Tallenes tale: Uke 4

Blood Diamond

Etter årets fjerde helg, er det tre nye filmer som inntar de tre øverste plassene på Filmwebs kinobesøkstallsliste. Øverst av dem finner vi spenningsfilmen Blood Diamond, med Leonardo DiCaprio i hovedrollen. Filmen ble sett av 22.551 stykker i løpet av de første tre dagene på kino, noe som er over dobbelt så mye som helgens nest mest sette film. Blood Diamond er en vinner her til lands av forskjellige årsaker. Først og fremst har Sandrew klart å gjøre filmen veldig synlig. Fredag kveld hadde til og med Dagsrevyen et innslag som begynte slik: «I kveld har den omtalte filmen Blood Diamond norgespremiere…», og underveis i innslaget presterer reporteren å si; «…nå kommer filmen som mange av oss kan ha flere grunner til å se.» Når vi er tilbake hos Dagsrevyens nyhetsanker Ingvild Bryn, avslutter hun; «…og Leonardo DiCaprio er nominert til Oscar for denne filmen.» Sjelden bruker Dagsrevyen så mye tid, på premieredagen, til å omtale en film uten noe som helst slags kontekst. Hele innslaget deres er bygget opp av klipp fra filmen, enten fulgt av reporterens versjon av synopsis, eller scener fra filmen – avsluttet med et intetsigende, politisk korrekt sitat av DiCaprio fra den røde løperen. Slik omtale gjør underverker, og det skader ikke at Blood Diamond vises på Colosseum 1 og flere andre sjefssaler rundt om i landet.

På andreplass finner vi den amerikanske barnefilmen Charlottes tryllevev, som er basert på en kjent barnebok av forfatteren E.B. White. Filmen har ikke nytt av nevneverdig markedsføring her til lands, og anmelderne har en rimelig konsesus på «Søtt og koselig». Men barnefilmer som dette tjener stort på profilering i lokalt i kinoene – så lenge de kjøres ut på et stort antall saler. Charlottes tryllevev ble sett av 9864 små og store i løpet av helgen, nok til å være den best besøkte film av de som er myntet på et yngre publikum. Neste film på oversikten kan ikke sies å være i direkte konkurranse med sistnevnte films målgruppe.

For på tredjeplass finner vi Apocalypto, Mel Gibsons nyeste historiske epos – denne gangen en actionfilm om Maya-rikets undergang. Filmen har fått en del forhåndsomtale på grafiske voldsscener og et groteskt handlingsforløp. Aftenpostens Per Haddal har i harnisk kommentert Medietilsynets 15-årsgrense (filmen burde visstnok ha blitt forbeholdt myndige), noe Fredrikstads kinosjef fulgte opp på eget vis – ved å nekte visning av filmen. Haddal, på den annen side, likte filmen. Uansett – Gibsons Oscar-nominerte film ble sett av 8634 personer, godt nok til at jeg sier meg imponert. Filmen har tross alt ingen kjente skuespillere, og er i sin helhet på mayaspråk.

Besøkstallene forøvrig var preget av en jevn nedadgående besøksprosent over hele rekka. Andre omgang er mest sette norske film på tiendeplass, uten at det er noe å juble over. Som tredje feilslåtte, norskproduserte romantiske komedie på rad, oppnår Andre omgang like sørgelige besøkstall som sine medsøstre – 3401 solgte billletter denne uken, som utgjør et totalbesøk på 13199. Nå gjenstår det å se hvor det bærer for Mars & Venus, som har premiere på valentinsdagen.

Neste uke er det fem premierer; og to av dem er norske: Dokumentarfilmen Jenter og den garanterte publikumsmagneten Olsenbanden jr. – Sølvgruvens hemmelighet (les forøvrig Dagsavisens sak om Olsenbanden jr.-fortjeneste). I tillegg til disse har vi tre internasjonale filmer i vente neste helg av den smalere sort.

