Tallenes tale: Uke 27, 2008

TT27Så har vi kommet til besøkstallene for den siste helgen i juni, og våre distributører hadde i den anledning to premierefilmer å by frem: En amerikansk forviklingskomedie og en spansk thriller. Førstnevnte ville utvilsomt bli den best besøkte av de nye titlene, men mot Sex and the City hadde den ingen mulighet. For nok en gang er Manhattan-jentenes eventyr Norges mest populære filmfortelling.
Sex and the City
ble sett av 14.056 personer denne helgen, og er dermed landets best besøkte kinofillm for fjerde helg på rad. Totalt 234.290 solgte billetter til nå er antageligvis bra nok til at SF-sjef Åge Hoffarts spådom om 300.000 besøkende (når alt er sagt og gjort) blir ganske tett opp mot riktig. Uansett har denne filmen ikke bare i USA, men også i Norge, synliggjort kjøpekraften hos en kinotørst målgruppe som ikke blir vartet opp altfor ofte: Unge voksne kvinner. Jeg tror vi får flere, om ikke like vellykkede, filmer av denne sorten i årene som kommer.

På andreplass holder Indiana Jones og Krystallhodeskallens rike stand med besøk fra 8.782 nye eventyrlystne. Den holder dermed taket på langt ferskere The Incredible Hulk som igjen inntar tredjeplass, med kun 5.845 avrevne billettstubber og skuffende 59.103 i totalbesøk etter tre uker. Indy derimot, rir rakrygget innover mot kinobesøkshistorikksolnedgangen med 288.897 solgte billetter til nå (og sommeren er langt fra over).
 
På fjerdeplass finner vi premierefilmen Dumpet av Sarah Marshall, en amerikansk komedie om… det å bli dumpet av en jente som heter Sarah Marshall. Eller er det noe mer man må vite? Filmen trakk 5.171 publikummere fordelt på beskjedne 12 kinosaler omkring i landet. Tallet er ganske bra, og gir et sunt snitt på 431 solgte billetter per sal. Filmen er skrevet av de siste års humorkonge i Hollywood, Judd Apatow, og filmens hovedrolleinnehaver Jason Segel (nyfødt stjerne). Besøket i USA var meget solid, så til sammenligning er de norske tallene ikke akkurat sensasjonelle. Men sommerkinotilbudet trengte sårt en komedie som ikke handler om fire mote- og giftehungrige damer. Det blir spennende å se hvor godt Dumpet av Sarah Marshall holder over tid.

Solsikkenes natt

Videre nedover listen følger kinobesøket et ganske sedvanlig mønster, men kikk gjerne på alle detaljene i tallene for helgen som gikk. Vi hopper rett til fjortendeplass, hvor Arthaus’ premiereklare spanske thriller Solsikkenes natt endelig fikk sin kinodebut her til lands, dog ikke akkurat slik som distributøren hadde ønsket. I slutten av mai skrev vi at digitale visningskopier ville sørge for at Arthaus kunne gi en langt brede kinolansering av Solsikkenes natt enn tidligere antatt. Dessverre viste det seg at de digitale kopiene ikke holdt bra nok kvalitet, noe som også gjorde at premieren måtte utsettes (Rushprint rapporterer om dette på hovedsiden, og debatten går i kommentarfeltet). Så, denne helgen fikk filmen premiere på fire kinoer og ble besøkt av 712 personer. 178 solgte billetter per sal er ikke direkte dårlig, men satsing på en sjangerfilm fra Arthaus betyr vel også at man ønsker å nå ut til et større publikum enn vanligvis.
 
Neste helg, eller det vil si allerede på onsdag 2. juli, invaderes kinoene av Legenden om Narnia – Prins Caspian. Men tre andre premierefilmer får også plass: Argentinske La Luna, Miyazaki-klassikeren Porco Rosso og dansefilmen Step Up 2 – direkte fra Hollywood.

