Tallenes tale: Uke 3

Parfymen 1

Førsteplassen og andreplassen på helgas besøksliste innehas av to animasjonsfilmer. Den Ville Låvefesten ble sett av 9728 mennesker, mens Happy Feet av 9521. Sistnevnte er iferd med å passere 200.000 besøkende, og bekrefter animasjonsfilmens popularitet blant kinopublikummet. Med studioenes kyniske masseproduksjon av sjangeren de senere årene skulle man tro at publikum snart gikk lei. Isteden later det til at animasjon har blitt en like sedvanlig sjanger som drama og thriller, der enhver film må sees som en «film» fremfor en «animasjonsfilm». Det var jo annerledes før, da Disney lanserte sin årlige julefilm og det sjelden kom noe annet i løpet av året.

Rocky Balboa vinner en tredjeplass i sin andre uke, og kaprer 9176 besøkende etterfulgt av standhaftige James Bond med sine 8325. Sistnevnte har nå passert 550.000! John Tucker Must Die flørter seg til en femteplass med 8107 fjortiser fordelt på 16 saler. Også dét imponerende med tanke på filmens forholdsvis begrensede målgruppe. Parfymen – Historien om en Morder debuterer på en forholdsvis skuffende 6. plass med 6243 interesserte, frontet av to visninger om dagen i Oslos kinostue nummer én; Colosseum. Filmen fikk tildels uengasjert mottakelse i norsk presse, med for det meste 4ere og 3ere. Etter kjempeanmeldelser og megasuksess i Tyskland, slakt og publikumssvikt i Frankrike, later Norge til å ende opp et sted midt i mellom.

Første norske premierefilm på listen, er Andre Omgang. Filmen hadde premiere på hele 32 saler, men kun 5762 fant det interessant. Kritikerne lot terningen ligge fra Parfymen, og dermed ble det 3ere og 4ere i fleng på Hilde Heiers film. Det skal lite til om jungeltelegrafen får filmen til å klatre neste helg, enda mer fordi neste helges frontes av tre storfilmer som vel også engasjerer målgruppen på +35: Breaking and Entering, Apocalypto og Blood Diamond. Plassene etter Andre Omgang preges av gjengangere på listen, med Eragon, The Holiday og Déja Vu i kronologisk rekkefølge.

Sofia Coppolas herjing med Marie Antoinette faller én plass fra forrige helg, og besøkes av 3642 kakehungrige individer. Deretter kommer den tredje animasjonsfilmen; Nedenom og hjem, på vei mot 100.000 besøkende. Borat, Babel, Pans Labyrint og the Prestige følger, før norske Vinterland debuterer på en 17. plass med 1906. Med visning i tre små saler i Oslo, Trondheim og Bergen må vel det sies å være en fin åpning for en novellefilm som egentlig ikke skulle på kino i det hele tatt. Etter The Departed og før The Queen, dukker den siste nykommeren opp. Som små barn fikk veldig fin mottakelse i norsk presse, med både 5ere og 6ere i fleng, men ble kun sett av 1494 interesserte. Neste helg møter den og de andre altså stor konkurranse fra de nevnte filmene, samt Charlottes tryllevev og Love + Hate.

Tallenes tale: Uke 3

Parfymen 1

Førsteplassen og andreplassen på helgas besøksliste innehas av to animasjonsfilmer. Den Ville Låvefesten ble sett av 9728 mennesker, mens Happy Feet av 9521. Sistnevnte er iferd med å passere 200.000 besøkende, og bekrefter animasjonsfilmens popularitet blant kinopublikummet. Med studioenes kyniske masseproduksjon av sjangeren de senere årene skulle man tro at publikum snart gikk lei. Isteden later det til at animasjon har blitt en like sedvanlig sjanger som drama og thriller, der enhver film må sees som en «film» fremfor en «animasjonsfilm». Det var jo annerledes før, da Disney lanserte sin årlige julefilm og det sjelden kom noe annet i løpet av året.

Rocky Balboa vinner en tredjeplass i sin andre uke, og kaprer 9176 besøkende etterfulgt av standhaftige James Bond med sine 8325. Sistnevnte har nå passert 550.000! John Tucker Must Die flørter seg til en femteplass med 8107 fjortiser fordelt på 16 saler. Også dét imponerende med tanke på filmens forholdsvis begrensede målgruppe. Parfymen – Historien om en Morder debuterer på en forholdsvis skuffende 6. plass med 6243 interesserte, frontet av to visninger om dagen i Oslos kinostue nummer én; Colosseum. Filmen fikk tildels uengasjert mottakelse i norsk presse, med for det meste 4ere og 3ere. Etter kjempeanmeldelser og megasuksess i Tyskland, slakt og publikumssvikt i Frankrike, later Norge til å ende opp et sted midt i mellom.

Første norske premierefilm på listen, er Andre Omgang. Filmen hadde premiere på hele 32 saler, men kun 5762 fant det interessant. Kritikerne lot terningen ligge fra Parfymen, og dermed ble det 3ere og 4ere i fleng på Hilde Heiers film. Det skal lite til om jungeltelegrafen får filmen til å klatre neste helg, enda mer fordi neste helges frontes av tre storfilmer som vel også engasjerer målgruppen på +35: Breaking and Entering, Apocalypto og Blood Diamond. Plassene etter Andre Omgang preges av gjengangere på listen, med Eragon, The Holiday og Déja Vu i kronologisk rekkefølge.

Sofia Coppolas herjing med Marie Antoinette faller én plass fra forrige helg, og besøkes av 3642 kakehungrige individer. Deretter kommer den tredje animasjonsfilmen; Nedenom og hjem, på vei mot 100.000 besøkende. Borat, Babel, Pans Labyrint og the Prestige følger, før norske Vinterland debuterer på en 17. plass med 1906. Med visning i tre små saler i Oslo, Trondheim og Bergen må vel det sies å være en fin åpning for en novellefilm som egentlig ikke skulle på kino i det hele tatt. Etter The Departed og før The Queen, dukker den siste nykommeren opp. Som små barn fikk veldig fin mottakelse i norsk presse, med både 5ere og 6ere i fleng, men ble kun sett av 1494 interesserte. Neste helg møter den og de andre altså stor konkurranse fra de nevnte filmene, samt Charlottes tryllevev og Love + Hate.

MENY