Tallenes tale: Uke 4

Blood Diamond

Etter årets fjerde helg, er det tre nye filmer som inntar de tre øverste plassene på Filmwebs kinobesøkstallsliste. Øverst av dem finner vi spenningsfilmen Blood Diamond, med Leonardo DiCaprio i hovedrollen. Filmen ble sett av 22.551 stykker i løpet av de første tre dagene på kino, noe som er over dobbelt så mye som helgens nest mest sette film. Blood Diamond er en vinner her til lands av forskjellige årsaker. Først og fremst har Sandrew klart å gjøre filmen veldig synlig. Fredag kveld hadde til og med Dagsrevyen et innslag som begynte slik: «I kveld har den omtalte filmen Blood Diamond norgespremiere…», og underveis i innslaget presterer reporteren å si; «…nå kommer filmen som mange av oss kan ha flere grunner til å se.» Når vi er tilbake hos Dagsrevyens nyhetsanker Ingvild Bryn, avslutter hun; «…og Leonardo DiCaprio er nominert til Oscar for denne filmen.» Sjelden bruker Dagsrevyen så mye tid, på premieredagen, til å omtale en film uten noe som helst slags kontekst. Hele innslaget deres er bygget opp av klipp fra filmen, enten fulgt av reporterens versjon av synopsis, eller scener fra filmen – avsluttet med et intetsigende, politisk korrekt sitat av DiCaprio fra den røde løperen. Slik omtale gjør underverker, og det skader ikke at Blood Diamond vises på Colosseum 1 og flere andre sjefssaler rundt om i landet.

På andreplass finner vi den amerikanske barnefilmen Charlottes tryllevev, som er basert på en kjent barnebok av forfatteren E.B. White. Filmen har ikke nytt av nevneverdig markedsføring her til lands, og anmelderne har en rimelig konsesus på «Søtt og koselig». Men barnefilmer som dette tjener stort på profilering i lokalt i kinoene – så lenge de kjøres ut på et stort antall saler. Charlottes tryllevev ble sett av 9864 små og store i løpet av helgen, nok til å være den best besøkte film av de som er myntet på et yngre publikum. Neste film på oversikten kan ikke sies å være i direkte konkurranse med sistnevnte films målgruppe.

For på tredjeplass finner vi Apocalypto, Mel Gibsons nyeste historiske epos – denne gangen en actionfilm om Maya-rikets undergang. Filmen har fått en del forhåndsomtale på grafiske voldsscener og et groteskt handlingsforløp. Aftenpostens Per Haddal har i harnisk kommentert Medietilsynets 15-årsgrense (filmen burde visstnok ha blitt forbeholdt myndige), noe Fredrikstads kinosjef fulgte opp på eget vis – ved å nekte visning av filmen. Haddal, på den annen side, likte filmen. Uansett – Gibsons Oscar-nominerte film ble sett av 8634 personer, godt nok til at jeg sier meg imponert. Filmen har tross alt ingen kjente skuespillere, og er i sin helhet på mayaspråk.

Besøkstallene forøvrig var preget av en jevn nedadgående besøksprosent over hele rekka. Andre omgang er mest sette norske film på tiendeplass, uten at det er noe å juble over. Som tredje feilslåtte, norskproduserte romantiske komedie på rad, oppnår Andre omgang like sørgelige besøkstall som sine medsøstre – 3401 solgte billletter denne uken, som utgjør et totalbesøk på 13199. Nå gjenstår det å se hvor det bærer for Mars & Venus, som har premiere på valentinsdagen.

Neste uke er det fem premierer; og to av dem er norske: Dokumentarfilmen Jenter og den garanterte publikumsmagneten Olsenbanden jr. – Sølvgruvens hemmelighet (les forøvrig Dagsavisens sak om Olsenbanden jr.-fortjeneste). I tillegg til disse har vi tre internasjonale filmer i vente neste helg av den smalere sort.

MENY