Tallenes tale: Uke 27, 2008

TT27Så har vi kommet til besøkstallene for den siste helgen i juni, og våre distributører hadde i den anledning to premierefilmer å by frem: En amerikansk forviklingskomedie og en spansk thriller. Førstnevnte ville utvilsomt bli den best besøkte av de nye titlene, men mot Sex and the City hadde den ingen mulighet. For nok en gang er Manhattan-jentenes eventyr Norges mest populære filmfortelling.
Sex and the City
ble sett av 14.056 personer denne helgen, og er dermed landets best besøkte kinofillm for fjerde helg på rad. Totalt 234.290 solgte billetter til nå er antageligvis bra nok til at SF-sjef Åge Hoffarts spådom om 300.000 besøkende (når alt er sagt og gjort) blir ganske tett opp mot riktig. Uansett har denne filmen ikke bare i USA, men også i Norge, synliggjort kjøpekraften hos en kinotørst målgruppe som ikke blir vartet opp altfor ofte: Unge voksne kvinner. Jeg tror vi får flere, om ikke like vellykkede, filmer av denne sorten i årene som kommer.

På andreplass holder Indiana Jones og Krystallhodeskallens rike stand med besøk fra 8.782 nye eventyrlystne. Den holder dermed taket på langt ferskere The Incredible Hulk som igjen inntar tredjeplass, med kun 5.845 avrevne billettstubber og skuffende 59.103 i totalbesøk etter tre uker. Indy derimot, rir rakrygget innover mot kinobesøkshistorikksolnedgangen med 288.897 solgte billetter til nå (og sommeren er langt fra over).
 
På fjerdeplass finner vi premierefilmen Dumpet av Sarah Marshall, en amerikansk komedie om… det å bli dumpet av en jente som heter Sarah Marshall. Eller er det noe mer man må vite? Filmen trakk 5.171 publikummere fordelt på beskjedne 12 kinosaler omkring i landet. Tallet er ganske bra, og gir et sunt snitt på 431 solgte billetter per sal. Filmen er skrevet av de siste års humorkonge i Hollywood, Judd Apatow, og filmens hovedrolleinnehaver Jason Segel (nyfødt stjerne). Besøket i USA var meget solid, så til sammenligning er de norske tallene ikke akkurat sensasjonelle. Men sommerkinotilbudet trengte sårt en komedie som ikke handler om fire mote- og giftehungrige damer. Det blir spennende å se hvor godt Dumpet av Sarah Marshall holder over tid.

Solsikkenes natt

Videre nedover listen følger kinobesøket et ganske sedvanlig mønster, men kikk gjerne på alle detaljene i tallene for helgen som gikk. Vi hopper rett til fjortendeplass, hvor Arthaus’ premiereklare spanske thriller Solsikkenes natt endelig fikk sin kinodebut her til lands, dog ikke akkurat slik som distributøren hadde ønsket. I slutten av mai skrev vi at digitale visningskopier ville sørge for at Arthaus kunne gi en langt brede kinolansering av Solsikkenes natt enn tidligere antatt. Dessverre viste det seg at de digitale kopiene ikke holdt bra nok kvalitet, noe som også gjorde at premieren måtte utsettes (Rushprint rapporterer om dette på hovedsiden, og debatten går i kommentarfeltet). Så, denne helgen fikk filmen premiere på fire kinoer og ble besøkt av 712 personer. 178 solgte billetter per sal er ikke direkte dårlig, men satsing på en sjangerfilm fra Arthaus betyr vel også at man ønsker å nå ut til et større publikum enn vanligvis.
 
Neste helg, eller det vil si allerede på onsdag 2. juli, invaderes kinoene av Legenden om Narnia – Prins Caspian. Men tre andre premierefilmer får også plass: Argentinske La Luna, Miyazaki-klassikeren Porco Rosso og dansefilmen Step Up 2 – direkte fra Hollywood.

MENY