Denne helgen var siste før skolestart, og inkluderte fire premierer – blant annet høstens første norske filmlansering; Lars Daniel Krutzkoff Jacobsens flettverkfilm 5 løgner – og den amerikanske actionkomedien Rush Hour 3. En av filmene fanget et stort publikum, den andre fant knapt noen.
Dessverre er det en ny norsk film som feiler i å finne et publikum. 5 løgner har vist seg å være en vanskelig film å markedsføre; plakater, stills og markedsføring har på ingen måte solgt filmen tydelig – og da jeg nevnte for kjæresten min at 5 løgner var helgens mest skuffende film (i forhold til å skrive denne spalten) svarte hun ganske enkelt at «…den har jeg aldri hørt om.». Med kun 3.942 besøkende på 27 saler rundt om i landet holder det kun til en syvendeplass for Krutzkoff Jacobsens debutfilm i premierehelgen, og fra å være en film som virket uortodoks og spennende da den fikk støtte, er 5 løgner nå dessverre en parentes som få folk har hørt om, og som om noen uker vil være slukt av mastodonten som er Tatt av kvinnen.
Det var naturligvis den kritikerslaktede Rush Hour 3 som var helgens mest sette film på kino i Norge; 25.556 stykker valgte hjernedød actionkomikk, akkurat slik amerikanerne gjorde forrige helg. En film som dette fortjener ikke mer oppmerksomhet, så jeg går videre – på andreplass holder The Simpsons Movie stand med 14.855 besøkende, tett fulgt av Knocked Up på tredjeplass. Sistnevnte er den store, uventede kinosuksessen i USA i sommer. I regi av Hollywoods mest populære mann for tiden, Judd Apatow (40 year old virgin), er det en komedie om et one-night-stand som leder til en uønsket graviditet som blir til en barnefødsel.
Den fjerde nye filmen denne helgen er Arthaus’ franske sensommer-film Lady Chatterley, og det erotisk ladede franske dramaet kryper inn på en solid ellevteplass med 1.598 solgte billetter. Filmen gjorde enorm suksess under filmfestivalen i Berlin tidligere i år, og med glimrende anmeldelser kan dette bli en formidabel høstsuksess blant godt voksne kinopublikummere.
På resten av kinotoppen skjer det lite verdt å merke seg, med unntak av at den herlige komedien 2 Days in Paris av Julie Delpy er filmen som for øyeblikket holder best på sitt publikum: Nesten 15.000 solgte billetter totalt er imponerende for en liten release som denne. Anbefales for alle som ennå ikke har fått sett den!