kan signere under på at Pixar nok en gang har produsert en underholdende sjarmbombe. Rottatoille blir på kino helt til jul!

Om Varg Veum blir å finne i norske kinosaler forbi advent er jeg mer usikker på. Men denne helgen fikk filmen en etterlengtet boost: Bitre blomster inntok andreplassen på listen (én plass opp fra forrige helg), med 10.737 betalende. Det er en liten nedgang på 19 %, og fører filmen opp i et totalbesøk på 73.076. Tja. Hva skal man si? Varg Veum som franchise har fått en knekk før den har kommet i gang, men som enkeltstående norsk kinolansering er den en middels vellykkethet. Den norske krimfilmen følges på tredjeplass av en ny tittel; terrorthrilleren The Kingdom, produsert av Michael Mann, som ble sett av 10.153 actionsultne, popcornknaskende Jamie Foxx-fans. Neida, filmen har sikkert sine gode sider – men makan til likegyldig mottagelse skal du lete etter (terningkast tre jevnt over).

Shrek den tredje beholder sitt grep om barna på fjerdeplass med 9.766 besøkende, tett fulgt av The Bourne Ultimatum som ble sett av 8.728 i sin femte uke. Deretter følger tre komedier; forglemmelige I gode og onde dager med 7.998 solgte, karikerte Tatt av kvinnen med 6.063 fans og så Hollywood-musikalen Hairspray, som økte sitt publikum med 16 % til 3.598 denne helgen, godt nok til en åttendeplass. På midten av listen merker vi oss at produsentene av mislykkede Radiopiratene mottar sine første gode nyheter; 22 % økning i besøket denne helgen ga 2.563 solgte billeter, og dermed en total på 29.115. Men barnefilmmarkedet er slukt av mastodontene fra Hollywood, og piratene må nok slukøret returnere uten gull denne høsten.

Til slutt kan vi kikke på bunnen av listen. Bak Den nye verdens knalltall, var det to andre premierefilmer som ankom kinoene denne helgen uten at noen så til å bry seg. Den uavhengige amerikanske produksjonen The Lookout innfant seg på syvogtyvendeplass med kun 524 interesserte, mens den svenske barnefilmen Hoppet i norsk regi (Petter Næss) krasjet fullstendig på niogtyvendeplass med 477 besøkende på seks saler. Ooops.

MENY