Tallenes tale: Uke 40

Dette var helgen da norsk films største franchisefilm-satsning skulle dømmes av publikum. Varg Veum – Bitre blomster ble sluppet på 84 kinosaler landet rundt, etter ukevis med intens markedsføring og redaksjonell omtale (lest noen intervjuer med Trond Espen Seim i det siste?). Dette har egentlig vart siden produksjonen ble annonsert; få nordmenn er ubevisst på at Varg Veum-filmene blir laget. Og veldig, veldig mange av oss visste at den første Varg Veum-filmen hadde kinopremiere denne helgen. Rushprint hadde til og med en artikkel om kinobesøket på Veum, og viktigheten av at denne filmen trekker med seg norske kinogjengere til andre norske filmer. Seniorrådgiver Arild Kalkvik sier der at «Varg Veum ¿ Bitre blomster bør kunne forvente et høyere besøk enn regissørens første film «Izzat», som hadde 131 000 besøk. 200 000 besøk på kino bør man kunne håpe på.» Sjefen i SF, Guttorm Petterson, var mer nøktern; «..vi har lagt oss på et nøkternt forventningsnivå, der vi vil være fornøyd hvis vi når minimum 100 000 besøk.».

Men nå er det mandag, og vet vi hva publikum mener:

Det norske kinoublikum vil ha cgi-animerte rotter! Men mer om det lenger ned, først til hovedsaken: Varg Veum – bitre blomster ble sett på kino av 20.445 personer denne helgen, et snitt på 243 per sal. Dette er 2.000 færre solgte billetter enn Tatt av kvinnen hadde for noen uker siden. Hvis man ønsker en økonomisk merkestein, en profittskapende filmserie, med Varg Veum, så har SF Norge og Misofilm feilet med Bitre blomster. 200.000 i totalbesøk kan de se langt etter, men Pettersons tilbakeholdne håp om 100.000 bør denne første filmen i serien klare. Så lenge SFs markedsføringsmuskler holdes i fleks i ukene som kommer, slik de har gjort med Tatt av kvinnen (nå sett av totalt 111.000), så bør bergensdetektiven med østlandsdialekt kunne klare å fange minst 100.000 av oss. Men Rushblogg er skuffet, i et billettsalgperspektiv – denne filmen hadde stor hype. Jeg tror også at SF innerst inne skulle ønsket seg minst 40.000 besøkende denne premierehelgen. De negative anmeldelsene hadde nok veldig mye å si for at Veum ikke gikk langt nok hjem hos vanlige folk denne helgen. Vi får se hvordan den holder seg i ukene som kommer.

Den best besøkte filmen på norske kinoer denne helgen var ikke overraskende Rottatoille – den nye Pixar-filmen. Den ble sett av 52.030 stykker, et solid (men heller ikke überfantastisk) tall. Animasjonsfilmer av denne størrelsen, og som i tillegg elskes av kritikerne, er nesten alltid kinovinnere. Pixar har i tillegg meritter som ingen annen filmprodusent kan vise til; de har utelukkende laget filmer som både publikum og kritikere omfavner. Og ikke bare i USA; de slår an over hele verden. Disney gjorde lurt i å smelte sammen med pikselmestrene til John Lasseter.

Bak de to nye filmene følger gamle travere; Shrek 3 inntar tredjeplassen med 17.063 solgte billetter, men taper mange publikummere (43%) til nevnte rotteanimasjon. På fjerdeplass følger kvalitetsactionfilmen The Bourne Ultimatum, sett av 16.543 stykker. Nok en ny kinofilm inntar femteplassen – der finner vi publikumsfavoritt Adam Sandler i en ny kritikerslaktet komedie; I gode og onde dager – Chuck og Larry har 10.871 fans her til lands. På sjetteplass holder Tatt av kvinnen fortsatt godt på 9.793 publikummere, tett fulgt av den skamløst underholdende fabelen Stardust som har fortryllet 5.035 nysgjerrige inn i sin verden.

Jodie Foster kom med sin nye film The Brave One denne helgen, og den inntar en åttendeplass – noe skuffende – med historien om radioprateren Erica Bain som etter en fryktelig tragedie bestemmer seg for å ta tilfeldig hevn på New Yorks kriminelle. Foster trekker vanligvis godt med folk i Norge, men kun 2.972 stykker fulgte hennes hevnjakt i metropolens gater. Tipper denne forsvinner fort fra kinoene. Det gjelder dessverre også den norske barnefilmen Radiopiratene, som nå ser ut til å være bortenfor det punkt hvor den kan reddes inn. Denne uken inntar den tiendeplass med 2.693 solgte billetter – kun 19.147 små og store har til nå latt seg fange av regissør Stig Svendsens univers. For en norsk barnefilm med kommersielle ambisjoner holder dette ganske enkelt ikke. Noen bør ta en alvorsprat med seg selv.

Til slutt kan vi nevne de to andre nye filmene, med noe smalere lansering, som begge gjorde seg bemerket. Venus og Waitress inntok henholdsvis fjortende- og femtendeplass, med respektivt 1.367 og 1.030 avrevne billettstubber.

