Wall E er udiskutabelt en av høstens store filmopplevelser. Med en sjarmerende, engasjerende, morsom, underfunding og kreativ film markerer Pixar seg igjen som Hollywood største historieforteller. Siden Toy Story tok verden med storm tilbake i 1995, har selskapet gang på gang bekreftet at de tilsynelatende ikke kan trå feil. Slikt påvirker publikum, og resultatet er blitt et tillitsforhold som bransjen ellers kan se langt etter.
Roboten innehar fortsatt førsteplassen på de norske kinolistene, og det med en nedgang på bare 2% fra åpningshelgen. Det tyder på at publikum elsker filmen, og ikke har unnlatt å anbefale den til familie og vennekrets. Animasjonsfilmen har også det høyeste snittet per kopi, fordelt på de 96 salene som viser den. En total på 115,606 etter to helger er solide tall. Allikevel er dette betraktelig lavere enn forrige Pixar-produksjon; Rottatouille. Den var allerede oppe i 155,632 i sin andre uke.
Vi er egentlig ganske lei alt hysteriet rundt Mamma Mia! her på bloggen. Filmen gjør det så usaklig bra at det egentlig bare blir en gjentakelse å skrive om det: Besøkstallene er like stødige uke etter uke, med ubetydelig nedgang siden forrige gang vi skrev TT. Så også denne helga. Med nye 36,873 solgte billetter har nå 825,475 nordmenn sett filmen, rent bortsett fra at en del av de sikkert har sett den både to og syv ganger. I sum snakker vi om et besøk som snart vil ligge å vake under selveste Ringenes Herre-trilogien, noe som bare understreker det absurde som foregår i de mørke kinosalene landet rundt om dagen.
Den Siste Revejakta blir derimot aldri noe fenomen, selv om noen nok hadde trodd at dette skulle bli høstens virkelig store publikumsmagnet. Isteden er det fristende å tippe at Paradox-satsingen Fatso vil innta denne rollen. Revejakta gjør det allikevel bra, med 20,023 besøkende denne helga og en total på 73,176. Det gjør at filmen selvsagt vil passere den tidligere så magiske 100,000-grensen, og regnes som en publikumsuksess.
Spionkomedien (ja, det er en subsjanger) Get Smart debuterer på en 4. plass, og gjentar i så måte bare trenden fra ellers i verden. Det var store forhåpninger til Steve Carrel og Anne Hathaways film før sommeren skyllet over oss, spesielt siden budsjettet er blant de største sjangeren har hatt. Men det store besøket uteble, og produksjonen har til nå bare såvidt spilt inn budsjettet. Det sier noe om dagens komedietrend, der lavbudsjettsvarianter som Knocked Up, Superbad og Juno engasjerer publikum mer enn de overproduserte, megabudsjetterte utgavene.
The Dark Knight residerer på en 5. plass denne uka, og vil straks passere 400,000 solgte billetter. Det er selvsagt solide tall, men langt fra det vi ser ellers i Europa. Om ikke så altfor lenge passerer filmen uansett én milliard i inntjente dollars planeten samlet under ett. Samtidig kvesser Christopher Nolan & co kniven i forkant av møtet med Warner Bros om en allerede mye omtalt tredje film. La oss håpe de ser verdien av å la også denne godgjøres i noen år, istedenfor å presse ut en kjip variant slik vi så med Matrix, Spiderman og altfor mange andre trilogier.
6.-10. plass starter med kjipe tall for Arn, der en total sålangt på 48,961 burde uroe flere enn produsentene Waldemar Bergendahl og Jan Marnell. Kung Fu Panda, Star Wars: The Clone Wars, Hellboy 2, Boleyn-søstrene og Mumien 3 følger, mens nykommer Mongol – den ukjente historien om Djengis Khan debuterer på 11. plass. SF har lansert den Oscar-nominerte filmen i tre kopier, og belønnes med helgas 2. beste kopisnitt. På plassen etter beholder The Visitor sin posisjon, og med en total på 6,557 etter tre uker er nok Oro godt fornøyd med den lille (men veldig gode) filmen. Rushblogg fortsetter ihvertfall å anbefale den på det sterkeste,og håper å se den passere 10,000 solgte billetter.
Neste uke er det klart for dobbelt norsk blant premierene. Dokumentaren 99% ærlig og Karin Fossum-adaptasjonen De gales hus. Den norske kinohøsten er for alvor i gang!