Tallenes tale: Uke 40

Dette var helgen da norsk films største franchisefilm-satsning skulle dømmes av publikum. Varg Veum – Bitre blomster ble sluppet på 84 kinosaler landet rundt, etter ukevis med intens markedsføring og redaksjonell omtale (lest noen intervjuer med Trond Espen Seim i det siste?). Dette har egentlig vart siden produksjonen ble annonsert; få nordmenn er ubevisst på at Varg Veum-filmene blir laget. Og veldig, veldig mange av oss visste at den første Varg Veum-filmen hadde kinopremiere denne helgen. Rushprint hadde til og med en artikkel om kinobesøket på Veum, og viktigheten av at denne filmen trekker med seg norske kinogjengere til andre norske filmer. Seniorrådgiver Arild Kalkvik sier der at «Varg Veum ¿ Bitre blomster bør kunne forvente et høyere besøk enn regissørens første film «Izzat», som hadde 131 000 besøk. 200 000 besøk på kino bør man kunne håpe på.» Sjefen i SF, Guttorm Petterson, var mer nøktern; «..vi har lagt oss på et nøkternt forventningsnivå, der vi vil være fornøyd hvis vi når minimum 100 000 besøk.».

Men nå er det mandag, og vet vi hva publikum mener:

Det norske kinoublikum vil ha cgi-animerte rotter! Men mer om det lenger ned, først til hovedsaken: Varg Veum – bitre blomster ble sett på kino av 20.445 personer denne helgen, et snitt på 243 per sal. Dette er 2.000 færre solgte billetter enn Tatt av kvinnen hadde for noen uker siden. Hvis man ønsker en økonomisk merkestein, en profittskapende filmserie, med Varg Veum, så har SF Norge og Misofilm feilet med Bitre blomster. 200.000 i totalbesøk kan de se langt etter, men Pettersons tilbakeholdne håp om 100.000 bør denne første filmen i serien klare. Så lenge SFs markedsføringsmuskler holdes i fleks i ukene som kommer, slik de har gjort med Tatt av kvinnen (nå sett av totalt 111.000), så bør bergensdetektiven med østlandsdialekt kunne klare å fange minst 100.000 av oss. Men Rushblogg er skuffet, i et billettsalgperspektiv – denne filmen hadde stor hype. Jeg tror også at SF innerst inne skulle ønsket seg minst 40.000 besøkende denne premierehelgen. De negative anmeldelsene hadde nok veldig mye å si for at Veum ikke gikk langt nok hjem hos vanlige folk denne helgen. Vi får se hvordan den holder seg i ukene som kommer.

Den best besøkte filmen på norske kinoer denne helgen var ikke overraskende Rottatoille – den nye Pixar-filmen. Den ble sett av 52.030 stykker, et solid (men heller ikke überfantastisk) tall. Animasjonsfilmer av denne størrelsen, og som i tillegg elskes av kritikerne, er nesten alltid kinovinnere. Pixar har i tillegg meritter som ingen annen filmprodusent kan vise til; de har utelukkende laget filmer som både publikum og kritikere omfavner. Og ikke bare i USA; de slår an over hele verden. Disney gjorde lurt i å smelte sammen med pikselmestrene til John Lasseter.

Bak de to nye filmene følger gamle travere; Shrek 3 inntar tredjeplassen med 17.063 solgte billetter, men taper mange publikummere (43%) til nevnte rotteanimasjon. På fjerdeplass følger kvalitetsactionfilmen The Bourne Ultimatum, sett av 16.543 stykker. Nok en ny kinofilm inntar femteplassen – der finner vi publikumsfavoritt Adam Sandler i en ny kritikerslaktet komedie; I gode og onde dager – Chuck og Larry har 10.871 fans her til lands. På sjetteplass holder Tatt av kvinnen fortsatt godt på 9.793 publikummere, tett fulgt av den skamløst underholdende fabelen Stardust som har fortryllet 5.035 nysgjerrige inn i sin verden.

Jodie Foster kom med sin nye film The Brave One denne helgen, og den inntar en åttendeplass – noe skuffende – med historien om radioprateren Erica Bain som etter en fryktelig tragedie bestemmer seg for å ta tilfeldig hevn på New Yorks kriminelle. Foster trekker vanligvis godt med folk i Norge, men kun 2.972 stykker fulgte hennes hevnjakt i metropolens gater. Tipper denne forsvinner fort fra kinoene. Det gjelder dessverre også den norske barnefilmen Radiopiratene, som nå ser ut til å være bortenfor det punkt hvor den kan reddes inn. Denne uken inntar den tiendeplass med 2.693 solgte billetter – kun 19.147 små og store har til nå latt seg fange av regissør Stig Svendsens univers. For en norsk barnefilm med kommersielle ambisjoner holder dette ganske enkelt ikke. Noen bør ta en alvorsprat med seg selv.

Til slutt kan vi nevne de to andre nye filmene, med noe smalere lansering, som begge gjorde seg bemerket. Venus og Waitress inntok henholdsvis fjortende- og femtendeplass, med respektivt 1.367 og 1.030 avrevne billettstubber.

MENY